شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۶
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۶۸۷۷
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
غلامرضا نصرت عضو هیات‌مدیره اتحادیه البرز

تعهد دولت برای تامین نهاده‌ها

غلامرضا نصرت عضو هیات‌مدیره اتحادیه البرز اظهار داشت : مبرهن و روشن است که این قیمت با احتساب اینکه دولت به تعهداتی که داده پایبند باشد ماندگار می‌ماند و اگر شرایط بد کنونی تولیدکنندگان ادامه پیدا کند قیمت‌ها دوباره بالا می‌رود.

وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید که دلیل اصلی گرانی تخم‌مرغ صادرات بی‌رویه است، شما این موضوع را تایید می‌کنید؟
دلیل اصلی افزایش قیمت تخم‌مرغ کمبود و قیمت بالای نهاده‌های دام و طیور است. خوراک مرغ در بازار کم شده و اگر هم پیدا بشود باید با قیمت‌هایی گزاف که دو تا سه برابر قیمت مصوب دولتی است خریداری شود. هزینه‌های تولید مرغ و تخم‌مرغ به قدری بالا رفته که همچنان نرخ مصوب مرغ و تخم‌مرغ زیر قیمت تمام ‌شده است. وزارت جهاد کشاورزی گفته که از ابتدای سال ۵۰ درصد خوراک طیور را تامین کرده در حالی که معلوم نیست به دست چه کسی رسیده است، چراکه به دست همکاران من نرسیده است و معلوم شد که نقص و مشکل از مبادی بازارگاه است. دولت ۲۸ درصد سویا و ۳۲ درصد ذرت مورد نیاز تولیدکنندگان را تامین می‌کرد که نمایندگان وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی قول بهبود شرایط را دادند. هفته گذشته در ستاد تنظیم بازار قرار بر این شد که دولت ۷۵ درصد سویا و ۱۰۰ درصد ذرت موردنیاز مرغ‌داران را تامین کند و تولیدکننده هم تخم‌مرغ را کیلویی ۱۲ هزار تومان بفروشد. مبرهن و روشن است که این قیمت با احتساب اینکه دولت به تعهداتی که داده پایبند باشد ماندگار می‌ماند و اگر شرایط بد کنونی تولیدکنندگان ادامه پیدا کند قیمت‌ها دوباره بالا می‌رود. 
 
 مرغ‌دارها با این قیمت موافق هستند؟ 
همچنان قیمت مرغ و تخم‌مرغ زیر قیمت تمام شده است اما مرغ‌دارها توافق کردند که با تمام شرایط موجود و به سرانجام رسیدن تعهدات دولت، قیمت تخم‌مرغ روی کیلویی ۱۲ هزار تومان بماند. هزینه‌های تولید اعم از هزینه حمل‌ونقل، دستمزد و مهم‌تر از همه خوراک طیور چند برابر شده و مرغ‌داران با مکافات زیادی به تولید ادامه می‌دهند. برخی از همکاران بنده بالاجبار از سویای خوراک انسان یا مواد دیگر استفاده می‌کنند که روی کیفیت محصول تاثیر مستقیمی می‌گذارد. ما نمی‌خواهیم مرغ یا تخم‌مرغ بی‌کیفیت به بازار عرضه کنیم، چراکه همه مردم مثل خانواده خودمان هستند و به این راضی نیستیم که محصول ما ارزش غذایی استانداردی نداشته باشد. البته همان‌گونه که گفتم دولت قول‌هایی مبنی بر تامین بخشی از خوراک موردنیاز تولیدکنندگان داده است و اگر به تعهدات خود عمل کند مرغ‌داران با فروش کیلویی ۱۲ هزار تومان مشکلی ندارند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور هم نسبت به تعادل بازار تخم‌مرغ اطمینان خاطر داد که امیداریم عملی شود. باور کنید که همچنان قیمت تخم‌مرغ نسبت به هزینه‌های تولیدکننده گران نیست. از ابتدای سال نرخ ارز بیشتر از ۱۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده که به معنی سیر صعودی هزینه‌ها به همین نسبت است. اگر از این مساله که خوراک طیور کم است و دلالان آن را با چند برابر قیمت مصوب دولتی می‌فروشند بگذریم قیمت تخم‌مرغ هم‌‌ چنان گران نیست. گرانی چند روز اخیر پاسخگوی حتی گوشه‌ای از هزینه‌هایی که به تولیدکننده فشار می‌آورد نیست. با وجود تمام این مشکلات تولیدکننده قبول کرده که تخم‌مرغ را کیلویی ۱۲ هزار تومان بفروشد اما به شرط انجام تعهداتی که دولت داده است. تا وقتی که مشکل واسطه‌گری که در بازار خوراک دام و طیور وجود دارد حل نشود این مشکلات همچنان ادامه دارد. همان‌طور که گفتم وزارت جهاد کشاورزی گفته بود که ۵۰ درصد از خوراک موردنیاز تولیدکنندگان را تامین کرده اما به دست ما نرسیده بود، مشکل از سیستم توزیع است.
 
 با احتساب فروش ۱۲ هزار تومانی از سوی تولیدکننده، تخم‌مرغ با چه قیمتی به دست مصرف‌کننده می‌رسد؟
طبق بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت، هزینه‌های بسته‌بندی و حمل با ماشین یخچال‌دار بین واحدهای مختلف روی ۱۲ هزار تومان کشیده می‌شود. محصول از مرغ‌داری به واحد بسته‌بندی می‌رود و پس از اعمال عملیات آماده‌سازی و بسته‌بندی برآورد می‌شود که با بسته‌بندی ۳۰ تایی شانه‌ای، تخم‌مرغ کیلویی ۱۶ هزار تومان به فروشگاه‌ها برسد که با احتساب سود ۱۶ درصدی آنها برای فروش، مصرف‌کننده می‌تواند تخم‌مرغ را کیلویی ۱۸ هزار تومان خریداری کند. 
 
(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها