سه شنبه / ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۲
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۶۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بسیاری از تجار، رغبتی به صادرات خرما ندارند/ صادرات کاهش معناداری نداشته است

دبیر کل انجمن ملی خرمای ایران مطرح کرد: بسیاری از تجار درگیر کارت بازرگانی هستند که موجب شده رغبتی به صادرات خرما نداشته باشند.

مقداد تکلوزاده در مورد آخرین وضعیت بازار خرما اظهار داشت: معمولا محصولات کشاورزی با فصل زراعی مورد سنجش قرار می‌گیرند اما با در نظر گرفتن سال 99 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، شیوع ویروس کرونا تاثیراتی بر روند کار ما نیز گذاشته است. در عین حال  بسیاری از تجار درگیر کارت بازرگانی هستند که موجب شده رغبتی به صادرات نداشته باشند.
وی ادامه داد: البته تاکنون صادرات خرما نسبت به سال گذشته کاهش معناداری هم نداشته است و باید دید شرایط پس از این چگونه رقم می‌خورد، به همین جهت باید حساسیت بیشتری بر روی بسته بندی‌های متفاوت و نکات بهداشتی داشته باشیم. در عین حال در زمان برداشت باید پروتکل‌های بهداشتی را هم در نظر داشت تا مشتری محصول سالم دریافت کند.
تکلوزاده ادامه داد: در همین راستا پژوهش‌هایی در این زمینه انجام می‌دهیم و در نهایت بحث نحوه اجرا شدن آن را پیش رو داریم بطوریکه بروشورهایی در زمینه رعایت پروتکل‌ها و .... را  در فضای مجازی منتشر کرده‌ایم تا افراد با آگاهی کامل این محصول را تهیه کنند. همچنین قرار است این پروتکل‌ها به چندین زبان ترجمه شود و در عرصه بین المللی مورد استفاده نیز قرار گیرد تا از این طریق واردکنندگان سایر کشورها نسبت به تهیه این محصول از کشور ما اشتیاق نشان دهند.
دبیر کل انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به تامین بخش اعظمی از خرمای جهان در ایران توضیح داد: سالانه در دنیا 8 و نیم میلیون تن خرما تولید می‌شود که از این میزان یک میلیون و 250 هزار تن سهم ایران به عنوان کشور تولیدکننده است و جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. کشور مصر بیشترین تولید خرما را دارد که رتبه اول را دارد و عربستان و الجزایر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.
وی خاطرنشان کرد: مهمترین کشورهایی که صادرات را خرما را به عهده دارند کشور تونس، الجزایر و  عربستان به عنوان همین چند کشور به رقبای اصلی ما به شمار می‌آیند.
تکلوزاده با اشاره به تنوع نوع خرما در سراسر جهان در این زمینه توضیح داد: البته جالب است بدانید تنوع خرما در جهان بسیار زیاد است به عنوان مثال در کشور ما 400 نوع خرما وجود دارد که از این  تعداد تنها 10 تا 12 نوع صادراتی است و به دلیل تنوع شکل، رنگ و نوع هر کشوری بازار خاص خود را دارد به همین دلیل ما جایگاه خاصی برای انواع مختلف خرما داریم و آن را به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم. البته نوع‌هایی که در کشور ما صادر می‌شود با کشورهای دیگر متفاوت است.
وی اضافه کرد: سال گذشته 50 هزار تن صادرات داشته‌ایم که بالغ بر 350 میلیون یورو هم ارز آوری داشته‌ایم که در برخی موارد بسته بندی‌های متفاوت موجب تغییر قیمت در این محصول شده است.
دبیر کل انجمن ملی خرمای ایران با اشاره به اینکه برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تدابیری را در نظر گرفته‌ایم، یادآور شد: همچنین ما برای توزیع این محصول گروهی را گردآوری کردیم که متوجه شویم آیا کرونا قابلیت رشد در محصولات کشاورزی را دارد؟ که البته این موضوع رد شده است اما برای اطمینان خاطر بیشتر از سازمان جهانی بهداشت و فائو نیز استعلام گرفتیم همین صحبت را تایید کردند که این ویروس قابلیت رشد در محصولات کشاورزی را ندارد.
 
(سه شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۹) ۱۰:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها