پنج شنبه / ۱۰ مهر ۱۳۹۹ / ۲۳:۳۷
سرویس : فرآورده های لبنی
کد خبر : ۹۷۲۳۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
باشگاه خبرنگاران جوان
سرویس فرآورده های لبنی

صادرات چربی شیر مدیریت شود، تولید داخلی کره شدنی است

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر مازاد چربی شیر از کشور خارج نشود تولیدکنندگان می‌توانند، کره را در داخل تولید کنند.

کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه اساسا کره کالایی وارداتی بوده است، گفت: در سال‌های گذشته کره مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شد و هم اکنون نیز برخی از نیاز بازار توسط کره‌های وارداتی سال ۹۷ تامین می‌شود.
 
به گفته زرگران آخرین محموله وارداتی کره، ۴۵ هزار تن بوده است.
 
او با بیان اینکه مصرف روزانه کشور ۱۰۰ تن کره است، ادامه داد: اکنون که به پایان ذخایر وارداتی کره نزدیک شده‌ایم، مسلما این نیاز یا باید از طریق واردات و یا از طریق تولید داخلی تامین شود و با توجه به اینکه حجم شیر خام تولیدی کشور مورد توجه است، تولید داخلی می‌تواند جایگزین کره وارداتی شود.
 
زرگران افزود: با توجه به اینکه نهاده‌های دامی از یارانه دولتی استفاده می‌کنند، بنابراین قیمت تمام شده کره داخلی ارزان‌تر تمام خواهد شد چرا که کره وارداتی با احتساب ارز نیمایی بسیار بیشتر از کره داخلی با قیمت کیلویی ۸۰ هزار تومان است.
 
کره داخلی ارزانتر از کره وارداتی؛ ۳۰ درصد ظرفیت صنایع دامپروری خالی است
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: در حال حاضر کارخانه‌های صنایع لبنی واحد‌های خود را تجهیز و پیش‌تر هم مواد مورد نیاز برای تجهیز خطوط خود را  وارد کرده‌اند، پس اکنون بهترین فرصت برای افزایش ضریب خوداتکایی کشور است؛ چرا که تولید داخلی این محصول مقرون به صرفه خواهد بود.
 
او اذعان کرد: اکنون که موجودی کره رو به اتمام است این بازار است که قیمت این محصول را تعیین می‌کند و اگر مجددا از طریق ارز نیمایی این کالا وارد کشور شود، قیمت آن دو برابر قیمت تولید داخل خواهد بود، در نتیجه مقرون به صرفه است که به صنعت داخلی اتکا و از آن استفاده کنیم.
 
زرگران ادامه داد: تجهیزات لازم در یک سال و نیم گذشته وارد کشور شده‌اند و ظرفیت کامل زمانی تامین می‌شود که بتوان ۱۰۰ تن مصرف روزانه کشور را تامین کرد. هم اکنون واحد‌های متعددی قصد دارند مصرف داخلی را تامین کنند البته این امر تنها به شرطی محقق می‌شود که اجازه خروج چربی شیر از کشور وجود نداشته باشد.
 
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در پایان بیان کرد: در گام نخست وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به نحوی برنامه ریزی کند تا مازاد خامه و چربی شیر تولید داخل به خارج صادر نشود و سپس با اقدامات خود از صنعت داخلی حمایت کند تا بازار به تعادل برسد.
(پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹) ۲۳:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها