شنبه / ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۶۸۷۲
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس اقتصاد

پیشنهاد تشکل‌ها برای بازگشت ارز صادراتی

حمید زادبوم معاون وزارت صمت که پنج شنبه هفته گذشته برای بررسی مشکلات صادرکنندگان به استان البرز سفر کرده بود، در جمع فعالان اقتصادی این استان گفت: با توجه به اینکه برخی از گروه‌های کسب و کار شرایط متفاوتی برای دریافت ارز محصولات صادراتی خود دارند، منتظر دریافت پیشنهاد اصلاحی تشکل‌های اقتصادی مرتبط با این کسب و کارها هستیم.

به‌عنوان مثال درخصوص صادرات محصولات کشاورزی، با توجه به اینکه فروش با روش امانی است و معمولا چند ماه بعد از صادرات هزینه آن پرداخت می‌شود، افزایش زمان تسویه ارز حاصل از صادرات این محصولات در کمیته ارزی در دست بررسی است. درخصوص دارو نیز در حال بررسی هستیم. وی افزود: منتظر دریافت پیشنهادهای تشکل‌های اقتصادی درخصوص رویه و زمان بازگشت ارز صادراتی هستیم تا در کمیته ‌ارزی بررسی شود.
 

 

حمید زادبوم در بازدید از یکی از کارخانه‌های داروسازی استان البرز گفت: بازنگری در مهلت زمانی بازگشت ارز صادراتی محصولات کشاورزی، دارو و فرش دستباف در دستور کار کمیته ارزی است.
افزایش مهلت و بازنگری درخصوص شرایط بازگشت ارز صادرکنندگان به ویژه در بخش محصولات کشاورزی و دارویی و فرش دستباف، امکان تهاتر ارزی مرتبط با صادرات و واردات بین فعالان اقتصادی بدون نیاز به مداخله دولت و بانک مرکزی و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی برای فعال کردن رایزنی‌های اقتصادی ایران در دیگر کشورها، از مهم‌ترین مباحث مطرح شده توسط فعالان بخش خصوصی در نشست مشترک با م vعاون وزارت صمت بود.
 
پرهام رضایی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز نیز در این نشست ضمن اشاره به نشست‌های متعدد خود با صادرکنندگان استان گفت: با بررسی مشکلات صادرکنندگان البرز که برخی از آنها سابقه صادرکننده نمونه کشوری نیز دارند، به این نتیجه رسیدیم که حل و فصل مشکلات مربوطه، نیازمند مداخله بالاترین مسوول دولتی مرتبط با این مساله است و به همین دلیل به صادرکنندگان استان قول دادیم که از دکتر زادبوم ریاست محترم سازمان توسعه تجارت برای حضور در استان و رسیدگی به مسائل دعوت کنیم که خوشبختانه در این نشست، این وعده تحقق یافت.
 
پرهام رضایی افزود: در شرایط جنگ اقتصادی نباید زانوی غم به بغل بگیریم بلکه باید بکوشیم با اعتماد به توانمندی‌های بخش خصوصی، راهی برای کم اثر کردن تحریم‌ها پیدا کنیم.
 
رئیس اتاق البرز ادامه داد: برای عبور از تحریم‌ها لازم است که بخش خصوصی و دولتی در کنار هم باشند نه اینکه بخش خصوصی در بوروکراسی اداری گم شود. به همین دلیل انتظار داشتیم در مباحثی مانند سامانه جدید کارت بازرگانی و تعیین مهلت و روش بازگشت ارز حاصل از صادرات، رویه‌ها و تصمیم‌های جدید،پس از مشارکت بخش خصوصی تعیین می‌شد تا شاهد ناهماهنگی‌های اخیر نباشیم.
 
وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی طرفدار شفافیت اقتصادی و بازگشت ارز صادراتی است. ولی این کار با قوانین ضد و نقیض تحقق نمی‌یابد و لازم است از پویایی چرخه اقتصاد یعنی مثلث واردات، تولید و صادرات محافظت کنیم چون این سه فعالیت، یک زنجیره به هم پیوسته هستند و هر کدام آسیب ببیند، بقیه را هم مختل می‌کند. رضایی در ادامه گفت: افزون بر صادرات صنعتی، استان البرز از ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است ولی در چند روز اخیر با برخی تصمیم ها، کارت بازرگانی اغلب صادرکنندگان سبزی و صیفی جات استان به بهانه عدم بازگشت ارز صادراتی تعلیق شده است. حال آنکه انتظار داریم زمان بازگشت ارز اصلاح شود و به جای ۳۱ شهریور، مهلت ۳ تا ۴ ماه به صادرکنندگان محصولات کشاورزی داده شود تا بتوانند ارز صادراتی خود را بازگردانند.
 
رئیس اتاق البرز ادامه داد: همچنین درخصوص سایر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار نیز لازم است به شرایط حاکم بر تجارت خارجی توجه شده و انتظارات را مطابق با واقعیت‌ها تنظیم کنیم.
(شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹) ۰۷:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها