یکشنبه / ۶ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۰۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۷۱۱۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
فارس
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

ضعف سامانه بازارگاه باعث ایجاد فساد در توزیع خوراک دام می‌شود

یک فعال اقتصادی گفت: ضعف موجود در سامانه بازارگاه توزیع خوراک دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی باعث ایجاد فساد شده است.

وزارت جهاد کشاورزی سامانه‌ای با عنوان بازارگاه راه‌اندازی کرده است که بخشی از نهاده‌های دام و طیور از این طریق عرضه می‌شود. نحوه عملکرد به این طریق است که اطلاعات عرضه‌کنندگان خوراک دام و همچنین خریداران در این سامانه وجود دارد و فروشنده و خریدار از طریق این سامانه محصول خود را خریداری می‌کنند. 
 
حامد عاطفی فعال اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره ایجاد این بازارگاه چنین گفت: «انتخاب خریدار در این سامانه به صورت دستی است و سیستم آن را انتخاب نمی‌کند، بنابراین با توجه به تفاوت پنج برابری قیمت که بین این سامانه و بازار وجود دارد، امکان مفسده در آن زیاد است». 
 
عاطفی توضیح داد که در این سامانه اسامی فروشندگان و وزن محصول وجود دارد. در بخش دیگر هم خریداران هستند، اما سامانه آنقدر هوشمند نیست که بتواند نهاده‌ای را به خریدار واقعی و اولویت‌دار بدهد. 
 
عاطفی افزود: انتخاب افراد یعنی کسانی که خوراک دام به آنها باید تعلق بگیرد، در استان‌ها توسط سیستم دولتی صورت می‌گیرد و این مسئله همواره مورد انتقاد تولیدکنندگان بوده است و آنها بارها اعتراض کردند که خوراک دام و طیور که این روزها مثل طلا می‌ماند و حیات و بقای دام‌ها و مرغ‌ها به آن وابسته است، قانونمند توزیع نمی‌شود.
 
این فعال اقتصادی توضیح داد که سامانه باید طوری طراحی شود که در آن مولفه‌های مختلف از قبیل سن اجداد گله، تعداد گله‌ها، فاصله دوری و نزدیکی و دیگر موارد براساس سیاست‌های کشوری طراحی شود و این سامانه براساس این مؤلفه‌ها خریدار واقعی را انتخاب کند، که در این صورت از هرگونه دخالت دستی در آن پرهیز خواهد شد. 
 
عاطفی تأکید کرد: راه‌اندازی یا اصلاح چنین سامانه‌ای دشوار نیست اما وزارت جهاد کشاورزی در اصلاح این سامانه مقاومت نشان می‌دهد. 
 
وی این را نیز گفت که اخیرا وزارت جهاد کشاورزی ادعا کرده که برخی ضعف‌های این سامانه را برطرف کرده است.
(یکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹) ۰۹:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها