یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۳۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۵۷۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کرونا، کام انگورکاران مروست استان یزد را تلخ کرد

در چند ماهه گذشته کرونا اثرات زیادی بر ساختار اجتماعی و اقتصادی بخش‌های مختلف جامعه گذاشته که بخش کشاورزی نیز از زیان‌های این بحران خسارت‌هایی را متحمل شد. شهرستان خاتم که از قطب‌های مهم کشاورزی یزد است، محصول انگور در بخش مروست با کاهش فروش مواجه و باعث زیان انگورکاران شده است.

 در چند ماهه گذشته کرونا اثرات زیادی بر ساختار اجتماعی و اقتصادی بخش‌های مختلف جامعه گذاشته که بخش کشاورزی نیز از زیان‌های این بحران خسارت‌هایی را متحمل شد، در استان یزد که به دلیل اقلیم کویری، فعالیت‌های کشاورزی محدود به چند شهرستان و در زمینه باغداری است، از گزند کرونا در امان نماند و در شهرستان خاتم که از قطب‌های مهم کشاورزی یزد است، محصول انگور در بخش مروست با کاهش فروش مواجه و باعث زیان انگورکاران شده است. 
 بخش عمده‌ی باغات مروست در شهرستان خاتم به کاشت انگور اختصاص دارد که با شیوع کرونا و کاهش شدید خرید میوه در میادین و توقف صادرات، کشاورزان مجبور به فروش محصول خود با قیمت پایین تر از هزینه تمام شده به دلالان و واسطه گران شده اند.
به گفته اکثر کشاورزان مروستی با فروش محصول سالجاری فقط می‌توانند هزینه های تولید محصول را که صرف باردهی باغات شده، جوابگو باشند و اگر این روند ادامه داشته باشد، کشاورزان متحمل زیان انباشته شده و نیازمند حمایت از سوی دستگاه‌های متولی این بخش خواهند شد.
بر اساس اعلام مسئولان حوزه کشاورزی برداشت انگور در استان یزد از تیرماه آغاز و تا نیمه شهریور ماه ادامه دارد و در منطقه مروست که قطب تولید این محصول است، سطح زیرکشت انگور در حدود یک هزار هکتار با ۷ هزار نفر بهره بردار است و محصول انگور از کشاورزان در باغ هر کیلو حدود چهار هزار تومان خریداری و در میادین بین ۸ هزار تا ۱۰ هزار تومان به فروش می رسد و در نهایت حدود ۱۵ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می رسد.
ایجاد صنایع تبدیلی مانع ارزان فروشی میوه
رئیس جهاد کشاورزی بخش مروست گفت: کمبود صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصولات کشاورزی از جمله صنایع بسته بندی از ضرورت های مهم این بخش برای کاهش زیان کشاورزان انگورکار است.
محمدرضا نیکروش افزود: کمبود این صنایع موجب شده محصولی که با هزینه زیادی تولید می شود، به صورت فله به مناطق دیگر ارسال و سود کمی عاید باغدار شود و دلالان از این وضعیت سوء استفاده می کنند.
وی افزود: با تدابیر اندیشیده شده و صدور مجوزهای لازم امید داریم با راه اندازی دستگاه بسته بندی در این منطقه تا سال آینده، فرآورده های انگور و سایر محصولات کشاورزی منطقه با برند مروست به سایر مناطق کشور و خارج از کشور صادر شود.
نیکروش سطح زیرکشت ارقام مختلف انگور بارور را در منطقه مروست بالغ بر یک هزار هکتار اعلام کرد و گفت:  امسال به طور متوسط از هر هکتار حدود ۱۸ تن و در مجموع نزدیک به ۱۸ هزار تن انگور از تاکستان های منطقه برداشت می شود.
وی اظهار داشت: حدود ۴۰ درصد از انگور تولیدی به صورت تازه خوری و مابقی به صورت کشمش فرآوری می شود، همچنین بیشترین سطح زیر کشت انگور مربوط به رقم خلیلی است و ارقام عسکری، سیاه و ریش بابا سایر ارقام کشت شده در بخش مروست است.
نیکروش افزود: کرونا آسیب میلیاردی در سال جاری به تولیدات لبنی، کشاورزی و مرغداران این منطقه وارد کرده و بهره برداران می توانند با ثبت نام در سامانه کارا، از تسهیلاتی برای جهت جبران بخشی از خسارات وارده برخوردار شوند.
رسانه‌ها، صدای کشاورزان را به گوش مسئولان برسانند
یکی از کشاورز مروست شهرستان خاتم گفت: کرونا باعث کاهش قیمت و خرید انگور شده و مسئله موجب ضرر و زیان فراوان کشاورزان شده است.
محمد کارگریان سطح زیر کشت انگور خود را یک  هکتار دانست و افزود: میانیگن برداشت محصول از این تاکستان ۳۵ تا ۴۰ تن در هکتار است که نوع انگور آن عمدتا کشمشی و عسکری، ریش بابا و سیاه است.
وی اظهار داشت: مشکل همیشگی کشاورزان این است که همیشه سود محصولات بیشتر به جیب واسطه ها رفته و زیانش سهم کشاورز است، امسال نیز به دلیل کرونا محصول تقریبا به قیمت تمام شده خریداری می شود و در عمل هیچ سودی برای کشاورز ندارد.
کارگریان ادامه داد: نرخ کود شیمیایی که برای باغ ها استفاده می شود هر ۱۰ کیلو ۲۵۰ هزار تومان بوده که برای هر هکتار باغ انگور حدود ۲۵ میلیون هزینه کوددهی و اقدامات لازم برای جلوگیری از آفات می شود این موارد غیر از وقت و انرژی است که صرف کار می شود و در شرایط موجود با قیمت‌هایی که برای محصولات پرداخت می شود ، سودی عاید کشاورز نمی شود.
وی خاطرنشان کرد: اگر شرایط اینگونه بماند تا چند سال آینده باغات مروست از بین می رود، چرا که هزینه ها بالا و درآمد ناکافی ، توجیهی برای ادامه فعالیت باقی نمی گذارد، امسال کرونا آسیب فراوانی به بخش کشاورزی و انگور وارد کرده زیرا برخی میادین میوه و تره بار تعطیل شده، انگور خرید نشده و صادرات آن نیز  انجام نمی شود.
شهرستان خاتم در زمینه تولید محصولات باغی با ۱۶ هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیرکشت و تولید ۵۰ هزار تن محصول که ۲۱ درصد تولید استان را شامل می شود در جایگاه نخست تولیدات باغی استان قرار دارد و در تولید محصولات گلخانه ای نیز با سطح زیرکشت بیش از ۳۲ هکتار، جایگاه پنجم استان را در اختیار دارد.
هرات مرکز شهرستان ۴۰ هزار نفری خاتم در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
 
(یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹) ۱۳:۳۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها