شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۴۱۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آفت «مگس‌ سفید» محصولات سبزی و صیفی هرمزگان را نابود می کند

محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان از خسارت سفید بالک‌ها یا مگس‌های سفید به محصولات سبزی و صیفی هرمزگان خبرداد.

سعید مدرس در مورد آفت مگس های سفید و خسارت های آن به صیفی جات هرمزگان بیان داشت: با توجه به سطح وسیع زیر کشت محصولات سبزی صیفی در گلخانه‌ها و فضای باز در استان هرمزگان و طغیان آفات مختلف به‌خصوص مگس‌های سفید، بازدیدهای مختلفی از مناطق زیر کشت بادمجان و هندوانه انجام شده که خسارت‌های جبران‌ناپذیری توسط مگس‌های سفید به کشاورزان وارد شده است.
 
وی تاکید کرد: در صورت عدم مبارزه مناسب با این آفت، متاسفانه خسارت‌های ۱۰۰ درصدی به محصول را شاهد خواهیم بود. بنابراین اتخاذ روش مناسب و انتخاب سم موثر در کنترل این آفت ضروری است.
 
دکتر مدرس عنوان کرد: سفید بالک‌ها یا مگس‌های سفید حشرات ریزی هستند که عسلک نیز نامیده می‌شوند و در اکثر نقاط کشور و استان هرمزگان به‌ویژه در گلخانه‌ها و کشت‌های فضای باز، انتشار دارند. این حشرات با تولیدمثل تصاعدی خود، طیف گسترده‌ای از گیاهان را مورد حمله قرار می‌دهند.
 
وی خاطرنشان کرد: تعداد زیاد زادآوری آن‌ها که تا ده نسل در یک سال می‌رسد، علاقه آن‌ها به گرما و از همه مهم‌تر مقاومت قابل توجهی که نسبت به انواع سموم شیمیایی از خود نشان می‌دهند، آن‌ها را به یک دشمن سرسخت برای محصولات کشاورزی تبدیل کرده است.
 
وی افزود: سفید بالک‌ها شیره گیاه را می‌مکند و از خود ماده‌ای چسبنده به نام عسلک به‌جا می‌گذارند که این خود می‌تواند زمینه ابتلای برگ‌های گیاه به بیماری‌های قارچی را فراهم آورد و گیاهان به سرعت ضعیف می‌شوند و احتمالاً دیگر قادر به ادامه‌ فتوسنتز نباشند. در نتیجه، برگ‌های گیاه بی‌رمق و پلاسیده شده، به مرور زرد می‌شوند و از رشد باز می‌مانند. برای کنترل مگس سفید، راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. مهم‌ترین نکته این است که سریع دست‌ به کار شوید.
 
لازم به ذکر است؛ شستشوی برگ‌ها با محلول صابون‌های حشره‌کش و برخی دیگر از حشره‌کش‌های موثر مانندAcephate (ایسیفیت)،Acetamiprid (موسپیلان) و Imidacloprid (کنفیدور یا گاچو).
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۱۰:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها