دوشنبه / ۲۱ مهر ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۷۴۸۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اجرای برنامه ملی احیای مرغ لاین "آرین" در راستای توسعه امنیت غذایی

معاون توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اجرای برنامه ملی احیای مرغ لاین برای توسعه امنیت غذایی کشور خبر داد و گفت: مطالعات ما نشان داد که سویه این لاین قابل رقابت و جایگزینی با سویه‌های وارداتی است.

مهندس ذوالفقاری امروز در وبینار زیست فناوری کشور یکی از موضوعات مهم امنیت غذایی را "مرغ لاین" دانست و افزود: اواسط سال گذشته واردات جوجه‌های اجدادی به کشور دچار مشکل ‌شد و لاین‌ مرغ‌های "بابل کنار" و "آرین" اهمیت یافت و بر حسب دستور و فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه احیای لاین آرین در امنیت غذایی جامعه، یکسری وظایف را برای این کارگروه تعریف کردیم.
وی با اشاره به ایجاد کمیته ملی در این زمینه، یادآور شد: این کمیته دبیری کارگروه تحقیق و توسعه لاین آرین را به ستاد توسعه زیست فناوری واگذار کرد که در زمینه‌هایی چون انجام مطالعات و بررسی‌های لازم به منظور شناخت توانمندی‌ها، برقراری ارتباط با مجامع تخصصی، به منظور انتقال خدمات فنی و ارائه برنامه برای تجاری سازی ایده‌ها و نوآوری‌ها فعال شدیم.
ذوالفقاری طراحی سامانه عملکرد گله‌های اجداد، مادر و جوجه گوشتی آرین و طراحی سیستم‌های رکوردبرداری مناسب تعیین ضریب تبدیل در سطح گله لاین آرین را از اقدامات این کارگروه در حوزه فناوری‌های نوین این پروژه نام برد و اظهار کرد: در گام بعدی در زمینه طراحی میکروچیپ‌های مناسب برای رکوردبرداری دقیق و طراحی و تهیه سیستم‌های مناسب بررسی صفات مورد نظر در انتخاب مانند سیستم‌های اسکن و آنالیز تصویر اقدام شد.
معاون توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی از آماده سازی فراخوان این طرح‌ها خبر داد و یادآور شد: برخی از طرح‌ها به  دلیل حساسیت موضوع به صورت ورود در میدان و استفاده از ظرفیت‌های مراکز پژوهشی در وزارت جهاد کشاورزی در دست اجرا است.
وی با اشاره به نتایج تحقیقات انجام شده در زمینه عملکرد لاین آرین، توضیح داد: عموما عملکرد لاین آرین را با کاتالوگ سویه‌های خارجی که وارد کشور می‌شوند، مقایسه می‌کنند که تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد، نشان داد که عدد و رقم‌هایی که از تفاوت لاین آرین با سویه‌های خارجی اعلام می‌شود، اشتباه است و سویه آرین قابلیت رقابت و جایگزینی با سویه‌های وارداتی را در سبد غذایی خانوارهای ایرانی دارد.
معاون توسعه فناوری ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی خاطر نشان کرد: اعتقاد داریم که اگر قرار است این لاین تجاری سازی شود، باید بتوانیم در توسعه لاین، شناسایی ظرفیت‌ها، سلامت و بهداشت طیور، جیره و خوراک، آموزش و ترویج، تجهیزات مناسب و اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها هم افزایی ایجاد شود.
 
(دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹) ۱۸:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها