سه شنبه / ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۸
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۸۰۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کاهش شدید سطح زیر کشت کلزا/ نرخ خرید تضمینی حداقل باید 11 هزار تومان باشد

رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه پس از سال 1396 تعیین نامناسب قیمت های خرید تضمینی باعث کاهش تولید کلزا در کشور شد، گفت: با توجه به قیمت تمام شده بالا نرخ تضمینی این محصول حداقل باید کیلویی 11 هزار تومان باشد.

محمدشفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: به دلیل سیاست‌های نامناسب در خرید تضمینی کلزا کشت این محصول استراتژیک پس از سال 1396 کاهش یافت.
وی با بیان اینکه سطح زیر کشت در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد افت کرده گفت:‌ تا سال 96 تشویق و ترغیب برای خودکفایی دانه روغنی باعث شد سطح کشت این محصول افزایش یابد. اما پس از آن با تعیین قیمت‌های ناعادلانه خرید تضمینی سطح کشت این محصول به شدت افت کرد.
ملک زاده گفت: تولید این محصول در قبل از سال 96 تا 800 هزار تن هم بود اما اکنون به 200 هزار تن رسیده است.
به گزارش فارس، ایران تا 97 درصد در تامین دانه‌های روغنی وابسته بود. برنامه‌های کشت کلزا در چند سال گذشته باعث شد نرخ وابستگی حدود 10 درصد کاهش یابد، اما پس از سال 96 این روند دوباره نزولی شده است. 
رئیس نظام صنفی کشاورزی با بیان اینکه کشور نیاز مبرم به کشت دانه‌های روغنی برای تامین روغن کشور و استفاده از کنجاله آن برای خوراک دام و طیور دارد، گفت: دولت باید با تعیین قیمت خرید مناسب برای کلزا، کشاورزان را به کشت این محصول تشویق کند. 
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور افزود:‌ متاسفانه در سال‌های گذشته قیمت‌های تعیین شده برای کلزا آنقدر پایین بود که سال به سال سطح زیر کشت این محصول کاهش یافت.
* 11 هزار تومان نرخ پیشنهادی برای خرید کلزا 
ملک‌زاده با اشاره به قیمت تمام شده بالای تولید کلزا در کشور و لزوم تعیین قیمت تضمینی مناسب، گفت: پیش از این رقم پیشنهادی نظام صنفی کشاورزی برای خرید کلزا 10 هزار و 227 تومان بود اما پس از آنکه دولت قیمت نهاده کود شیمیایی را افزایش داد الان قیمت پیشنهادی ما 11 هزار تومان است.
به گزارش فارس پس از آنکه دولت ارز وارداتی کودشیمایی را به نیمایی تبدیل کرد، قیمتهای جدیدی را ابلاغ کرد که نسبت به قبل تا 8 برابر افزایش داشتند.
* دو سناریو درباره دانه‌های روغنی
 وی گفت:‌دولت دو کار می‌تواند انجام دهد، نخست اینکه ارز دولتی 4200 تومانی را برگرداند که در این صورت با پرداخت یارانه، قیمت تا حدودی متعادل می‌شود اما این مسئله رانت زیادی همراه دارد و برای دولت مناسب نیست و راهکار دوم اینکه قیمت تضمینی مناسبی را تعیین و اعلام کند یعنی قیمت تمام شده محصول را محاسبه کرده و سود مناسبی را هم در نظر بگیرد.
رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت:‌کلزا علاوه بر اینکه محصول استراتژیک برای امنیت غذایی کشور است یک محصول فوق‌العاده مناسب برای تناوب با گندم  است، استفاده از کلزا در تناوب با گندم باعث از بین رفتن بیماری پاخوره گندم،‌کاهش علف‌های هرز، کاهش آفات و بیماری و اصلاح خاک می‌شود.
 
(سه شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹) ۱۴:۰۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها