پنج شنبه / ۳ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۷۰۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

نتایج تحقیقات ۳ ساله کاهش مصرف بذر پنبه به زودی رونمایی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات پنبه با بیان اینکه کشور های پیشرو مصرف زیاد پنبه در ایران را خنده دار میدانند گفت: برای رفع این مشکل تحقیقاتی سه ساله ای در حال انجام است که از این نتایج به زودی رونمایی می شود.

قربان علی روشن رییس مرکز تحقیقات پنبه کشور امروز  در بازدید از مرکز تحقیقات پنبه در  کاشمر  اظهار کرد: در سال های گذشته 4 رقم پنبه داخلی با نام های تجاری  کاشمر،خورشید، خرداد و ورامین توسط محققان کشور اصلاح و معرفی شده است.
وی افزود: در حال حاضر 95 درصد پنبه کاران کشور برای تولیدات خود از  از رقم های های داخلی استفاده می کنند.
وی گفت : این ارقام بر اساس شرایط آب و هوایی کشور اصلاح شده اند و تطابق و سازگاری بالایی دارند  با منطقه کشورمان دارد.
وی اظهار داشت:  میانگین تولید محصول بذور داخلی از بسیاری از کشور ها دیگر  بالا تر است و در مجموع میتوانرگفت که کیفیت مناسبی دارند.
رییس مرکز تحقیقات پنبه ادامه داد: عملکرد تولید پنبه در کشور مناسب است به طوری که ایران جایگاه هشتم را در میانگین عملکرد در واحد سطح در دنیا دارد.
 وی گفت:  تنها  تعدادی از کشور های توسعه یافته دنیا از جمله استرالیا عملکردی بالاتری در واحد سطح از ایران  دارند به طوری که میانگین تولید پنبه استرالیا دو برابر میانگین جهانی است.
وی اظهارداشت: کشور های دیگر حاضر  به ارائه ژرم پلاس  پنبه که تکتولوژی منحصر به فردی در تحقیقات علمی به حساب می آید به ایران ارائه ندادند و ما خود دست به کار شدیم و توانستیم طول دوره رقم پنبه خورشید به 120 روز  و تعداد آب دهی در مزارع به سه دوره کاهش یافت.
روشن با اشاره به اینکه بذر پنبه در زمینه تکنولوژی هنوز مشکلاتی دارد گفت: کرک باید از بذر حذف شود همچنین نیازمند است که قارچ کش و مواد غذایی بر آن سوار شود که در این صورت تولید نیز بیشتر خواهد شد.
وی در پاسخ به گلایه های کارخانجات از کیفیت پنبه تولید داخل گفت: 95 درصد الیاف موجود در دنیا الیاف متوسط است و برای تامین خوراک کارخاته داران مشکلی ندارد.
این مقام مسئول دولتی با بیان اینکه دولت از تعیین نرخ متناسب برای خرید پنبه حمایت نکرده است گفت: هرکیلوگرم  پنبه وارداتی 1.6 دلار ارزش دارد  که با دلار 25 هزار تومانی 42 هزار تومان قیمت پیدا میکند اما نرخ هر کیلو وش پنبه 9 هزار تومان توسط دلالان خریداری می شود اما این نرخ نباید کمتر از  12 هزار تومان باشد.
وی مصرف بذر پنبه در کشور را بالا و حتی در مقایسه با کشور های پیش رو خنده داد دانست و گفت: مصرف بذر پنبه در کشور چند برابر کشوری مانند هند است.
وی گفت: برای رفع مشکل مصرف زیاد پنبه در کشور سه سال تحقیقات انجام شد است که به زودی از نتایج آن رونمایی می شود.
 
بنابراین گزارش صمیمی یکی از کارخانه داران حاضر در جمع در پاسخ به این سوال که دلیل تمایل شما به واردات به جای استفاده از تولید داخل چیست گفت: تولید داخلی پاسخگوی نیاز بازار مصرف داخل نیست و از سوی دیگر در محصولات ایرانی الیاف غریبه(ناخالصی) زیاد دارد که باعث کاهش کیفیت محصول نهایی می شود ؛ پنبه داخلی همچنین  بسته بندی مناسبی ندارد و از فلزات در بسته بندی استفاده می شود که در عملیات تولید اختلال ایجاد میکند.
وی همچنین گفت: متاسفانه پنبه داخلی یک دست نیست به طوری که بار  هر کامیون با دیگری متفاوت است که این امر هزینه های کارخانه ها را بیشتر میکند و حتی محصول کارخانه الیاف یکسان و یک شکل نخواهد داشت.
 
(پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۹۹) ۰۸:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها