دوشنبه / ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۵
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۷۵۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

توسعه گلخانه‌ها در کشور اولویت اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی است

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور گفت: توسعه گلخانه‌ها در افق ۱۴۰۴ حداقل ۲ برابر ظرفیت موجود است و در اولویت اساسی و اصلی ستاد اقتصاد مقاومتی و وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

محمدحسین بلاغی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: وزارت جهاد کشاورزی و ستاد اقتصاد مقاومتی به این نتیجه رسیده‌اند که توسعه گلخانه‌ها تنها راه نجات منابع آبی و زیرزمینی کشور است.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار گلخانه موجود است که محصولات خیار (مصرف داخلی) و فلفل رنگی، گوجه فرنگی، بادمجان و سوپر سبزیجات به عنوان عمده محصولات تولیدی، به طور کامل صادر می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور اظهار داشت: هدف اصلی ما در کشور تشکیل زنجیره ارزشی تولید محصولات گلخانه‌ای است که در تکمیل این زنجیره ارزشی تمامی امور مربوط به صنعت گلخانه‌دارای از صفر تا ۱۰۰ (جذب سرمایه‌گذار تا صادرات و فروش ) برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: امروز توسعه، تولید و کشت محصولات گلخانه‌ای باید براساس سفارش و بازار هدف برنامه‌ریزی شود و زنجیره ارزشی تولید محصولات گلخانه‌ای پنج حلقه دارد که کار ما از حلقه آخر به اول است به این معنا که باید براساس بازار هدف، صادرات و میزان سفارش، محصولات گلخانه‌ای تولید شود تا سرمایه‌گذار و متقاضی در این زمینه با شکست مواجه نشود.

بلاغی تصریح کرد: به سرمایه‌گذاران و متقاضیان ایجاد گلخانه این اطمینان را می‌دهیم که اگر هم‌افزایی داشته باشند و در لوای زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌ای فعالیت کنند با مشکلات خیلی کمتری روبه‌رو خواهند شد.

وی افزود: در بحث گلخانه‌ها با توجه به چشم‌اندازی که در استان خراسان جنوبی برای توسعه سطح زیرکشت به هزار هکتار وجود دارد بدون شک باید زیرساخت‌های خیلی خوب، سنحیده و اصلاح شده مورد توجه قرار گیرد تا حین کار با مشکل مواجه نشویم.

بلاغی یادآور شد: با توجه به بازدیدهای صورت گرفته از مجتمع‌های گلخانه‌ای خراسان جنوبی، بیشترین مشکل در استان نبود هم‌افزایی بین گلخانه‌داران و کمبود و افزایش قیمت نهاده‌ها تشخیص داده شد.

وی با بیان اینکه باید شهرک‌های گلخانه‌ای استان به روزرسانی شود گفت: همچنین با ایجاد هم‌افزایی بین گلخانه‌داران هم تولید محصولات گلخانه‌ای در استان را یکپارچه کرد و هم گلخانه‌داران موجود به سمتی سوق داده شوند تا سرمایه‌گذاران جدید تشویق و از این مجتمع‌ها الگوبرداری کنند.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور گفت: ایده ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در استان خراسان جنوبی بهترین ایده است چراکه وقتی گلخانه‌داران در یک شهرک تجمیع شوند خدمات‌رسانی در جهت توسعه کسب و کار بسیار راحت‌تر خواهد بود همچنین هزینه‌های خدماتی برای دولت و هزینه تمام شده برای تولیدکننده نیز کاهش چشمگیری خواهد یافت.

وی افزود: وقتی گلخانه‌ها تجمیع شوند الگوی مناسب با کشت و نوع محصول را می‌توان به نحو احسن انجام داد.

وی بیان کرد: هدف این است بتوانیم براساس سفارش صادراتی، تولید محصولات گلخانه‌ای را در استان آغاز کنیم که با همت بخش‌های مختلف، نهضت گلخانه‌ای استان با شتاب در حال پیشرفت است.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور از ارائه آموزش‌های لازم برای تولید محصولات گلخانه‌ای در استان خبر داد و افزود: در چند ماه آینده برنامه‌های آموزشی از جمله برای آنالیز گلخانه، آب و خاک، آموزش‌های مهارتی برای متقاضیان و سایر موارد انجام می‌شود تا سال آینده به سوی تولید محصولات صادراتی گام برداریم.

وی تصریح کرد: از تجربه سرمایه‌گذاران بزرگ کشور در استان استفاده خواهد شد تا شهرک‌های گلخانه‌ای با هدف ایجاد محصولات صادراتی ایجاد و توسعه یابد.

بلاغی با بیان اینکه هر میزان تولید محصولات گلخانه‌ای داشته باشیم ظرفیت صادرات آن نیز در کشور وجود دارد گفت: در حال حاضر چهار محصول اصلی فلفل رنگی، گوجه فرنگی، بادمجان و سوپر سبزیجات به کشورهای هدف صادر می‌شود.

وی ادامه داد: در جهت صادرات محصولات صادراتی هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد حتی در برخی سفارشات، معادل حجم سفارش، تولید نداریم و باید حجم تولید به اندازه میزان صادرات افزایش یابد.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور با تاکید بر پایداری در تحویل محصولات گلخانه‌ای گفت: برای صادرات محصولات گلخانه‌ای اگر قراردادی منعقد می‌شود باید محصول به میزان لازم تولید شود و در اختیار کشورهای هدف قرار بگیرد.

وی افزود: در زنجیره ارزش محصولات گلخانه‌ای، براساس ثبت سفارش مشتری کشت انجام خواهد شد نه اینکه ابتدا محصول کشت و سپس بازاریابی انجام شود.

بلاغی در ارتباط با مسائل مربوط به تسهیلات متقاضیان ایجاد گلخانه بیان کرد: تسهیلات بانکی اکنون در استان خراسان جنوبی ۱۲.۵ درصد و سال قبل هفت درصد بوده است که شاید گلایه برخی را در پی داشته باشد.

وی گفت: این اختلاف میزان تسهیلات برای افرادی که به دنبال تولید محصولات گلخانه‌ای با هدف صادراتی هستند ناچیز است چون بدون شک با تولید محصولات با کیفیت صادراتی این خلا جبران می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه گلخانه‌داران کشور تصریح کرد: مسائل و مشکلات بانکی متاسفانه وجود دارد اما در بحث وثیقه‌ها و صدور مجوزها فرایند بسیار تسهیل شده و بانک‌ها برای همکاری جلو آمده‌اند.

وی از مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوزهای احداث گلخانه توسط وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت: بسیاری از مجوزها از ۴۸ ساعت تا یک هفته صادر می‌شود.

بلاغی برای ایجاد گلخانه‌های کوچک مقیاس، خواستار شناسایی و تشکیل روستاهای گلخانه‌ای شد و افزود: برای هر شهرستان باید روستاهایی که دارای خدمات زیرساختی از جمله گاز، آب و برق بوده و متقاضی ایجاد گلخانه هستند شناسایی و نسبت به ایجاد مجتمع‌های مختلف اقدام کرد.

وی گفت: در حال حاضر امکان ثبت‌نام متقاضیان گلخانه‌های کوچک مقیاس از ۳۰۰ تا هزار متر مربع در خراسان جنوبی در سامانه مربوطه فراهم شده است که می‌توان از این ظرفیت برای توسعه گلخانه در روستاها استفاده کرد.

وی عنوان کرد: رایزنی‌هایی صورت گرفته تا سازه‌های گلخانه‌ای و اسناد روستایی به عنوان وثیقه بانک‌ها پذیرفته شود.

تفاهم‌نامه احداث هزار هکتار کشت گلخانه‌ای در خراسان جنوبی سال گذشته بین استانداری و شرکت شهرک‌های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی امضا و این طرح با عنوان «نهضت گلخانه‌ای» از امسال در شهرستان‌های مختلف استان عملیاتی شد.

(دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۵۵

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها