جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۹ / ۲۱:۴۹
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۷۶۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

ممنوعیت فصلی واردات برنج برداشته شد/ تا اطمینان کامل از تخصیص ارز، واردت نمی‌کنیم

به رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار برای رفع ممنوعیت فصلی برنج از روز گذشته، تجار اعلام کرده‌اند با توجه به بدعهدی بانک مرکزی تا اطمینان کامل از تخصیص ارز اقدام به واردت نمی‌کنند. این در حالی است که در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قیمت جهشی برنج در بازار بوده‌ایم.

از روز گذشته، اول آبان ماه سالجاری بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار ممنوعیت فصلی واردات برنج برداشته شد. بر این اساس صاحبان کالای برنج می‌توانند نسبت به اظهار محموله‌های خود به گمرک اقدام کنند.
همچنین 200 هزار تن برنجی که در گمرکات دپو شده و پیش تر مشکل تامین ارز داشتند در صف تخصیص ارز قرار گرفته و به گفته مسئولان در گمرک ایران؛ ظرف روزهای آینده با صدور کد رهگیری بانک، تجار می‌توانند نسبت به ترخیص این کالا اقدام کنند.
این در حالی است که با توجه به سابقه بانک مرکزی در بدعهدی تخصیص ارز واردات برنج، تجار تصمیم ‌اند تا اطمینان کامل از پرداخت ارز اقدام به ثبت سفارش برای واردات این کالا به کشور نکنند.
مسیح کشاورز، دبیر انجمن وارد کنندگان برنج، در اینباره گفت: با وجود اینکه ستاد تنظیم بازار اعلام کرده بود امکان تخصیص ارز برای برنج های که در مرداد ماه وارد کشور شده و در گمرک دپو شده است وجود دارد، اما بانک مرکزی از آن تمکین نکرده و تا امروز ارزی پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: بدعهدی بانک مرکزی برای تخصیص ارز موجب شده دموراژ سنگینی به گردن تجار بیفتد و خواب سرمایه آن‌ها طولانی شود به همین دلیل تعداد زیادی از آن‌ها با زیان بالا ورشکسته شده و از تجارت این کالا کنار رفته‌اند.
کشاورز تاکید کرد که هر چند از دیروز کد تخصیص ارز برای واردکنندگان برنج صادر شده، اما اعضای انجمن تصمیم گرفته‌اند تا زمانی که این کدها تبدیل به ارز نشود اقدام به ثبت سفارش و واردات نکنند.
وی اعتماد به قول پرداخت ارز و اقدام به واردات را به " با طناب پوسیده بانک مرکزی به چاه رفتن" توصیف کرد.
دبیر انجمن وارد کنندگان برنج میزان نیاز هر ماهه کشور به واردات برنج را 150 هزار تن اعلام کرد.
کشاورز یادآور شد: ستاد تنظیم بازار به بانک مرکزی اعلام کرده است که برای تخصیص ارز واردات 600 هزار تن برنج در 3 ماهه اول سال 1400 برنامه ریزی کند.
وی اظهار کرد: اگر ارز مورد نیاز برای واردات برنج تامین نشود سال 1400 را با کسری این کالای اساسی آغاز خواهیم کرد.
 
(جمعه ۲ آبان ۱۳۹۹) ۲۱:۴۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها