جمعه / ۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۳۹
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۰۵۴
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پنبه باید توسط دولت خرید تضمینی شود

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم آمایش سرزمین در بخش کشاورزی و جلوگیری از کاشت بی رویه یک محصول گفت: تمام محصولات کشاورزی از جمله پنبه باید توسط دولت خرید تضمینی شود.

جواد نیک بین نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی  در همایش روز جهانی پنبه اظهار کرد: برای صیانت از خرید تضمینی گندم و محصولات کشاورزی طرحی مصوب شد و اکنون برای تصویب به مجلس خبرگان رفته است.
وی افزود: در بخش کشاورزی نیاز به آمایش سرزمین داریم که هند نیز به عنوان بزرگترین تولید کننده پنبه در جهان ( با تولید یک سوم پنبه جهان) به سمت آمایش سرزمین رفته است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تمام محصولات کشاورزی از جمله پنبه باید خرید تضمینی شود و آمایش سرزمین اجرایی و در هر منطقه فقط محصول تعیین شده کاشته شود.
نیک بین گفت: اجرای آمایش سرزمین می تواند از تولید بیش از حد یک محصول کشاورزی و عدم فروش آن جلوگیری کند.
وی تصریح کرد: در حالی که اکنون کشمش حدود 17 هزار تومان در کاشمر قیمت دارد در کشور های عربی 90  هزار تومان به فروش می رسد و نقدینگی مناسبی به کشاورز نمی رسد.
نیک بین گفت: تمام محصولات کشاورزی باید خرید تضمینی و اطمینان لازم به کشاورزان شود تا تولیدات آنها به این وضعیت نمی رسد.
وی با اشاره به تعدد زیاد قوانین و دستورالعمل های در کشور اشاره کرد که حتی مانعی برای تولید به حساب می آید، گفت: قوانین زیادی در کشور داریم  و نباید به دنبال تصویب قانون جدید باشیم بله باید بستری را ایجاد کرد که قوانین موجود اجرا شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چهار مرتبه با وزیر جهاد کشاورزی درباره کالاهای  اساسی صحبت شد که ایشان درباره مشکل تعدد دستور العمل ها اشاره داشت. 
وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به طور مثال برای اجرای یک برنامه  300 دستور المعل دارد که باعث کندی فعالیت های آن دستگاه می‌شود.
نیک بین تاکید کرد: ایران با داشتن اقلیم های متعدد میتواند  مصدر صادرات بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم به شرط اینکه آمایش سرزمین در بخش کشاورزی کشور اجرا شود.
 
(جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹) ۱۲:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها