شنبه / ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۶۶۸۶
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس اقتصاد

چرا پیوستن ایران به پیمان اوراسیا دستاوردهای محسوسی ندارد؟

عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران اظهار داشت: تفاهمنامه اوراسیا در عمل تا به امروز و در ادامه حضورمان چه دستاوردی داشته، قاعدتا در گزارش دهی‌ها محسوس و جدی نبوده است. البته باید توجه داشت که ما همچنان به پیمان اوراسیا نپیوسته‌ایم؛ و تنها تفاهمی با صاحبان پیمان عقد کرده‌ایم.

حسن فروزان‌فرد در موردتاثیرات پیوستن ایران به پیمان اوراسیا گفت: اینکه تفاهمنامه اوراسیا در عمل تا به امروز و در ادامه حضورمان چه دستاوردی داشته، قاعدتا در گزارش دهی‌ها محسوس و جدی نبوده است. البته باید توجه داشت که ما همچنان به پیمان اوراسیا نپیوسته‌ایم؛ و تنها تفاهمی با صاحبان پیمان عقد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: در این تفاهمنامه ذکر شده، می‌توانیم بر روی برخی از محصولات تعرفه هماهنگ شده ترجیحی داشته باشیم. همچنین محصولاتی که از سمت ما این ویژگی را دریافت می‌کنند که با تعرفه مناسب به بازار اوراسیا ورود پیدا کنند، محصولات کشاورزی هستند. این ظرفیت برای طرف مقابل نیز وجود دارد تا بخشی از محصولات پر مصرف کشاورزی نظیر؛ گندم، جو و ذرت و.... را تامین کنند، کشورهایی مانند قزاقستان و سایر کشورهای اوراسیا بستر مناسبی برای این مراودات هستند.
 نایب رییس کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران ادامه می‌دهد: آنچه به عنوان تفاهم وجود دارد، ظرفیت مناسبی برای این جابه جایی‌ها را فراهم می‌کند. البته در کنار این تفاهم محدودیت‌های زیادی داریم که جدا از تفاهمنامه و ظرفیت‌های آن، راه ما را مسدود کرده‌اند. تحریم‌ها موجب شده که با مشکل جابه‌جایی پول روبرو شویم، از همین روی در تعامل با کشورهای اوراسیا مانند سایر کشورها با همین مشکل دست و پنجه نرم می‌کنیم.
فروزان‌فرد با اشاره به مشکلات حمل و نقل ما با کشورهای اوراسیا گفت: پس از تحریم‌ها مشکل دیگری که وجود دارد، حمل و نقل است. چراکه تا پیش از این زمینه جدی فعالیت با اوراسیا وجود نداشت به همین جهت ظرفیت‌های حمل و نقل متناسب با ظرفیت‌های باز شده همخوانی ندارد.
وی ادامه داد: یک از ظرفیت‌های مسیر آبی، دریای خزر است که البته آن نیز با مشکلاتی همراه است. به طوری که نیمی از سال در بنادر شمالی زمینه یخ‌زدگی و سرمای بالا وجود دارد به همین جهت جا‌به جایی‌ها با کندی انجام می‌شود. ظرفیت‌های حمل و نقل زمینی هم همچنان بسیار محدود است، به عنوان مثال تنها کشور هم‌مرز عضو اوراسیا، ارمنستان است که جابه جایی بار زمینی ما با آن بسیار ناچیز و محدود است.
عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران تصریح کرد: اگر جابه جایی مرزی از طریق کشور آذربایجان باشد، وضعیت بهتری خواهد شد. همچنین یک فرصت جابه جایی ریلی از طریق آذربایجان و سمت روسیه وجود دارد که هنوز به نتیجه نرسیده و متاسفانه راه آهن سراسری ما به آن متصل نشده است. بنابراین معضلی به نام حمل و نقل می‌تواند بر جریان و روند توسعه این موضوع تاثیر گذار باشد.
وی  اضافه کرد: باید در نظر داشت که این موضوع جدیدی است و تا فعالان اقتصادی دو طرف این فرصت‌ها را درک کرده و بخواهند به درستی از آن استفاده و طرف‌های تجاری خود را شناسایی کنند قطعا نیاز به زمان دارند. در ابتدای راه هم طرف‌های اوراسیایی ویژگی‌های مربوط به تفاهم تعرفه‌ها در چندین ماه بررسی کردند در حالیکه ایران بسیار سریع برای طرف اوراسیا این کار را آغاز کرد، اما اوراسیا با تاخیر فراوان زمینه را فراهم و تعرفه‌های تجاری را اصلاح کرد.
 
(شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹) ۰۷:۵۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها