شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۴
سرویس : آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم
کد خبر : ۹۷۰۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
دنیای اقتصاد
سرویس آشامیدنی ها و نوشیدنی های گرم

استویا؛ شیرین‌کننده طبیعی با پایه گیاهی

مدیرعامل شرکت زمزم ایران این روزها با تغییر شیوه زندگی در کشورهای صنعتی و درحال توسعه و وجود عوامل مستعد‌کننده‌ای نظیر چاقی، استرس، کم‌تحرکی و عادات غذایی ناصحیح شیوع بیماری‌هایی نظیر فشار خون بالا، اختلالات چربی، افزایش قند خون و... به‌شدت افزایش یافته است.

صنعت خوراک و نوشیدنی به شکل سنتی از شکر به‌عنوان عامل شیرین‌کننده استفاده کرده است. به‌دلیل چاقی و عوارض بعدی آن و آسیب‌های وارده به دندان به‌دنبال مصرف بالای شکر، استفاده از شیرین‌کننده‌های جایگزین در صنعت تولید محصولات غذایی و نوشیدنی مورد توجه قرار گرفت. شیرین‌کننده‌های جایگزین، ترکیبات طبیعی یا مصنوعی ایجاد‌کننده طعم شیرین در محصولات غذایی هستند، ولی اثربخشی کالریک ندارند، بنابراین قند خون را افزایش نمی‌دهند. وجود شیرین‌کننده‌های جایگزین، امکان تهیه نوشابه‌ها، شکلات‌ها و مرباهای رژیمی را برای مصرف بیماران دیابتی و افراد چاق فراهم آورده که پس از تایید و تصویب مراجع ذی‌ربط، به‌عنوان افزودنی در صنایع‌غذایی استفاده می‌شوند. یکی از مهم‌ترین انواع این شیرین‌کننده‌ها «استویا» است. استویا نسل جدیدی از شیرین‌کننده‌های طبیعی با پایه گیاهی است که از برگ‌های خشک گیاهی با همین نام به‌دست می‌آید. گیاه استویا سرشار از شیرین‌کننده کم‌کالری (شیرینی ۳۰۰ برابر شکر)، فیبر، انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی است. با انجام پژوهش‌های متعدد در سال‌های گذشته، مزایای بسیاری برای این ترکیب شیرین‌کننده شناسایی شده است که تاثیرات درمانی آن روی بیماران با فشار خون بالا و دیابت نوع۲ بوده است.
مزایای استویا که سهولت کاربرد آن را در فناوری تولید خوراکی و آشامیدنی امکان‌پذیر کرده است عبارت است از: استویا به دمای بالا مقاوم است (تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد) و برخلاف شکر سوخته و قهوه‌ای نمی‌شود و حلالیت بالایی دارد و به راحتی می‌تواند در ترکیباتی با پایه آب به‌کار گرفته شود و در مقابل نور و در محلول‌های اسیدی یا قلیایی به‌شدت پایدار است. طعم ثابت و شیرینی پایدار ‌دارد که می‌تواند در تمامی مراحل تولید حفظ شود و با شکر و دیگر شیرین‌کننده‌ها به خوبی مخلوط شود. بنابراین، شرکت زمزم با بهره‌گیری از دانش روز و به همت کارشناسان متخصص خود بر آن است که محصولاتی تولید کند که در کنار حفظ جذابیت و کیفیت محصولات متنوع خود شامل انواع نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های سلامت، بخش عمده شکر این نوشیدنی‌ها را با شیرین‌کننده گیاهی استویا جایگزین کند و با استفاده از مزایای سلامتی بخش استویا و کاهش کالری دریافتی، نوشابه و محصولات جدید گروه زمزم با ویژگی‌های ظاهری و طعم مشابه سایر نمونه‌ها را در بازار تولید کند. شرکت زمزم اولین برند تولید‌کننده نوشابه گازدار در ایران، ضمن مشارکت در تامین سلامت مصرف‌کننده، گامی بلند در راستای تحقق اهداف اقتصادی کشور با تولید کالای با کیفیت ایرانی برداشته است.
 
(شنبه ۵ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها