جمعه / ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۹
سرویس : شیرینی و شکلات
کد خبر : ۹۶۴۹۶
گزارشگر : ۳۵۱۶
اقتصاد نمایشگاه
سرویس شیرینی و شکلات
کاظم غفارزاده مدیر فروش شونیز

شونیز تهدید کرونا و تحریم را به فرصت افزایش تولید و صادرات تبدیل کرد

برند شونیز یکی از نام های تجاری مشهور و معتبر صنعت شیرینی و شکلات کشور است که در حال حاضر با بیش از 4500 نفر اشتغال مستقیم در حال فعالیت است و علاوه بر فعالیت در 24 استان، به تعدادی از کشورهای منطقه نیز صادرات انواع محصولات شیرینی و شکلات را انجام می دهد.

غفارزاده مدیرکل فروش شونیز  در گفت وگو با خبرنگار  نشریه “اقتصاد و نمایشگاه” اعلام کرد که حتی در شرایط شیوع ویروس کرونا و تحریم ها، این شرکت توانسته است با برنامه ریزی بهتر، از این تهدیدها فرصت بسازد و سهم خود را از بازار افزایش دهد واز طریق همدلی نیروها و کارشناسان خود، وضعیت بهتری را از نظر کسب وکار ایجاد نماید.
 
درمورد فعالیت شرکت توضیح دهید که چه کالا و خدماتی ارائه می‌دهید و جایگاهتان در میان رقبا و بازار  شیرینی و شکلات چگونه است؟
 
کار ما تولید شکلات، ایستک، بیسکویت، آدامس، تافی و تنقلاتی از این دست است. نام شرکت هم داداش برادر است که با برند شونیز  با ۲۴ شعبه اصلی در مراکز استان‌ها فعالیت می کنیم.  فعالیت های صادراتی نیز داریم که البته باتوجه به محدودیت تحریم های موجود، حجم صادرات ما از لحاظ تعداد کشورها کم شده ولی از طریق گسترش فعالیت در کشورهای موجود این محدودیت را جبران کرده ایم.
 
به صورت مستقیم صادرات را پشتیبانی می‌کنیم و محصولات را صادر می‌کنیم.  از نظر صادراتی پیشینه ای قابل توجه داریم و ۸ سال به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده ایم و مدال افتخار صادرات در زمینه شیرینی و شکلات کسب کرده ایم و در حال حاضر با اشتغال  ۴۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فعالیت می‌کنیم

برنامه شما در آینده برای اشتغال زایی چیست؟
 
بدون توجه به شرایط موجود که هم بحث تحریم‌ها مطرح است و هم وضعیتی که در جامعه با توجه به شیوع کرونا موجود است، نمی توان برنامه ریزی داشت و لذا برنامه توسعه فعالیت های خود را با توجه به این محدودیت ها در نظر گرفته ایم  و در حال حاضر در حال اضافه کردن چندین خط تولید هستیم تا سهم خود را در جهت اشتغال زایی و سهم خود را در فضای کسب و کار  حفظ کرده  شاهد توسعه فضای کسب و کار و سهم از بازار باشیم.

از مشکلات و دغدغه‌ها بگویید همانطور که می‌دانید کرونا خیلی از بنگاه های اقتصادی را دچار مشکل کرده است. این بیماری چه تاثیری روی فعالیت شرکت شما گذاشته است؟
 
هر تهدیدی می‌تواند در عین حال فرصتی تلقی شود. بر اساس پیش بینی هایی که داشته ایم و به صورت اتفاقی این بیماری پیش آمد و اجازه نداده که بازار ما بزرگتر شود اما سعی کرده ایم که سهم بازار بیشتری بگیریم .خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده  و تغییر سیاست و منش‌ها و تغییر رفتار و علی الخصوص همدلی کلیه خانواده بزرگ شونیز، صدمه ای ندیده ایم و خوشبختانه با افزایش فروش هم مواجه شده ایم. به عبارت دیگر، با تغییر شرایط کسب وکار، روش ها و برنامه ریزی ها و همکاری ها را افزایش داده ایم و از این طریق، فروش و تولید خود را افزایش داده ایم.
 
به نظر شما نهادهای حمایتی مانند دولت و مجلس و علی الخصوص بانک‌ها  چگونه می‌توانند به کسب وکارها کمک کنند و چه گام هایی باید بردارند تا مشکلات شرکت هایی مانند شما در این صنعت را رفع کنند؟
 
هر صحبتی کنیم حالت کلیشه ای پیدا می‌کند چون بارها گفته ایم و دولت و وزارت صمت موارد و مشکلات را بهتر از ما می‌دانند و می‌توانند حداقل کمکی باشند و فضای کسب وکار را بهتر کند. برخی از مجوزها که الان شامل بروکراسی اداری شده و مواردی که داریم خیلی راحت تر می‌توانند مانند کشورهای توسعه یافته ای که وجود دارند کمک کنند و انجام دهند و مشکلی از این بابت نه تنها پیش نیاورند که می‌توانند کمک زیادی را داشته باشند الان متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد و بیشتر چوب لای چرخ است تا کمک. همین که چوب لای چرخ نباید برای تولید کننده بهترین کمک است. درمورد بانک ها، در حیطه تصمیم گیری‌ها و وظایف من به شخصه نیست ولی بانک‌ها می‌توانند سرمایه هایی که دارند را به سمت تولید بیاورند. چرخ این مملکت باید توسط تولید بچرخد. الان که بیشترین هجمه‌ها را داریم و بیشترین تهدیدات وجود دارد تولید راهگشاست. تولیدی که منجر به بهره وری شود و منجر به ایجاد اشتغال شود و تولید سالم گسترش یابد و خلق ارزش کند. زیرا راه نجات و بهبود فضای کسب وکار و اقتصاد کشور،  افزایش تولید با اتکا به خلق ارزش و رشد مزیت های نسبی داخلی اقتصاد است که کمترین وابستگی را به خارج داشته باشد و بتواند از مزیت های داخلی کشور استفاده کند.
 
می دانیم تولیدات ناسالمی هم وجود دارند. اما اگر به سمت تولید هدایت شود  و فضای کسب وکار بهبود یابد و تولید با کیفیت تشویق شود و جایگزین واردات و خرید و فروش و سوداگری شود، قطعا به سمت تولید با کیفیت و سالم حرکت خواهند کرد.  اگر مسئولین واقعا راه را نشان دهند و بتوانند کمک به تولید کننده کنند در این کشور مشکل اقتصادی نخواهیم داشت. بنابراین نگاه مسوولان و فعالان اقتصادی باید به اقتصاد تغییر کند و به سمت تولید  با خلق ارزش افزوده برود و متکی به داخل کشور باشد.
 
در مورد صادرات چه وضعیت و مزیت هایی دارید و آیا در شرایط تحریم محدودیت های بانکی و مالی و تجاری  مشکل ساز شده است؟
 
به هر حال از خیلی سال های قبل که بحث صادرات را داشته ایم همیشه مشکلات بوده است. همیشه مشکل انتقال ارز داشته ایم ولی فکر کرده ایم و چون راهی وجود نداشت راه هایی را ساخته ایم. انتقال ارز در حال حاضر در حال انجام است و صادرات ما کماکان به قوت خود باقی است و  در هر شرایطی، راهکارهایی برای برون رفت از مشکلات داشته ایم و تلاش کرده ایم که در صحنه بمانیم و به رشد تولید و صادرات پرداخته ایم.
 
آرزوی موفقیت برای صنعت کشور و آرزوی موفقیت و کامیابی برای آن هایی داریم که سرمایه خود را در ایران نگه داشته اند و در کاری که جهاد تولید است فعالیت می‌کنند و عرصه را برای جوانان باز کرده اند. امیدوارم خداوند به همه آن‌ها طول عمر دهد.
(جمعه ۱۴ شهریور ۱۳۹۹) ۱۰:۲۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها