شنبه / ۱۹ مهر ۱۳۹۹ / ۰۷:۳۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۴۰۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نرخ انواع مرکبات از شمال تا جنوب؛ بازار سیاه پرتقال و نارنگی به دست دلالان راه افتاد!

فرارسیدن فصل سرما و همچنین ورود مرکبات به بازار میوه، دلالان زودتر از میوه های نوبرانه بساط خود را در بازار سیاه پهن کردند.

سرمای پاییز چند روزیست که بیانگر فرارسیدن فصول سرماست، فصلی که نیاز جامعه به استفاده از انواع مرکبات افزایش پیدا می کند. امسال نیز علاوه بر استفاده این میوه برای جلوگیری از ابتلا به انواع سرما خوردگی، جهت مقاومت بدن برای عدم ابتلا به ویروس کرونا هم هست. حال بازار این نوع میوه ها نیز با انواع مشکلات از جمله تفاوت نرخ از مزرعه تا بازار دست و پنجه نرم می کند.
این نوع میوه ها در پی فرصت طلبی برخی مغازه داران نرخ های عجیب و غریبی در مغازه های سطح شهر عرضه می شوند که بازار مرکبات هم خارج از این قائده نامطلوب نیست!
 
بررسی ها نشان می دهد که اختلاف قیمت میوه در مغازه های شمال تا جنوب شهر در برخی مواقع به ۲ تا ۳ برابر می رسد، در حالی که مغازه داران طبق فاکتور حداکثر ۳۵ درصد باید روی اجناس خود لحاظ کنند. بسیاری از مسئولان بر این باورند که اختلاف قیمت میوه ناشی از عوامل کیفیت و درجه بندی، تفاوت اجاره بها و ساعات خرید متفاوت از میدان مرکزی امری طبیعی است، اما گاهی اوقات سودجویی عوامل واسطه و دلال در سایه کم نظارتی دستگاه های مسئول موجب شده که اختلاف قیمت به چند برابر برسد که عرضه مستقیم بدون دخالت واسطه ها می تواند راهگشای رفع این مشکلات باشد که انتظار می رود با گذشت چند سال از وعیده وعیدهای مختلف، مقدمات اجرایی آن فراهم شود تا در شرایط فعلی اقتصاد، بار مالی سنگینی بر خانوار تحمیل نشود.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از علل اختلاف چندبرابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر و بی توجهی مسئولان به اجرای مقدمات عرضه مستقیم به منظور رهایی از وضعیت فعلی با خبر شویم:
 نقش پررنگ دلال علت اصلی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به علل گرانی قیمت میوه در بازار اظهار کرد: اگرچه اختلاف قیمت میوه برحسب کیفیت و درجه بندی امری بدیهی است، اما برخی مواقع میوه با کیفیت مشخص در مناطق مختلف تحت تاثیر عوامل متعدد با نرخ های متفاوتی عرضه می شود.
 
وی افزایش اجاره بها را یکی از دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اعلام‌کرد و افزود: اگر قیمت میوه تحت تاثیر استاندارد مشخص در بحث درجه بندی ها عرضه شود و در چارچوبی برای افراد نوع ممتاز، درجه یک، دو و سه آن مشخص و روی کالا درج شود، قیمت آن به سبب برچسب مشخص قابل رصد و شناسایی است.
 
شادلو عرضه و تقاضا را یکی از مولفه های مهم و تاثیر گذار در بازار دانست و گفت: محصولات کشاورزی بر مبنای قیمت تمام شده و سود متعارف باید به مصرف کننده عرضه شود که متاسفانه این امر در برخی موارد مغفول می ماند.
 
نایب رئیس اتحادیه باغداران با انتقاد از گرانفروشی میوه در برخی مغازه ها بیان کرد: در مواقعی که قیمت میوه در مبدا افزایش می یابد، مغازه داران نرخ اقلام را بلافاصله افزایش می دهند، درحالیکه با کاهش قیمت در مبدا همچنان با نرخ های قبلی عرضه می کنند که این امر اجحاف در حق مصرف کنندگان است.
 
وی با بیان اینکه کمبودی در عرضه میوه نداریم، گفت: با توجه به شرایط مساعد تولید انتظار می رود که نوسانی در بازار میوه رخ ندهد. علی رغم شرایط مساعد تولید، مصرف کنندگان نگران افزایش قیمت میوه در بازار هستند، در حالیکه با ساماندهی سیستم خرده فروشی سودجویی عوامل واسطه و دلال به حداقل می رسد.
عرضه مستقیم میوه راهی برای دور زدن عوامل واسطه و دلال در بازار
محمد علی مصطفی لو مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونی کشاورزی باغبانی کشور عرضه مستقیم میوه را یکی از راهکارهای کاهش اختلاف قیمت میوه در بازار دانست و گفت: وزیر جهاد کشاورزی به دنبال آن است که به غیر از سازمان میادین میوه و تره بار، کانال هایی برای عرضه مستقیم بدون دخالت تعاونی ها در نظر بگیرد تا امکان خرید با میوه ارزانتری برای خانوار ها فراهم باشد.
 
وی با اشاره به اینکه سودجویی عوامل واسطه و دلال در گرانی میوه نقش بسزایی دارد، افزود: این درحالی است که عرضه مستقیم میوه از سوی کشاورزان و حذف عوامل واسطه و دلال موجب شده قیمت میوه با کیفیت یکسان از مغازه ای به مغازه دیگر متفاوت نباشد.
 
مصطفی لو با تاکید بر این مسئله که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مرکزی تعاون روستایی هر چه سریع تر مقدمات اجرای عرضه مستقیم میوه بدون دخالت تعاونی ها را باید فراهم کنند، بیان کرد: با توجه به اختلاف چندبرابری قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر، حذف واسطه ها و عوامل دلال منجر به تعادل بازار میوه خواهد شد.
 
مدیر عامل اتحادیه تعاونی باغبانی کشاورزی وضعیت تولید محصولات کشاورزی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با وجود افزایش هزینه های تولید، نوسان جزئی قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل امری طبیعی است، اما عوامل واسطه و دلال با دریافت سودهای نامعقول به دنبال اشفتگی بازار هستند.
علت اصلی اختلاف قیمت میوه از مغازه ای به مغازه دیگر چیست؟/علت اصلی گرانی میوه از شمال تا جنوب شهر چیست؟
اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران با اشاره به دلایل گرانی قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر و مغازه به مغازه دیگر مربوط به ساعت کاری مغازه داران از میدان مرکزی است. هر چند اختلاف قیمت میوه ناشی از کیفیت مختلف اقلام امری طبیعی است.
 
وی با تاکید بر اصلاح ساعت کاری میدان مرکزی افزود: اگر ساعت کار خرید مغازه داران مشخص شود از این رو با حذف عوامل واسطه شاهد نوسان قیمت میوه از مغازه به مغازه دیگر با کیفیت مشابه نیستیم.
 
کارگر ادامه داد: در برخی ساعات به دلیل فراوانی عرضه، قیمت میوه در میدان‌مرکزی ارزانتر است. به عنوان مثال یک مغازه دار در ساعت ۹ صبح هر کیلو نارنگی را با نرخ ۴ هزار تومان و مغازه دیگر در ساعت ۱۲ همان نارنگی با کیفیت یکسان را به علت کمبود با نرخ ۶ هزار تومان خریداری می کند که همین امر منجر به اختلاف قیمت در بازار می شود.
 
رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پایان تصریح کرد: مغازه داران برمبنای فاکتور مجاز به احتساب سود منطقی و حداکثر۳۵ درصدی هستند که اختلاف قیمت از مغازه به مغازه دیگر ناشی از ساعات متفاوت خرید رخ می دهد که این هیچ ارتباطی به گران فروشی ندارد.
 
(شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹) ۰۷:۳۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها