یکشنبه / ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۷۴۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شناسایی آفت کشهای کم خطر/رشد آفت کشهای ثبت شده در سال ۹۸

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از تهیه لیست آفت کش های کم خطر توسط این موسسه خبر داد و گفت: به زودی این لیست در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار خواهد گرفت و در سال جاری شرکت های ثبت کننده آفت کش‌ها می توانند از بین موارد معرفی شده نسبت به ثبت آفت کش های جدید اقدام کنند.

احمد حیدری درباره وضعیت آفت کش‌های ثبت شده طی سال ۱۳۹۸ در کشور گفت: طی سال گذشته تعداد آفت کشهای ثبت شده در کشور با رشد قابل ملاحظه ای همراه بود، به طوری که تعداد موارد ثبت شده به ۴۵ مورد رسید که طی سال های اخیر بی نظیر بوده است. همچنین در بین آفت کشهای ثبت شده تعداد ۲۱ مورد حشره کش، ۱۳ مورد قارچ کش، ۸ مورد علف کش، ۲ مورد کنه کش و یک مورد نماتدکش بوده است.
وی ادامه داد: در راستای تکمیل سبد آفت کش‌ها و با هدف توسعه برچسب آفت کش ‌ها و همچنین حمایت از ثبت فرمولاسیون های کم خطر، تعرفه ثبت آفت کش‌هایی که برای اولین بار ثبت شده اند ۵۰ درصد برای آفات مشابه کاهش داده شده است. این اقدامات موجب افزایش انگیزه شرکت ها در توسعه برچسب و معرفی فرمولاسیون ها کم خطر برای ثبت شده است.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور افزود: بررسی وضعیت آفت کش های ثبت شده نشان می دهد گرایش به ثبت فرمولاسیون های کم خطر مانند (Suspension concentrate (SC)، Capsule suspension (CS)، Water soluble granule (SG و (Water dispersible granule (WGبه مقدار زیادی افزایش یافته است.
حیدری تصریح کرد: در بین آفت کش‌های ثبت شده، ترکیبات با منشا گیاهی، تنظیم کننده‌های رشد (هورمونی) و آفت کش های معدنی نیز وجود دارد که خطرات به مراتب کمتری نسبت به آفت کش های شیمیایی دارند.
به گفته وی ثبت آفت کشها روی محصول توت فرنگی به دلیل تازه خوری و شرایط ویژه ای که دارد از حساسیت بالایی برخوردار است وطی سال ۱۳۹۸ ،۴ آفت کش کم خطر با دوره کارنس کوتاه برای کنترل بیماری کپک خاکستری (بوتریتس) توت فرنگی به ثبت رسید.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در پایان گفت: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی با هدف تکمیل سبد آفت کشها، لیست آفت کش های کم خطر را تهیه کرده است و به زودی این لیست در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار خواهد گرفت که در سال جاری شرکت های ثبت کننده آفت کش‌ها می توانند از بین موارد معرفی شده نسبت به ثبت آفت کشهای جدید اقدام کنند.
 
(یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹) ۱۳:۵۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها