سه شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۲۱:۲۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۶۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

هشت هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گل و گیاهان گلخانه‌ای قرار دارد

رییس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ۱۹ هزار نفر به طور مستقیم در پرورش گل و گیاهان زینتی در سطح کشور فعالیت دارند و هشت هزار هکتار گلخانه زیر کشت این محصولات قرار گرفته است.

«شکراله حاجی‌وند» روز سه‌شنبه در آیین گشایش نوزدهمین نمایشگاه گل‌های داودی در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات افزود: هفت پژوهشکده در زمینه محصولات مختلف در موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور در زمینه به‌نژادی، حفظ ذخایر ژنتیکی، آموزش و ترویج یافته‌های تحقیقاتی فعالیت می‌کنند که در این راستا گل و گیاهان زینتی از جایگاه خاصی برخوردارند.
وی اظهارداشت : تحقیقات این موسسه  شامل پسته در رفسنجان، خرما و میوه های‌گرمسیری در خوزستان، مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری در رامسر، گل وگیاه زینتی در محلات، چای درلاهیجان، میوه‌های معتدله و سردسیری و سبزی و صیفی در  البرز در سه میلیون هکتار سطح زیر کشت با ۲۵ میلیون تن تولید در حال انجام است.
وی وابستگی وارداتی به کشت گیاهان زینتی را از مهمترین نواقص در حوزه گل بیان کرد و ادامه داد : انتظار می‌رود با اقداماتی که در این حوزه از سوی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات درحال انجام است تا ۲ سال آینده این مشکل رفع شود.
رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور اظهار داشت: با توجه به اینکه کشور در شرایط کم‌آبی قرار دارد تولید گیاهان کم آب‌بر در دستور کار این موسسه است و در این خصوص گام‌های خوبی برداشته شده است.
حاجی‌وند گفت: اصلاح گل‌های داودی و ارائه رقم جدیدی از این گل و دست‌یابی به ۱۳ پروتکل کشت گل‌های زینتی با مشارکت بخش خصوصی و تجاری سازی آن از دیگر اقدامات موسسه است.
 
رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ۶۲ رقم از محصولات باغی، زینتی، سبزی و میوه‌ای معرفی شده است که ۶ رقم آن در حوزه گل‌های زینتی معرفی و ثبت شده است.
وی معرفی ارقام جدید باغی و گونه‌های گل و گیاهان زینتی را از جمله دستاوردهای ارزشمند این موسسه برشمرد و افزود: تولیدات باغی کشور توانسته در سایه تنوع بخشی به ارقام موجود رشد چشمگیری داشته باشد.
وی با بیان اینکه عاری سازی میخک از ۱۰ ویروس از سال گذشته در پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی در محلات آغاز شده است، ادامه داد:گل و گیاهان زینتی در ایران سابقه ۹۰ ساله دارد که از دهه ۷۰ با استقبال تولیدکنندگان و صادرکنندگان این محصول رونق چشمگیری پیدا کرد.
حاجی‌وند تنوع اقلیمی کشور را فرصتی برای استفاده از ظرفیت گل دانست و توضیح داد: با وجود این ظرفیت ایران رتبه ۹۶ در صادرات گل و گیاهان زینتی در جهان را دارد و در میان کشورهای اسلامی در جایگاه نوزدهم است که ارتقای این جایگاه ضروری است.
وز اظهار داشت :دولت در سالهای اخیر زیرساخت ها را فراهم کرده و مقدمات حضور بخش خصوصی  فراهم شده که در این خصوص چهار پایانه صادراتی گل و گیاهان زینتی در کشور راه اندازی شده است.
رئیس موسسه‌ تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: ۹۶ تا ۹۷ درصد از بذر سبزیجات و صیفی جات وارداتی است و ۲ درصد از این بذر در داخل کشور تولید می‌شود.
نوزدهمین دوره نمایشگاه گل‌های داودی محلات تا ۱۰ آبان سال جاری در ۲ نوبت از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۵ تا۲۱ برای بازدید عموم دایر است.
موسسه تحقیقات علوم باغبانی از تجمیع موسسات تک‌محصولی پسته، خرما و میوه‌های گرمسیری، مرکبات، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی، مرکز تحقیقات چای، بخش تحقیقات باغبانی و بخش تحقیقات سبزی و صیفی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و به منظور ارتقاء تحقیقات باغبانی در کشور ایجاد شده است.
بررسی و شناسایی نیازهای پژوهشی کشور در حوزه علوم باغبانی،    انجام طرحهای پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ای به منظور استفاده بهینه از منابع باغبانی کشور با استفاده از روش های مختلف فناوری زیستی،   فراهم آوردن امکانات لازم و متناسب با فعالیت های پژوهشی مربوط به باغبانی، انجام تحقیقات لازم برای رفع نیازهای بخش باغبانی کشور و  توسعه تحقیقات برای استفاده از روش های نوین باغبانی و کاربرد فناوری های نوین بخشی ازوظایف  این موسسه است.
محلات واقع در جنوب استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت، قطب تولید سنگ تزئینی ساختمان، ماهیان زینتی و گل و گیاه کشور است.
 
(سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹) ۲۱:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها