سه شنبه / ۸ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۰
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۷۱۹۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

اجرای طرح پرورش ماهی در قفس به کجا رسید؟

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: طرح پرورش ماهی در قفس تقریبا در تمام سد‌های کشور اجرا شده و تجهیزات مورد نیاز این طرح در حال بومی سازی است.

نبی الله خون میرزایی رئیس سازمان شیلات ایران در خصوص روش پرورش ماهی در قفس اظهار کرد: از حدود ۲۰ سال گذشته مطالعات مختلف در خصوص این روش پرورش ماهی در کشور آغاز شده و همچنین امکان جواب گیری از این روش نیز در کشور بررسی شده است.
 
او افزود: از سال ۹۲ این طرح وارد مراحل جدید و نظام یافته‌ای شد و سازمان محیط زیست نیز مناطق از پیش تعیین شده‌ای را برای اجرای طرح پرورش ماهی در قفس تایید کرد. همچنین پس از جمع آوری تمام تجهیزات، متخصصان و سرمایه گذاران کشور‌های پیشرو و موفق در این روش، از مکان‌های تعیین شده بازدید کردند.
رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از این طرح بیان کرد: برخی از خدمات فنی و مهندسی در این طرح از کشور‌های دیگر وارد می‌شود که با تشدید تحریم‌ها و محدودیت‌ها در تبادلات ارزی، در تلاش هستیم تا این خدمات را بومی سازی کنیم.
 
خون میرزایی ادامه داد: این مراحل بومی سازی در جریان است به طوری که هم اکنون بیش از ۷۰ درصد از خدمات فنی و مهندسی در دریای شمال کشور بومی سازی شده است و کمتر از ۳۰ درصد به کشور‌های دیگر وابستگی داریم.
 
او تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه تکلیف شد که تا سال ۱۴۰۰ سالانه ۲۰۰ هزار تن و تا سال ۱۴۰۴ سالانه ۴۰۰ هزار تن ماهی توسط روش پرورش ماهی در قفس تولید کنیم.
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی با ذکر این مطلب که متاسفانه از برنامه‌ها عقب هستیم، گفت: دلیل این جاماندگی از برنامه‌ها، مشکلات ارزی و محدودیت‌های تجاری بود که به همین دلیل نیز تصمیم به بومی سازی گرفتیم که امیدواریم در آینده نزدیک و با بومی سازی صد در صدی، تولیدات کشور را افزایش دهیم و هم عقب ماندگی فعلی را جبران کنیم.
 
به گفته خون میرزایی تا پایان سال گذشته در حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن ماهی توسط طرح پرورش ماهی در قفس تولید شده است.
 
او در پایان تصریح کرد: تا امروز تمام دریاچه‌ها و سد‌های داخلی کشور بومی سازی شده‌اند و هم اکنون در حال تکمیل فرآیند بومی سازی سه دریای بزرگ کشور هستیم.
 
(سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹) ۱۲:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها