سه شنبه / ۲۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۲۷
سرویس : کسب و کار، برندینگ
کد خبر : ۹۷۶۲۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
ذنیای اقتصاد
سرویس کسب و کار، برندینگ

حفظ سلامت خانواده؛ هدف «مزرعه خوراک سالم»

تولید غذای سالم یا ارگانیک موضوعی بسیار عادی در دنیای توسعه‌یافته محسوب می‌شود؛ تولید گوشت سالم، روغن سالم، مواد غذایی و میوه‌های سالم و ... همگی برای سلامت خانوار و جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است. همین موضوع باعث شد تا شرکتی با نام مزرعه خوراک سالم در شهریور ۹۸ ثبت شود و این فعالیت از تولید دام که پایه اصلی گوشت و پروتئین است، آغاز شد.

 
امروزه یکی از سالم‌ترین انواع پروتئین که هم در طب سنتی و هم طب نوین بر آن تاکید شده گوشت گوسفند است که گوشتی سالم و گرم است. این شرکت مزرعه پرورش دامی ‌خود را از مرحله زایش تاسیس کرد و با رصد همه مراحل رشد دام از تولید، جیره خوراک دام، تا مراقبت، چرخه به صورت کاملا کنترل‌شده و سالم مورد توجه مدیران این شرکت قرار گرفت تا بتوان با قاطعیت گوشتی سالم در اختیار مصرف‌کننده قرار داد.
 
این مزرعه از محصولات شیمیایی یا نان خشک به عنوان یک منبع غذایی ارزان یا ضایعات میوه در تغذیه گوسفندان استفاده نمی‌کند و تمام این موارد در مسیر تولید دام سالم بوده است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم در ایران نظارت چندانی روی تولیدات دامی ‌وجود ندارد و به همین دلیل محصولات غذایی مختلف با آلودگی‌های مختلف در چرخه غذایی خانوار ایرانی در جریان است. علاوه بر حوزه دام، مدیران مزرعه خوراک سالم با همین اعتقاد تلاش کردند در حوزه سایر محصولات غذایی نیز ورود کرده و تولید محصولات سالم را ترویج دهند. اما با توجه به قیمت‌های تمام‌شده بالا، ورود به بازار با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و به همین دلیل تاسیس و راه‌اندازی ‌هایپرپروتئین زنجیره‌ای «زی‌خوراک» با هدف حذف واسطه‌ها و عرضه مستقیم از مزرعه تا سفره در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
 
 ورود محصولات بی‌کیفیت ممنوع
آن‌طور که هژیر ضیایی‌جم، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: فروشگاه‌های زی‌خوراک دارای دو بخش است؛ بخشی گوشت سالم را از مزرعه تامین و توزیع می‌کند. بخش دوم فرآورده‌های گوشتی مطرح و برند کشور را در کنار محصولات برند این شرکت عرضه می‌کند که البته انتخاب این برند بر مبنای بررسی‌های کارشناسی صورت می‌گیرد؛ هرچند صفر تا صد این نوع فعالیت بر مبنای فاکتورهای سلامت‌محور نیست، اما فاکتورهای مهم توسط این برندها رعایت می‌شود. دلیل این امر نیز آن است تا همه نیاز مشتری و مصرف‌کننده در فروشگاه‌های مذکور تامین شده و مصرف‌کننده با دست خالی خارج نشود. تلاش این فروشگاه‌ها رضایت مشتری است بنابراین ارائه انواع محصولات جانبی نیز در دستور کار آن قرار گرفته و آ‌ن‌طور که ضیایی‌جم می‌گوید برند درجه دو و سه در این فروشگاه‌ها یافت نمی‌شود و ملاک اصلی ورود برندهای دیگر در این فروشگاه‌ها کیفیت است. به گفته وی، برای رسیدن به این هدف چه‌بسا برندی که محصولات محلی تولید کرده و حتی صاحب آوازه نبوده، اما محصولی باکیفیت عرضه کرده و در زمره فروشندگان این فروشگاه‌ها قرار گرفته است.
 
 رویکردهای توسعه مزرعه خوراک سالم
این شرکت اکنون بیش از ۱۶۰ پرسنل مستقیم را در اختیار دارد و عمده عرضه آن در دو ماه اخیر با ۶ شعبه در تهران بوده که البته قرار است تا پایان سال این تعداد به ۳۰ شعبه در تهران و کرج افزایش یابد و در سال‌های آینده نیز در سایر استان‌ها نمایندگی‌های خود را راه‌اندازی کند. در شرایط کنونی، تولید این شرکت هزار راس دام سبک در سال است که به زودی رو به افزایش می‌گذارد. در بحث تولید غذاهای نیمه آماده مانند انواع ناگت‌ها و شنیسل‌ها و ... نیز برنامه شرکت، توسعه تولید در ماه‌های آینده است که با کیفیت مواد اولیه سالم و عالی تولید می‌شود. گوشت‌های فرآوری‌شده مانند بوقلمون‌های فرآوری‌شده، راسته گوسفند فرآوری‌شده، طعم‌های مختلف فرآوری‌شده و ... همگی اکنون در شعب قابل تهیه است و تا یک ماه آینده با برند و بسته‌بندی جدید این شرکت عرضه می‌شود.
 
یکی از محصولات پرطرفدار این شرکت انواع برگرهای خاص با تنوع بالا شامل برگر شتر، برگر شترمرغ، برگر مرغ، برگر گوسفندی، برگر بوقلمون، برگر گوساله و ... است که تفاوت آنها در کیفیت و نوع گوشت آنها است. میزان تولید این شرکت در چند قسم قابل بررسی است؛ بخشی از تولید، شامل تولید مزرعه می‌شود که همان تولید دام بوده و بخش دیگر شامل تولید محصولات فرآوری است. در بخش دام برنامه این شرکت تولید ۳ هزار راس بره در سال ۹۸ بود که امسال این عدد قرار است به ۸ هزار راس برسد. بخش غذاهای نیمه آماده و آماده نیز در این شرکت به تازگی آغاز به فعالیت کرده، اما نکته‌ای که وجود دارد آن است که محصولات غذایی در مجموعه «زی‌خوراک» هیچ گونه ناخالصی ندارد و به همین دلیل بدیهی است که قیمت تمام‌شده بالاتری داشته باشد، چراکه به عنوان مثال همبرگر «زی‌خوراک» طبعا تماما از گوشت سالم تشکیل شده و این موضوع روی افزایش قیمت تمام‌شده اثر مستقیم دارد. اما حذف واسطه‌ها، قیمت مصرف‌کننده را تعدیل کرده است. این شرکت در نظر دارد تولید بوقلمون و شتر مرغ را نیز در دستور کار خود قرار دهد و آن را توسعه دهد.
 
 تراریخته نداریم
به گفته ضیایی‌جم، در حال حاضر حدود ۳۵۰ نوع محصول پروتئینی در این شرکت تولید می‌شود که قرار است تولیدات بیشتری به ثبت برسد تا تمام نیاز مصرف‌کنندگان این حوزه را تامین کند. خوراک دام این شرکت علوفه کاملا تازه و طبیعی است و محصولات تراریخته مانند سویا از غذای دام حذف شده و سایر علوفه نیز از زمین‌های زراعی مزرعه تامین می‌شود که هیچ نوع سم غیرمجازی استفاده نکرده و بهترین خوراک دام است تا محصول کاملا طبیعی و سالم تولید شود. این شرکت همچنین تلاش کرده است از مزرعه تا سفره را در اختیار بگیرد و به این ترتیب واسطه‌ها و هزینه‌های ناشی از فعالیت واسطه‌ها را به حداقل ممکن برساند،
 
با وود این، در تلاش است قیمت تمام شده و هزینه‌های تمام شده را نیز کاهش دهد. البته سود چندانی هم ایجاد نمی‌شود با این حال مجموعه می‌تواند در مسیر رسالتی که بر عهده دارد، فعالیت کند. به گفته مدیرعامل مزرعه خوراک سالم، در زمینه قیمت محصولات پروتئینی این کشور، گوشت به دو صورت در کشور عرضه می‌شود. حالت اول عرضه بسته‌بندی است که انجمن مربوطه با قیمت‌های ثابتی تولیدکننده را موظف به عرضه می‌کند، اما در بخش دوم عرضه به صورت فله و قصابی است که در این روش قیمت‌گذاری تعزیراتی نیست و به صورت آزاد صورت می‌گیرد و بر مبنای عرف تعیین می‌شود با این حال قیمت معقول گوشت سالم مدنظر مدیران این شرکت بوده و هست. ملاک قیمت معقول، اما چیست؟ اینکه یک گوسفند که با غذای سالم تغذیه شده، اما بدون واسطه عرضه شده در حدود همان قیمت محصولات غیرارگانیک عرضه می‌شود که این روش برای جلوگیری از فشار بر مصرف‌کننده روشی موثر و کارآ بوده است.
 
 مدل‌های مشارکتی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان راه‌اندازی کسب و کار پایدار
وی با اشاره به اینکه تقویت و راه‌اندازی فروشگاه‌ها می‌تواند یکی از روش‌های مشارکت سرمایه‌گذاران باشد، ادامه داد: علاوه بر این روش مشارکت در تولید نیز وجود دارد. در واقع «زی‌خوراک» با راه‌اندازی یک برنامه خاص در تلاش است تا علاوه بر تقویت تولید، در بخش اشتغال و حمایت از روستاییان نیز فعالیت ویژه‌ای را آغاز کند. به گفته وی این طرح شامل مشارکت روستاییان در پرواربندی بره‌ای است که این شرکت در اختیار وی قرار می‌دهد و سپس خرید بره پروار شده از روستاییان که به نوعی خرید تضمینی محسوب می‌شود و در آن نه نگرانی از نوسانات قیمتی وجود دارد و نه نگرانی از اینکه پس از پروار شدن بره چگونه و با چه مکانیزمی ‌آن را به بازار عرضه کند تا بتواند به پول خود در کمترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت دست یابد. بنابراین با این طرح این مشکلات برطرف خواهد شد و هم و غم روستاییان در تولید بیشتر خواهد بود که انتظار داریم در آینده تعداد بیشتری از روستاییان را جذب این طرح کنیم.  مدل دیگر این مشارکت تامین خوراک مورد نیاز برای افرادی است که صاحب دام هستند و  با تضمین سلامت خوراک از سلامت گوشت نیز اطمینان پیدا می‌کنیم و پس از آن دام پروار شده را خریداری می‌کنیم. در بخش فروش نیز که تکمیل‌کننده زنجیره مزرعه خوراک سالم و عرضه کالای سالم در سفره  خانواده‌ها بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است اقدامات موثری صورت گرفته است. از آن جمله می‌توان اعطای نمایندگی از طریق مدل‌های فرانچایز را نام برد که اطلاعات آن به تفصیل در سایت شرکت مزرعه خوراک سالم آمده است.
 
بر این اساس مالکان ملک‌های تجاری در نقاط مناسب کشور و افرادی که سرمایه اندک، ولی انگیزه  بالا در راه‌اندازی کسب‌وکار با درآمد پایدار دارند، می‌توانند از این طریق اقدام به اخذ نمایندگی کنند. متاسفانه صادرات گوشت ممنوع است با این حال زی‌خوراک در تلاش است تا با تولید فرآورده‌های گوشتی سالم و صادرات آن مسیر را برای بازارهای جهانی هموار کند. برای این منظور در تلاشیم در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فروشگاه‌های خود را راه‌اندازی و با برند خود محصولات متنوعی را در بازارهای مختلف عرضه کنیم.  این شرکت چندان به دنبال کارخانه‌داری نیست، اما از کارخانه‌های مختلف می‌خواهد با توجه به مواد اولیه مشخصی که از این مزرعه که هزار و ۷۰۰ هکتار است، تامین می‌شود محصول مشخصی را طبق استانداردهای معین تولید کند؛ به همین دلیل حمایت و راه‌اندازی کارخانه‌های از فعالیت بازمانده و راه‌اندازی چرخه تولید آنها در دستور کار اصلی شرکت قرار دارد.
(سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۲۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها