یکشنبه / ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۱۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۵۶۹
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

پروتئین گیاهی جدید موجب کاهش مصرف کود می‌شود

محققان پروتئین جدیدی را در ریشه گیاهان شناسایی کردند که میزان جذب آب و مواد معدنی را کنترل می‌کند.

در تحقیقات پژوهشگران دانشگاه ناتینگهام انگلیس مشخص شد خانواده پروتئین‌های موسوم به مس آبی که ساختار آن‌ها دارای یک یا چند یون مس است، نقش مهمی در شکل‌گیری نوارهای کاسپارین در گیاهان دارند. این نوارها بین سلول‌های گیاهی را پر کرده و مانع نشت آب و مواد معنی می‌شوند و به این ترتیب نقش مهمی در کنترل میزان مصرف مواد معدنی و آب توسط گیاه ایفا می‌کنند.
این اولین بار است که نقش پروتئین‌های خانواده مس آبی در بیوسنتز لیگنین که یکی از فراوان‌ترین پلیمرهای ارگانیک زمین است، شناسایی می‌شود.
این تحقیقات نشان می‌دهد کارخانه مولکولی مورد نیاز برای تجمع لیگنین در نوارهای کاسپارین بسیار منظم بوده و به حوزه‌هایی در ابعاد نانود تقسیم شده است که تاثیر عظیمی بر مواد مغذی گیاه دارند. این نتایج، امکان تولید گیاهانی را با قابلیت جذب بیشتر مواد مغذی مورد نیاز آن‌ها فراهم می‌کند.
در سال‌های اخیر، امنیت غذایی به یک چالش جدی جهانی تبدیل شده است. اگر جمعیت جهان با روال فعلی افزایش یابد، برای تامین غذای مورد نیاز آن لازم است تا سال ۲۰۵۰ میلادی، میزان تولید غلات به دو برابر افزایش یابد. اما با توجه به تغییرات آب و هوایی زمین بر میزان دسترسی به آب و لزوم کاهش مصرف کودهای شیمیایی برای حفظ محیط زیست، این وضعیت به یک چالش جدی‌تر بدل شده است.
اما تولید گیاهانی با قابلیت جذب آب و مواد معدنی بیشتر، می‌تواند یک راهکار مناسب برای هر دو چالش باشد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Current Biology منتشر شده است.
 
(یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹) ۱۳:۱۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها