شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۶
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۷۵۴۱
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

۶۰ هزار تن تخم‌مرغ در نیمه اول امسال صادر شد

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور گفت: از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه جاری ۶۰ هزارتن تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

«رضا ترکاشوند» در خصوص وضعیت صادرات افزود: فرایند صادرات برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی برای جلوگیری از ضرر و  همچنین مدیریت بازار داخلی انجام می شود.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسرس مرغ تخمگذار کشور با بیان اینکه حجم بالای صادرات تخم مرغ به کشورهای عراق و افغانستان بوده است، اظهارداشت: نامتعادل شدن بازار تخم مرغ در ماه‌های اخیر به دلیل افزایش مجوز صادراتی توسط یکی از دستگاه های دولتی بوده که موجب کمبود عرضه این محصول در بازار داخلی شد.
 
وی تصریح کرد: تا تیرماه سالجاری مدیریت صادرات با اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار بود، اما در ماه های اخیر مجوز صادرات به یکی از دستگاه های دولتی محول شد که حجم بالای صادرات، نامتعادلی بازار تخم مرغ داخلی را در پی داشت.
 
ترکاشوند گفت: طی ماه های اخیر با روند افزایش نرخ تخم‌مرغ در بازار داخلی،  نسبت به مدیریت و محدودیت صادرات این محصول اقدام شد تا جایی که دولت صادرات را منوط به پرداخت عوارض کرد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار میزان تولید تخم مرغ کشور در سال گذشته را بیش از یک میلیون تن عنوان کرد و گفت: با تولید این میزان تخم مرغ، امکان صادرات حدود ۱۰۰ هزارتن از این محصول در سال وجود دارد اما باید با مدیریت در فصول مختلف انجام شود.
 
وی ادامه داد: تلاش ما مدیریت بازار تخم مرغ داخلی است تا این محصول پروتئینی از سبد خانوار ایرانی حذف نشود و حتی با ادامه صادرات نیز تنشی در بازار داخلی این محصول رخ ندهد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار کشور افزود: طبق مصوبه اخیر دولت قیمت هر کیلوگرم درب مرغداری ۱۲ هزار تومان و برای مصرف کنندگان ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
 
به گفته وی، طبق این مصوبه قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی فله‌ای ۲۶ هزارتومان، تخم مرغ شانه ۳۰ تایی بسته بندی شناسنامه دار دارای زنجیره سرد حداکثر ۳۱ هزار تومان، ۲۰ تایی ۲۲ هزار تومان، ۱۵ تایی  ۱۸ هزار تومان، ۹ تایی  ۱۱ هزار تومان و ۶ تایی هفت هزار تومان است.
 
ترکاشوند اضافه کرد: طی روزهای اخیر با قیمت گذاری جدید تخم مرغ توسط دولت و محدودیت در صادرات، قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار داخلی بین ۲۶  هزار تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.
 
وی ادامه داد: همچنین طی تفاهمی که در گذشته با میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای داشته ایم قرار است تخم مرغ مورد نیاز این مراکز با نرخ های مصوب به دست مصرف کنندگان برسد.
 
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغ تخمگذار با تاکید بر اینکه صادرات تخم مرغ ممنوع نیست، ادامه داد: طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار از ابتدای مهرماه صادرات تخم مرغ از گمرکات کشور به ازای هر کیلوگرم دو هزار و ۵۰۰ تومان عوارض و تا سقف پنج هزار تن در ماه قابل انجام است.
 
وی با اشاره به اینکه به تازگی دولت سیاست جدیدی برای صادرات تخم مرغ تعیین و ابلاغ نکرده است، گفت: البته  وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که بدون مجوز این وزارتخانه صادرات تخم مرغ صورت نگیرد.
 
ترکاشوند قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم مرغ را با توجه به هزینه های تمام شده تولید و افزایش نرخ روز افزودن نهاده ها را ۱۵ هزارتومان عنوان کرد و  از دولت خواست تا در صورت متعادل شدن و روال عادی بازار تخم مرغ داخلی، صادرات این محصول با مدیریت از سرگرفته شود تا تولیدکنندگان داخلی متضرر نشوند.  
 
طی ماه های اخیر با کاهش عرضه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی در بازار بین ۳۸ هزار تا ۴۳ هزارتومان به فروش می رسید.
 
طبق آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور،  هزینه خرده فروشی تخم مرغ برای واحدهای فروشگاه های زنجیره ای حداکثر ۳۰ تایی دو هزارتومان، برای تخم مرغ ۲۰ تایی یک هزارو ۵۰۰ تومان، برای ۱۵ تایی یک هزار تومان، برای ۹ تایی ۶۰۰ تومان و برای ۶ تایی ۴۰۰ تومان است.
(شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹) ۱۰:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها