شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۳
سرویس : بازار پخش و توزیع مواد غذایی
کد خبر : ۹۷۴۱۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس بازار پخش و توزیع مواد غذایی

تفویض اختیار تعیین هزینه‌های تبعی متفاوت به استان‌ها در قالب تلورانس

ستاد تنظیم بازار با واگذاری انتخاب شبکه توزیع و تقسیم سهمیه‌ها بین مصارف مختلف به استان‌ها مشروط بر حفظ تعادل و رعایت سیاست‌های ابلاغی کارگروه ملی تنظیم بازار و رعایت میزان سهمیه‌ها و موافقت و اختیار تعیین هزینه های تبعی متفاوت کالاها و خدمات به استان‌ها در قالب تلورانس به استان‌ها تفویض کرد.

در خصوص توزیع سامانه‌ای رهتاب نیز مقرر شد برای جلوگیری از جزیره‌ای عمل کردن استان‌ها سامانه جامع تجارت داخلی به عنوان سامانه مرجع در نظر گرفته شود.
بر این اساس، استفاده از سامانه رهتاب مشروط به اینکه این سامانه از طریق وب سرویس به سامانه مرجع یعنی سامانه جامع تجارت داخلی لینک و اطلاعات استان‌ها قابل تبادل و رصد و پیگیری باشد، بلامانع است.
سامانه رهتاب، شبکه مدیریت جریان و فروش کالاهای تنظیم بازاری در سطح استان اصفهان است که با طراحی و پیاده‌سازی بسترهای مدیریتی متفاوت برای تامین‌کنندگان، توزیع کنندگان و پذیرندگان این محصولات امکان مدیریت و رصد تامین، توزیع و فروش این کالاها و بسترهای فروش آنلاین را ایجاد کرده است. این با همکاری معاونت اقتصادی استانداری مدیریت فناوری اطلاعات استانداری مدیریت کل وزارت صمت مدیریت کل جهاد کشاورزی اتاق اصناف اتاق بازرگانی و سایر اعضای کارگروه تنظیم بازار استان اصفهان به صورت آزمایشی برای یک دوره یک ماهه راه اندازی شده بود.
تفویض اختیار تعیین هزینه‌های تبعی متفاوت کالا ها و خدمات به استانها 
ستاد تنظیم بازار همچنین تصویب کرد که در تعیین نرخ مصوب کالاها و خدمات اختیار اعمال هزینه‌های تبعی متفاوت در استان‌ها، ناشی از فواصل، تاثیر شرایط فیزیکی مانند آب و هوا بر افت و ضایعات، ایجاد انگیزه اقتصادی توزیع و ... در قالب تلورانس معقول به استان‌ها تفویض شود تا مسئولین استان‌ها بتوانند با مدیریتی متناسب با شرایط ویژه استان خود ضمن حفظ استمرار تولید از توزیع و رسیدن کالاها با نرخ مصوب به جامعه هدف اطمینان حاصل کنند.
پیش تر محمدرضا کلامی، سخنگوی ستاد تنظیم بازار، گفته بود که کارگروه ملی تنظیم بازار به این دلیل با درخواست قیمت‌گذاری کالاها به صورت استانی موافقت نمی کند که ممکن است قیمت‌گذاری استانی باعث تعیین قیمت بالاتر برای یک کالا در برخی استان‌ها بشود و جابجایی کالا به سمت استان‌های دارای قیمت بالاتر انجام شود و عملاً سیاست‌های تعادل عرضه و تقاضا را دچار آسیب کند. بنابراین مقرر شد در مواقعی که برای کالایی قیمتی مصوب می شود فاصله این قیمت‌گذاری، هزینه های مترتب (بارگیری و حمل و..) سود عوامل توزیع به استان‌ها واگذار شود. البته قیمت اعلام شده استان‌ها در این حوزه از سقف تعیین شده نباید بیشتر شود.
 
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۰۷:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها