چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۹
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۶۶۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس اقتصاد

اداره کشور بدون نفت؛ افزایش درآمدهای ارزی با اهرم صادرات غیرنفتی

توجه به صادرات غیر نفتی یکی از مهم‌ترین وظایف دولت‌ محسوب‌ می‌شود چراکه توسعه صادرات، درآمدهای ارزی زیادی برای کشور به همراه دارد.

صادرات در تمامی کشورها یکی از مهم‌ترین محورهای درآمدی به شمار می رود همچنین تمام بودجه برخی کشورها به درآمدهای حاصل از صادرات بستگی دارد یعنی توجه به بخش صادرات در این کشورها مهم ترین وظیفه دولت محسوب می شود. 
در ایران نیز مالیات و صادرات مهم ترین اهرم های درآمدی هستند اما متاسفانه توجه چندانی به بخش صادرات در کشور نمی شود.طبق اظهارات فعالان بخش خصوصی،  توجه دولت به صادرات و صادرکننده علاوه بر اینکه کسری بودجه را جبران می کند، کشور را به تمام اهداف اقتصادی می رساند.
در همین راستا جمشید نفر رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: ظرفیت های تجاری بسیار زیادی در ایران وجود دارند که با سرمایه گذاری در این زمینه ها می توان از ظرفیت های موجود استفاده کرد چراکه بسیاری از کالاهای تولید شده در کشور قابل عرضه در بازارهای جهانی هستند.
 
* مهم ترین نقص بخش صادرات که موجب گسترش آن نمی شود چیست؟
 
نفر: مهم ترین مسئله ای که می تواند در گسترش صادرات هر کشوری نقش داشته باشد این است که بخش صادرات باید از نظر فرهنگی در بین عموم مردم و دولت مردان شناخته شود و تا زمانی که این مهم در کشور ما رخ ندهد، نباید توقع توسعه تجارت به خصوص صادرات را در کشور داشته باشیم.
 
مهم‌ترین مشکل و نقص صادرات ایران، عدم شناخته شدن آن برای مردم و نبود اعتماد کافی دولت مردان به صادرات و صادرکنندگان است که در این صورت نمی توان از تمام ظرفیت های تجاری کشور استفاده کرد.
 
* ایجاد محدودیت برای صادرات کالا از سوی دولت چه عواقبی دارد؟
 
نفر: یکی دیگر از بزرگ ترین مشکلاتی که برای صادرکنندگان تبدیل به یک کابوس و سد بزرگی شده، وضع بخشنامه ها و محدودیت های جدید برای بخش تجارت کشور است و صادرکنندگان به محض اینکه به شرایط حاکم عادت می کنند، دولت شرایط جدیدی را وضع می کند.
 
صادرات یک بخش بسیار مهم در اقتصاد است که گسترش آن به عوامل زیادی بستگی دارد که  حمایت دولت نقش اول را در این بین بازی می کند.
 
* ایران در تولید و صادرات کدام محصولات ظرفیت زیادی دارد؟
 
نفر: ایران دارای ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه تولید محصولات مختلف است که تمام این محصولات قابلیت عرضه شدن در بازارهای بین المللی را دارند اما متاسفانه سهم ایران از این بازارها در چند سال گذشته کاهش چشم‌گیری پیدا کرده است.
 
با وجود اینکه نیاز به محصولات ایرانی نیز در بازارهای جهانی احساس می شود اما مشکلاتی از قبیل کاهش تولید و محدودیت های صادراتی مانع از عرضه کالای ایرانی در این بازارها شده است. بنابراین، فرهنگ سازی مهم ترین اهرم توسعه صادرات است چرا که با تقویت فرهنگ سازی در بخش صادرات علاوه بر عموم مردم که آشناییت بیشتری با این مهم پیدا می کنند، دولت نیز نیاز جامعه به صادرات را درک می کند.
 
* کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی چه تاثیری بر صادرات و درآمدهای ارزی گذاشت؟
 
نفر: اقتصاد ایران تا چند سال گذشته اقتصاد نفت محور بود تا اینکه با کاهش درآمدهای نفتی، مقام معظم رهبری دستور دادند تا وابستگی اقتصاد و بودجه به درآمدهای نفتی به صفر برسد که این موضوع طبیعتا درآمدهای ارزی کشور را کاهش داد اما از آن زمان تاکنون روز به روز در حال پیشرفت در این زمینه هستیم.
 
* علاوه بر صادرات، کدام بخش می تواند درآمد ارزی کشور را افزایش دهد؟
 
نفر: گردشگری یکی از زمینه هایی است که می تواند سالانه درآمد زیادی را برای کشور کسب کند اما متاسفانه این بخش در کشور نادیده گرفته شده است،  این بخش به قدری ظرفیت زیادی دارد که می توان تمام نیازهای ارزی را از این طریق تامین کرد.
 
گردشگری به تفریح و بازدید از اماکن مختلف محدود نمی شود بلکه بخشی وجود دارد به نام گردشگری سلامت؛ به این معنا که به دلیل ظرفیت های زیادی که در زمینه درمان در کشور وجود دارد، سالانه می توان بیماران زیادی را به کشور جذب و درمان کرد.
 
پزشکان و متخصصان فوق العاده ای در درمانگاه های کشور فعالیت دارند که نمونه آن‌ها کمتر در جهان یافت می شود و به تازگی زیرساخت های عمل جراحی در ایران به درجات بسیار پیشرفته رسیده است با این وجود از این طریق می توان میانگین درآمدهای ارزی را در کشور افزایش داد.
 
علاوه بر تمام این ها با توجه به افت ارزش ریال ایران در برابر ارزهای رایج در جهان، از ایران می توان به عنوان بهشت مداوای بیماران تمام جهان یاد کرد.
 
* آیا افزایش شهرنشینی تاثیری در میزان تولیدات کشور داشته است؟
 
نفر: بله، بوم گردی یکی از فعالیت های موثری است که با گسترش آن در کشور شاهد نتیجه گیری در دو بخش مهم کشور خواهیم بود اول افزایش تولیدات توسط روستاییان و کاهش جمعیت شهری و دوم افزایش صادرات این محصولات تولیدی و در راستای آن افزایش درآمدهای ارزی.
 
از دلایلی که باعث مهاجرت روستاییان به شهرها می شود می توان به نداشتن امکانات رفاهی، تفریحی، درمانی و ساختار ضعیف مسکن اشاره کرد که تمام این مشکلات به راحتی توسط سرمایه گذاری دولت و اقدام بخش خصوصی قابل حل است.
 
* کدام عوامل میزان صادرات  کشور را افزایش می دهند؟
 
نفر: پس از فرهنگ سازی در زمینه صادرات در کشور باید ظرفیت های تولیدی را افزایش دهیم و ظرفیت بازارهای جهانی و نیاز آن‌ها به کالای داخلی را بررسی کنیم که تمام این فرآیندها به افزایش توجه دولت به بخش تولید و بازرگانی بستگی دارد.
 
همچنین در راستای بررسی بازارهای جهانی، دولت باید تعداد رایزنان و اتاق های مشترک بین ایران و کشورهای مختلف را افزایش دهد که این مهم نیازمند صرف هزینه  است و تا زمانی که دولت اهمیت و ارزش این موضوع را درک نکند، نمی تواند قدمی در این راستا بردارد.
 
*  صادرات غیر نفتی کشور باید به چه میزان برسد؟
 
نفر: حجم بسیار زیادی از واردات کالا به کشور مربوط به کالاهای واسطه ای و مواد اولیه برای تولید می شود که بر اساس معیارهای جهانی، باید حداقل ۸۵ درصد از ارزش ریالی کالای وارد شده را به شکل محصول نهایی صادر کرد.
 
در صورتی که این حجم از عرضه کالای ایرانی به بازارهای جهانی عرضه نشود، با کمبود ارز در کشور مواجه می شویم و همین کمبود و نیاز شدید به ارز موجب افزایش قیمت آن و بعضا افت ارزش پول ملی می شود.
 
(چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۳۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها