سه شنبه / ۱ مهر ۱۳۹۹ / ۲۳:۲۲
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۶۹۹۷
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

نگرانی مرغداران چهارمحال و بختیاری از کم و کاستی نهاده‌ها

کمبود نهاده‌های دامی و اختلاف چشمگیر قیمت دولتی سویا و ذرت مورد نیاز صنعت مرغداری با بازار آزاد، مرغداران چهارمحال و بختیاری را به گفته آنها، سردرگم در گرداب نهاده‌ها کرده است.

در چند ماه اخیر، مرغداران از گرانی نهاده‌های دامی و مشکلات خود برای خرید آنها خبر داده‌اند، به گونه‌ای که توزیع قطره‌چکانی نهاده‌ها و همچنین اختلاف قیمتی که بین نهاده‌های دولتی و بازار آزاد وجود دارد، روزهای تب‌داری را برای صنعت مرغداری کشور رقم زده است.
بدون شک اگر تدبیر مناسبی در این خصوص اندیشیده نشود برخی از تولیدکنندگان خود به خود از چرخه تولید خارج و حذف می‌شوند و این موضوع جز کاهش تولید نتیجه دیگری در برنخواهد داشت.
مناسب نبودن جیره غذایی، مرغداری‌ها را به چالش می‌کشاند
رستم اسدی‌پور، یکی از مرغداران چهارمحال و بختیاری در شهرستان اردل با بیان اینکه در خصوص تامین نهاده‌های مورد نیاز به خصوص سویا دچار مشکل هستند، اظهار داشت: سویا دولتی کیلویی ۲۵ هزار ریال است در حالی که در بازار آزاد باید آن را با قیمت ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار ریال تامین کنیم.
وی با بیان اینکه چنانچه جیره غذایی مناسب نباشد مرغ دچار خودخوری می‌شود، افزود: مجبور هستیم برای دچار نشدن به این مشکل نهاده مورد نیاز جوجه‌ها را در هر صورت تامین کنیم.
این مرغدار با بیان اینکه هر کیلو مرغ ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار ریال برای مرغدار هزینه دارد، بیان کرد: هنگام فروش، مرغ را کیلویی ۱۲۰ هزار ریال از مرغدار می‌خرند و ما هم چون نهاده کافی برای تغذیه آنها نداریم، مجبوریم به هر قیمتی پیشنهادی، آن را بفروشیم.
اسدی‌پور تصریح کرد: فروش مرغ زیر قیمت تمام شده برای ما خسارت است و این باعث ورشکستگی مرغدار می‌شود.
وی با بیان اینکه مشکلات در خصوص نهاده‌ها از دی‌ماه سال گذشته شروع شده است، ادامه داد:  بارها اعلام شده است که سویا وارد کشور شده است، ولی مساله این است که این سویا در بنادر است و با قیمت دولتی دست مرغدار نمی‌رسد.
این مرغدار با بیان اینکه پشتیبانی امور دام به طور تقریبی ۳۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغدار را تامین می‌کند و بقیه آن را باید از بازار با نرخ آزاد تهیه کرد، خاطرنشان کرد: در این دوره حدود پنج تن سویا و هشت تا۹ تن ذرت برای ۱۱ هزار قطعه جوجه به من تحویل داده شد در حالی که این تعداد جوجه حداقل ۱۶ تا ۱۸ تن سویا و هشت تا۹ تن ذرت نیاز دارد.
اختلاف قیمت نهاده بین بازار آزاد و دولتی شرایط را برای مرغداران سخت کرده است
مرتضی خالدی، یکی دیگر از مرغداران استان در لردگان با بیان اینکه حدود ۱۰ روز است دور جدید پرروش مرغ گوشتی را با ۲۵ هزار قطعه جوجه شروع کرده است، اظهار داشت: با وجودی که جوجه‌ریزی انجام داده‌ایم، اما سویا و ذرت برای تغذیه آنها نداریم و در بازار آزاد قیمت نهاده‌ها گران است سویا را باید ۱۳۵ هزار و ذرت را ۴۰ هزار ریال بخریم.
وی با بیان اینکه تا زمانی که جوجه‌ریزی انجام نشود، نهاده به ما تحویل داده نمی‌شود، افزود:با وجودی که ۱۰ روز از جوجه‌ریزی ما می‌گذرد اما شرکت پشتیبانی  امور دام هنوز ذرت و سویا را به ما تحویل نداده است و به همین دلیل مجبوریم نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنیم، البته در زمان  کمبود نیز گاهی نیز رای جوجه‌ها از سویای انسانی استفاده می‌کنیم.
خالدی ادامه داد: دور قبل در اردیبهشت‌ماه جوجه‌ریزی داشتیم، که آن موقع نیز نهاده گران بود ولی به اندازه زمان کنونی گران نشده بود.
این مرغدار با بیان اینکه پیش از این مرغ را با وزن ۲کیلو و ۷۰۰ گرم می‌فروختند، تصریح کرد: اکنون چون نهاده گران است، مجبوریم مرغ را زودتر بفروشیم که این هم برای ما ضرر است.
وی با اشاره به اینکه یک مرغ در طول دوره پرورش باید حدود پنج کیلو و ۲۰۰ گرم نهاده شامل سویا و ذرت مصرف کند تا به وزن ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم برسد، خاطر نشان کرد: پیش از این اختلاف زیادی بین نهاده دولتی و نهاده موجود در بازار آزاد وجود نداشت، ولی اکنون قیمت آزاد خیلی گران است، ما مرغ را به چه قیمتی بفروشیم که برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد.
کمبود و گرانی نهاده مشکلات حال حاضر مرغداران
رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اینک، مرغداران با مشکل تامین نهاده مواجه هستند، اظهار داشت: علاوه بر اینکه قیمت نهاده در بازار آزاد گران است ما با مشکل کمبود نهاده نیز مواجه هستیم.
محسن رضوی با تاکید بر اینکه مشکلات مرغداران در کشور بر کسی پوشیده نیست، افزود: کل نهاده‌ای که با ارز دولتی به مرغدار داده می‌شود ۳۰ درصد است و ۷۰ درصد مابقی باید از بازار آزاد تهیه شود، ضمن اینکه برای همان ۳۰ درصد نیز به دلیل تاخیر در بارگیری، اکنون که پول را بگیرند ۲ ماه بعد نهاده را تحویل می‌دهند.
وی بیان کرد:هم‌اینک قیمت سویا با ارز دولتی ۲۷ هزار ریال و در بازار آزاد ۱۳۸ هزار تا ۱۴۰ هزار ریال و قیمت ذرت نیز با ارز دولتی و بازار آزاد به ترتیب ۱۵ هزار و ۷۰۰ ریال و ۳۸ هزار تا ۴۰ هزار ریال است.
رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران چهارمحال و بختیاری گفت: چنانچه مرغ به صورت کلی با نهاده دولتی تولید شود، قیمت تمام شده آن به ازای هر کیلوگرم ۱۲۰ هزار ریال خواهد بود، اما در شرایط کنونی که ۳۰ تا ۴۰ نهاده دولتی است، قیمت هر کیلوگرم مرغ ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار ریال تمام می‌شود اما مرغدار با این شرایط، مرغ را به صورت نقدی کیلویی ۱۲۵ تا ۱۲۷ هزار ریال می‌فروشد و اگر فروش به صورت اقساط یک یا ۲ ماهه باشد مرغ کیلویی ۱۳۰ هزار ریال فروخته می‌شود.
رضوی ادامه داد: اگر مرغ با نهاده آزاد پرورش داده شود قیمت آن به بیش از ۲۰۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم می‌رسد.
هزینه تمام شده مرغ بیش از قیمت فروش آن است
سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه از کل نهاده مورد نیاز ۲۰ تا ۳۰ درصد آن توسط این شرکت و مابقی توسط شرکت‌های بخش خصوصی وارد و در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار داده می‌شود، بیان کرد: معاونت امور دام وزارت  جهادکشاورزی نیز نهاده‌ها را بین استان‌ها توزیع تا به قیمت دولتی دست مصرف کننده برسد.
بهروز آل‌مومن بیان کرد: اینکه هزینه تمام شده برای مرغدار بیشتر از قیمت فروش مرغ است واقعیت دارد، ما تاکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران را تامین کرده‌ایم و مرغدار مجبور است مابقی را از جاهای دیگر تامین کند چرا که در صورت فراهم نبودن جیره و خوراک مرغ‌ها دچار خودخوری می‌شوند.
وی با تاکید بر همخوانی نداشتن هزینه فروش مرغ و هزینه خرید نهاده، تصریح کرد: طبق صحبت‌هایی که شده قرار است از ۱۵ مهرماه مباحث تامین نهاده تا حدودی حل و مشکلات کمتر شود.
سرپرست شرکت پشتیبانی امور دام چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه امسال تاکنون این شرکت ۳۰۰ تن مرغ به صورت منجمد در استان ذخیره کرده است، یادآور شد: در خصوص خرید مرغ توسط شرکت پشتیبانی امور دام تاکنون تصمیمی اتخاذ نشده است.
مشکل تامین نهاده‌ واحدهای مرغداری در حال پیگیری است
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امسال حدود هفت میلیون قطعه جوجه‌ریزی در استان انجام شده است که از این میزان هم‌اینک یک میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه در سالن‌های مرغداری زنده هستند و مابقی نیز کشتار شده‌اند.
سام مردانی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در استان وضعیت به نسبت مناسبی دارد، افزود: مشکل تامین نهاده واحدهای تولیدی استان با پیگیری‌های انجام شده در حال برطرف شدن است.
وی با این توضیح که در خصوص ذرت شرایط بهتر است ولی توزیع سویا مقداری کمتر بوده است، بیان کرد: سویا در مقطعی به دلیل تاخیری که در ثبت سفارش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده بود دچار مشکل شد ولی این مشکل هم اینک تا حدودی در حال حل شدن است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نهاده مورد نیاز مرغداران استان تامین شده است، تصریح کرد: برخی مواقع حتی ۵۰ درصد نیاز مرغداران را نیز در اختیارشان قرار دهیم به عنوان مثال همین ماه نیز در حدود ۴۰ درصد نیاز به آنها داده شد.
مردانی نیاز سالانه استان به سویا و ذرت را ۱۰۰ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: وزارتخانه براساس ظرفیت واحدهای تولیدی استان‌ها پس از واردات نهاده، کار توزیع و تقسیم آنها را انجام می‌دهد.
چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۶۶ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی است و سالانه نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.
 
(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹) ۲۳:۲۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها