چهارشنبه / ۹ مهر ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۲۱۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

ورود نوبرانه زعفران به بازار/از شناسنامه دار کردن مزارع زعفران استقبال نشد

عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه اوج برداشت محصول جدید زعفران در آبان ماه است ولی در حال حاضر به صورت نوبرانه وارد بازار شده، از عدم استقبال برای شناسنامه دار کردن مزارع زعفران خبر داد.

علی حسینی  با بیان اینکه اوج برداشت محصول جدید زعفران از آبان ماه آغاز می شود و در حال حاضر مقداری زعفران به صورت نوبرانه وارد بازار شده است، گفت: نمی توان میزان دقیق تولید زعفران را پیش بینی کرد، زیرا ممکن است برخی تولید کنند و کسی اطلاعی نداشته باشد یا اینکه اطلاعات اشتباهی داده شود.
 
وی ادامه داد: پیشنهاد کردیم مزارع زعفران شناسنامه دار شوند تا بتوانیم اطلاعات درستی از میزان کاشت زعفران و مناطقی که در آنها زعفران کاشت می شود به دست آوریم و زعفران کاران را براساس نظمی واحد ساماندهی کنیم. طرحی را به صورت پایلوت پیاده کردیم ولی متاسفانه پیگیری نشد، زیرا این کار نیازمند عزم ملی و جدی بود که  متاسفانه وجود نداشت. بنابراین آمار و اطلاعات سطح زیرکشت زعفران دقیق نیست.
 
عضو هیات رییسه شورای ملی زعفران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامی در راستای کاهش خام فروشی زعفران انجام شده است یا خیر، اظهار کرد: بیش از ۱۰ سال است که می گوییم نباید زعفران را خام فروخت. اینکه زعفران را از کشاورز خریداری می کنیم و پس از بسته بندی می فروشیم، کار بزرگی نیست. اینکه بتوانیم صنعتی ایجاد کنیم که محصولات ارزشمند دیگری از زعفران به دست آورد، اقدام بزرگی است. 
 
وی در پایان با اشاره به اینکه شرایط برای به دست آوردن فرآورده های جانبی از زعفران فراهم است، گفت: این اقدام زمانبر است و نیازمند حمایت و سیاست گذاری  است. تمام دغدغه هایی که در حال حاضر داریم، ریشه در عدم استراتژی و نقشه راه درست برای تولید و تجارت زعفران در آینده بوده و تا زمانی که سیاست درستی در پیش نگیریم راه به جایی نخواهیم برد.
(چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹) ۱۶:۵۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها