شنبه / ۱۲ مهر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۲۷۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

آفت پِسیل درختان زیتون سمنان با مخلوط آب و صابون از بین می‌رود

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: آفت پِسیل زیتون با راهکار ساده و پاشش مخلوط آب و صابون گیاهی بر روی درختان زیتون از بین می‌رود.

 

مهدی قرائیان ابراز داشت: وسعت باغ‌های زیتون استان سمنان پنج هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این وسعت در حدود چهار تا پنج درصد درختان درگیر آفت پسیل هستند.

آفت پسیل از آفت های مکنده است که با تغذیه از شیره گیاهی باعث رنگ پریدگی، کوچک ماندن، پیچیدگی و تغییر شکل برگ شده و ضعف و زردی درخت را به دنبال دارد و در نهایت باعث کاهش چشمگیر کمیت و کیفیت محصول می شود.

وی ادامه داد: پسیل آفت جدید در بین درختان زیتون به شمار می‌رود که کنترل آن کار سختی نیست و  این آفت به راحتی با سمپاشی و یا شستن درختان با آب و صابون گیاهی و یا حتی فقط آب از بین می‌رود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: سمپاشی برای از بین بردن آفت پسیل زیتون ممکن است روشی گران و شیمیایی باشد اما شستن درخت حتی با آب خالی راهکاری ساده و ارزان است که آفت را از بین می‌برد.

وی بیان کرد: اگر آفت پسیل زیتون کنترل نشود در بین درختان گسترش می‌یابد و باغ‌های زیتون را آلوده می‌کند، بنابراین انتظار می‌رود کشاورزانی که باغ های در مقیاس بزرگ دارند سمپاشی را جدی بگیرند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: بیشترین آلودگی درختان زیتون به آفت پسیل در استان سمنان در شهرستان سمنان گزارش شده است.

قرائیان خاطرنشان کرد: سمنان از لحاظ عملکرد میزان تولید زیتون در هر هکتار جزو استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود و و توسعه‌باغ‌های زیتون در استان در دستور کار قرار دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: کم‌آب بر بودن، مقاومت در برابر شرایط سخت مانند شوری آب، از مزیت‌های درخت زیتون به شمار می‌رود  و امسال توسعه باغ‌های زیتون در وسعت نزدیک به ۲۰۰ هکتار انجام شد.

وسعت باغ‌های زیتون استان سمنان پنج هزار و ۵۰۰هکتار است که از این وسعت چهار هزار و ۳۵۰ هکتار دارای درختان زیتون بالغ است و بیشترین وسعت باغ‌های زیتون مربوط به شهرستانهای سمنان، گرمسار و آرادان است.

(شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹) ۱۴:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها