چهارشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۲
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۹۶۶۳۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس فراورده های روغنی

روغن نباتی گران می شود؟/خروج غیر ضروری ۴ میلیارد دلار ارز برای واردات روغن!

روغن نباتی به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار از طریق واردات و صرف غیرضروری ۴ میلیارد دلار ارز تامین می شود.

 روغن به عنوان یکی از کالاهای اساسی سبد خانوار از طریق واردات تامین می شود که سالیانه ارز قابل توجهی به این امر اختصاص می یابد.
خودکفایی روغن نباتی ممکن است
این درحالی است که پتانسیل خوداتکایی ۷۰ درصد دانه های روغنی، تامین بخش اعظم نیاز خانوار و صنف و صنعت در داخل وجود دارد.
آمارها نشان می دهد که سالیانه یک ‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله وارد می شود که برای واردات این ۲ قلم ۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود در حالی که  اجرای قانون خرید تضمینی تا حد قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری می کند.
با وجود شرایط تحریم و مشکلات تامین مواد اولیه، نگرانی هایی در خصوص تامین و گرانی روغن خانوار در ۶ ماهه دوم سال وجود دارد که دبیر انجمن صنایع روغنی نباتی این موضوع را تکذیب می کند.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات نیاز کشور به واردات روغن و تاثیر اجرای برنامه خوداتکایی در کاهش میزان خروج ارز از کشور با خبر شویم:
کمبود ذخایر استراتژیک شایعه است
چندی پیش امیر هوشنگ بیرشک دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با اشاره به اینکه کمبود ذخایر روغن نباتی در نیمه دوم سال شایعه ای بیش نیست، گفت: تا آخر سال برنامه ای برای افزایش قیمت این کالا نداریم.
وی با بیان اینکه بانک مرکزی وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی و بخش خصوصی تلاش زیادی برای تأمین روغن کشور می‌کنند، افزود: بنده این اطمینان را می دهم که در تأمین روغن برای ۶ ماه دوم سال مشکلی نخواهیم داشت.
روغن گران نمی شود
بیرشک ادامه داد: در اواخر هر دولت چنین مباحثی مطرح می‌شود، اما در تأمین روغن و قیمت آن مشکلی نداریم و تا آخر سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت روغن نداریم.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تأمین روغن خانوار اولویت اول دولت و بخش خصوصی است، بیان کرد: تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی در این زمینه نداشته باشیم.
افزایش ۱۴ درصدی نرخ روغن در یک ماه گذشته
وی درباره آخرین وضعیت قیمت روغن گفت: طی یک ماه قبل قیمت روغن مایع ۱۲ درصد و روغن جامد ۱۴ درصد افزایش یافته است.
این مقام مسئول با اشاره به دلایل عقب ماندگی طرح دانه‌های روغنی طی سال‌های اخیر گفت: بنده تصور می‌کنم روی صحبت مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وزارت صمت است چرا که همه وارداتی که ما انجام می‌دهیم زیر نظر وزارت صمت صورت می‌گیرد و تمام سهمیه‌ها توسط این وزارتخانه تخصیص داده می‌شود و عقب ماندگی طرح هیچ ارتباطی به واردات ندارد.
دبیر صنایع روغن نباتی کشور ادامه داد: تصور بنده این است که طرح دانه‌های روغنی طی سال های اخیر رشد خوبی داشته و اگر بحث عقب ماندگی مطرح شود، شرایط دیگری در آن مؤثر بوده است. با این حال ما تابع تصمیمات دولت هستیم. اگر به ما بگویند روغن خام وارد کنید، این کار را انجام می‌دهیم و اگر هم بنا بر تقویت تولید داخل باشد و تصمیمات دیگری اتخاذ کنند ما همان تصمیمات را اجرا خواهیم کرد.
کمبودی در عرضه روغن نداریم
علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه روغن وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود واردات ۲ میلیون تن روغن کمبودی در توزیع روغن مورد نیاز نداریم و واردکنندگان با بیان اظهاراتی مبنی بر کمبود روغن به دنبال گرانی هستند.
وی افزود: اگرچه طی ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد روغن وارد کشور نشد، اما این به معنای کمبود نیست چرا که در اسفند حدود ۲ میلیون تن روغن وارد شده است.
مهاجر در واکنش به اظهارات برخی واردکنندگان پیرامون گرانی و کمبود روغن در ۶ ماهه دوم سال بیان کرد: با وجود واردات مناسب روغن کمبودی در تامین نیاز کشور نداریم و این اظهارات تنها به منظور سو استفاده از بازار مطرح می شود.
مجری طرح دانه های روغنی ادامه داد: قیمت دانه های روغنی برای سال زراعی جدید به دولت اعلام کردیم و منتظریم‌ هر چه سریع تر نرخ محصولات مطابق با هزینه های تولید اعلام شود.
وی درباره تاثیر نرخ خرید تضمینی دانه های روغنی بر بازار روغن بیان کرد: برای استمرار تولید قیمت خرید تضمینی مطابق با هزینه های تولید باید اعلام شود، اما از الان نمی توان اظهار نظر کرد که چه تاثیری در بازار روغن دارد.
چند قدم تا خودکفایی کشت دانه های روغنی
این مقام مسئول از رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید دانه های روغنی خبر داد و گفت: برآوردها حاکی از آن هست که امسال حداقل ۲۵ درصد نیاز کشور در داخل تامین شود.
وی با اشاره به اینکه سالیانه یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن روغن و ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کنجاله دانه روغنی وارد می شود، بیان کرد: سالیانه برای واردات این ۲ قلم روغن ۴ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می شود که در صورت رشد ۲۵ درصدی تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.
اجرای الگوی کشت راهی برای تامین کسری روغن کشور
رحمت اله نوروزی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شایعات کمبود و گرانی روغن در ۶ ماهه دوم سال اظهار کرد: با وجود آنکه دشمنان از طریق جنگ نتوانستند وارد شوند، از طریق مسائل اقتصادی درصدد ضربه زدن به کشور هستند که تاکنون موفق نشدند.
وی افزود: در شرایطی که دشمنان با ورود به اقتصاد کشور در صدد بروز مشکل برای تولید داخل هستند، انتظار می رود که دولت و مجلس با اجرای سیاست الگوی کشت نیاز کشور را برآورده کند.
نوروزی ادامه داد: در حال حاضر کارخانجات خوراک دام با مشکلاتی در تامین روبرو هستند که انتظار می رود تدابیری اندیشیده شود تا تولید دچار چالش نشود‌.
عضو کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اجرای الگوی کشت گفت: بارها به وزرای جهاد کشاورزی اعلام کرده ایم که اجرای الگوی کشت نیازمند برنامه محوری است و تنها راه برون رفت از وابستگی به واردات در‌ محصولات مختلف کشاورزی اعم از روغن، استفاده حداکثری از ظرفیت داخلی است که این امر مهم تنها با اجرای الگوی کشت محقق می شود.
 با توجه به اعمال تحریم های ظالمانه و شرایطی که دشمنان ایجاد کردند، از این رو دولت و مجلس باید کمک کند تا امنیت غذایی کشور دچار مخاطره نشود.
 
(چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۳۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها