پنج شنبه / ۱۷ مهر ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۶
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۷۴۰۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس فرآورده های لبنی

مروری بر جنبه‌های مختلف شست‌وشو در صنعت شیر + دانلود مقاله

ایمنی مواد غذایی از مهم‌ترین اهداف صنعت شیر است. پاکیزه‌سازی تجهیزات نه تنها به منظور مطابقت با استانداردهای شیر و فرآورده‌های شیری، بلکه از منظر زیست‌محیطی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. چالش‌های پاکیزه‌سازی مبدل‌های حرارتی و غشاءها از سایر معضلات مربوطه در مراحل فرآوری شیر مهمترند و از آن جایی که به ندرت با روش‌های متداول تاثیر می‌پذیرند، در این مقاله کاربرد روش‌های نوظهوری چون استفاده از آنزیم‌ها و امواج فراصوت مرور شده‌اند

 خصوصیات مواد ورودی، به ویژه ترکیب آن (آلی یا معدنی)، غلظت و دما به عنوان تاثیرگذارترین عوامل بر ترسیب ترکیبات شیر بر سطوح حرارت دیده و ایجاد گرفتگی غشاء محسوب می‌شوند. اگرچه ویژگی‌های عوامل پاک‌کنند ه همچون غلظت، سرعت جریان، زمان، تنش برشی و دما حائز اهمیت هستند، اما انتخاب شوینده‌های مناسب و ترتیب استفاده از آنها در برنامه شست‌وشو، مهم‌ترین عوامل پاکیزه‌سازی به شمار می‌آیند.
این مقاله همچنین به روند پیشرفت روش‌های کنترل و پایش برنامه‌های پاکیزه‌سازی، از به کارگیری شاخص اکسیژن شیمیایی مورد نیاز، سنجش کلسیم و تعیین کدورت تا استفاده از حسگرهایی بر پایه هدایت الکتریکی و امواج فراصوت می‌پردازد.
در نهایت به طور خلاصه راه حل‌هایی جهت کاهش معضلات زیست محیطی حاصل از به کاربردن پاک‌کننده‌های شیمیایی در این صنعت مورد بحث قرار گرفته‌اند. 

 

دانلود مقاله در لینک زیر

 

 

 

فرنوش لواف پور

فرزانه شجاعی

هنگامه صادقی
سمیه سیاهوشی
حمید عزت پناه

بخش توسعه و تحقیقات، شرکت پاکروپارت، تهران، ایران

گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده علوم کشاورزی و صنایع غذایی،

دانشگاه آزاد اسلامی،

واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران 

 

 

 

(پنج شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۹) ۲۲:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها