پنج شنبه / ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۴۷۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

۶۲۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان بوشهر سرمایه‌گذاری شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در ۲ سال گذشته ۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به بخش کشاورزی تزریق شده که با احتساب ۲۰ درصد سهم آورده میزان سرمایه گذاری در این بخش به ۶۲۰ میلیارد تومان می‌رسد.

محمد تقی منوچهری افزود: تزریق این میزان اعتبار در بخش کشاورزی با وجود همه مشکلات و تنگناهای اعتباری از جمله مهمترین دستاوردهای دولت تدبیر و امید به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: حوزه کشاورزی همواره با حلقه مفقوده‌ سرمایه گذاری نکردن در این بخش روبرو بود که با همت دولت تدبیر وامید با سرمایه گذاری و اجرای طرح‌های ارزشمند اتفاق‌های مهمی در بخش‌های مختلف زراعت، باغبانی، شیلات، دام و طیور استان بوشهر رخ داده است.
منوچهری ادامه داد:  با سرمایه گذاری انجام شده به هدف‌های پیش بینی شده در حوزه ایجاد زنجیره‌های تولید، ارزش و حرکت از کشاورزی تولید محور به سمت کشاورزی بازار محور و آغاز و رواج کشاورزی قراردادی به موفقیت‌هایی دست یافته‌ایم.
اجرای ۳۴۰ هکتار گلخانه از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در استان بوشهر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: تبدیل کشت‌های غالب استان از فضای باز به کنترل شده و گلخانه‌ای از رویکردهای وزارت جهادی کشاورزی است که در این راستا سطح گلخانه‌های استان از ۹۰ هکتار در سال ۱۳۹۲ به ۴۳۰ هکتار گلخانه فعال در بخش سبزی، صیفی و تولید نشا تاکنون افزایش یافته است.
منوچهری ادامه داد: توسعه فضای گلخانه‌ای استان بوشهر نوید بخش جهش در کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی برمبنای دانش بنیانی با منابع و هزینه‌های کمتر است.
وی یادآورشد: ۲۷۷ هکتار از سطح گلخانه‌های استان بوشهر در سه سال گذشته اجرا شده است و امسال نیز تاکنون ۱۴۱ پرونده در این خصوص درکارگروه استانی مصوب و برای احداث و توسعه گلخانه‌های جدید معرفی شده است.
منوچهری بیان کرد: گلخانه‌های استان بوشهر ۸۶ هزار تن محصول و ۱.۲ میلیارد قطعه نشا تولید و به خارج از استان و کشور صادر می‌شود.
تولید ۱.۲میلیارد قطعه نشا سبزی و صیفی در استان بوشهر
به گفته منوچهری در زمان حاضر بیشترین تولید نشا سبزی و صیفی کشور در گلخانه‌های استان بوشهر تولید می‌شود.
وی یادآورشد: با ورود نخستین دستگاه اتوماتیک تولید نشا سبزی و صیفی در استان بوشهر و توسعه آن امروز حدود ۱.۲ میلیارد قطعه نشا سبزی و صیفی در استان تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: از این میزان نشا تولیدی در استان بوشهر ۵۰۰ میلیون قطعه نشا سبزی و صیفی برای مصرف داخلی و مابقی آن در زمان‌های مختلف به استان‌های دیگر کشور ارسال می‌شود.
آغاز کشاورزی قراردادی با تولید نشا سبزی و صیفی  
منوچهری با اشاره به آغاز کشاورزی قراردادی در استان بوشهر گفت: براین اساس کشاورزان از سراسر کشور سفارش تولید نشا مورد نظر را به گلخانه داران این استان می‌دهند و مطابق با همان خواسته نشا تولید می‌شود.
وی تاکید کرد: به این صورت همزمان با کشت نشا فروش آن تضمین می‌شود.
خرما از محصولات مزیت دار استان بوشهر 
به گفته منوچهری، مهمترین محصول استان بوشهر در حوزه باغبانی خرماست و بعنوان یک محصول مهم و اقتصادی به شمار می‌رود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: از ۴۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی این استان ۱۴ هزار بهره بردار در حوزه خرما فعالیت می‌کنند و سالانه از سطح ۳۴ هزار هکتار نخیلات استان بیش از ۱۶۵ هزار تن محصول تولید می‌کنند. 
نشان ملی خرمای کبکاب و زاهدی بوشهر 
منوچهری اظهار کرد: در گذشته واریته کبکاب در لیست خریدهای تضمینی بعنوان خرمای سایر معرفی می شد اما امروز با تلاش صورت گرفته برای ارتقای کیفیت محصول، خرمای کبکاب در لیست خرماهای شناسنامه دار قرار گرفته و جایگاه و طرفداران خود را پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: تلاش می‌شود با انجام اصلاح ژنتیک بر واریته کبکاب آن را به یک برند تبدیل کرد.
منوچهری اضافه کرد: در زمان حاضر نشان ملی خرمای کبکاب مربوط به شهرستان‌های دشتستان و تنگستان و نشان ملی زاهدی دشتستان به نام استان بوشهر است.
طرح نخلستان راهی برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مهمترین رهاورد طرحهای اقتصاد مقاومتی در دولت تدبیر و امید در بخش کشاورزی این استان اجرای طرح نخلستان است که در کارگروه ماده ۱۱  و ستاد اقتصاد مقاومتی استان  مصوب و به ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ارائه شد.
منوچهری افزود: طرح نخلستان با هدف توسعه زیرساخت و اجرای شبکه‌های آبیاری، اصلاح، احیا و نوسازی باغ‌ها با نگاه بلند مدت اقتصادی دراستان بوشهر در سطح  ۳۷هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع و باغات مناطق آبپخش، سعدآباد، دالکی و شبانکاره از توابع شهرستان دشتستان در حال اجراست.
وی ادامه داد: طرح نخلستان ازمهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید در این استان برای تغییر شیوه آبیاری نخیلات از سنتی به تحت فشار است که به این وسیله مهمترین مشکل اساسی و تاریخی آبیاری نخیلات زیر پوشش شبکه آبیاری که به صورت سطحی انجام می‌شود برطرف می‌شود.
منوچهری اضافه کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است ۱۸هزار و ۵۰۰ هکتار از نخیلات در دستور کار است که شامل اصلاح و احیاء ۱۱ هزار هکتار از نخیلات درجه ۲ و نوسازی و بازسازی ۷هزار و ۵۰۰ هکتار از نخیلات درجه سه است.
وی تاکید کرد: با اجرای این طرح ریشه همه این مشکلات مربوط به آبیاری سطحی برطرف و سطح وسیعی از نخیلاتی که عمر اقتصادی آنها به پایان رسیده اصلاح و نوسازی می‌شوند.
منوچهری اضافه کرد: براین اساس شبکه‌های سطحی مربوط به نخیلات استان که بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند نوسازی می‌شوند.
وی یادآور شد: طرح نخلستان با وجود برخی مقاومت‌ها اما با همت دولت در حال انجام است و امسال آبیاری تحت فشار را وارد بخشی از باغ‌های سعدآباد کرده و این نقطه عطفی در توسعه آبیاری نوین در نخیلات دشتستان است.  
منوچهری اظهار کرد: همچنین در هفته دولت امسال طرح نخلستان در سه هزار و ۱۶۰ هکتار از باغات آبپخش آغاز شده است.
تولید نهال کشت بافت در دانشگاه خلیج فارس
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در راستای بازسازی نخیلات فرسوده در استان تولید نهال کشت بافت در دانشگاه خلیج فارس در حال انجام است که تاکنون توفیق خوبی نیز داشته اند.
وی یادآور شد: در زمان حاضر هفت هزارو ۵۰۰ اصله نخل در استان بوشهر نیاز به جایگزینی دارند به همین دلیل کشت بافت یک سری از ارقام در استان با رویکرد توجه به ارقام تجاری و بازار پسند در حال انجام است.
افزایش ۶۱ هزار تنی ظرفیت سردخانه‌ای استان بوشهر
وی گفت: تا سال ۹۲، ظرفیت سردخانه ای استان بوشهر برای نگهداری میگو، ماهی و خرما ۵۳هزار تن بود اما از سال ۹۲ تاکنون با سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیارد تومانی ۶۱ هزار تن به این ظرفیت افزوده شده و ۲۴۵ اشتغال در این حوزه ایجاد شده است.
منوچهری اضافه کرد: امروز استان بوشهر ظرفیت مناسبی در حوزه نگهداری، کیفیت محصول، تنظیم بازار، صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بیشترین صنایع فرآوری و تبدیلی در حوزه خرما در حوزه استان بوشهر ایجاد شده است و در زمان حاضر بیش از ۸۷ هزار تن ظرفیت فعال در حوزه صنایع بسته بندی در استان وجود دارد و تا پایان سال این ظرفیت به ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.
تهیه اطلس سرمایه گذاری در حوزه شیلات استان بوشهر 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در زمان حاضر بیش از ۵۰ درصد میگوی پرورشی کشور در این استان تولید و ۹۰ درصد آن به خارج از کشور صادر می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به قابلیت‌های موجود در استان بوشهر تلاش می شود اطلس سرمایه گذاری در حوزه شیلات تهیه شود.
منوچهری اضافه کرد: تاکنون ۳۴ هزار هکتار زمین مستعد برای صنعت پرورش میگو در استان بوشهر شناسایی شده است.
به گفته منوچهری، در زمان حاضر یک شهرک شیلاتی به وسعت سه هزار و۶۱۱ هکتار در گناوه به نام رود شور با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی با همت بخش خصوصی در حال اجراست و به این وسیله زنجیره کامل آبزیان در این شهرک ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی سایت ۷۰۰ هکتاری بامداد (شیف جدید) گفت: بهره‌برداری از ۵۰۰ هکتار اراضی مستعد برای پرورش میگو در هفته دولت انجام شده است.
منوچهری افزود: د رراستای توسعه صنایع شیلاتی افزون بر طرح‌های در دست اجرا فراخوان‌هایی شامل ۸۰۰ هکتار دردیلم، ۸۰۰ هکتار درغرب شیف و ۹۵ هکتار در زیارت در قالب شهرک شیلاتی متراکم داده است.
وی یادآور شد: پژوهشکده ملی میگوی  و مرکز تشخیص بیماری‌های میگوی کشور و تولید میگوی عاری از بیماری در استان بوشهر است.
صدور ۵۹ موافقت اصولی تولید ماهی در دریا 
منوچهری افزود: تمرکز ما بر توسعه تولید ماهی در دریا است در همین ارتباط ۵۹ موافقت اصولی صادر و سرمایه گذاران این بخش به دنبال گرفتن پروانه تاسیس و بهره برداری هستند.
وی ادامه داد: در هفته دولت یک واحد ۱۰۰ تنی تولید ماهی در دریا با چهار قفس در شهرستان دیر افتتاح شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: ۶۰ هزار تن مواقفت اصولی در استان بوشهر صادر شده و تاکنون حدود ۲ هزار تن تولید ماهی انجام شده و امسال نیز یک سری از موافقتنامه‌ها مورد بهره‌بردرای قرار می‌گیرد.
منوچهری اضافه کرد: مشکل اصلی پرورش ماهی در قفس مسائل و مشکلات اجتماعی است و در مناطقی که قرار است قفس در آنها مستقر شود صیادان محلی از انجام این کار ممانعت می‌کنند.
۱۸ بندر صیادی در استان بوشهر فعال است 
به گفته منوچهری با وجود ۱۸ بندر صیادی، ۳۲ تعاونی صیادی، بزرگترین بندر صیادی کشور در استان بوشهر، ۱۲ هزار صیاد در قالب یک هزار و ۶۲۱ قایق، ۲۲ کشتی و ۵۷۱ لنج، ۶ مرکز آموزش صیادی اقدام به صید ۶۵ هزار تن انواع آبزی می‌کنند.
وی ادامه داد: با وجود همه این ظرفیت‌ها اما با توجه به ضعف ذخایر دریایی بیشترین رویکرد استان به سمت آبزی پروری است. 
افزایش پنج برابری تولید عسل در بوشهر 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در سال ۹۲ ، ۲۰ هزار کلونی زنبور عسل در استان با ۲۰۰ تن تولید وجود داشت اما امروز با سرمایه گذاری انجام شده شمار کلونی‌های زنبور عسل در استان به ۹۰ هزار کلونی و تولید عسل نیز با پنج برابر افزایش به یک هزار تن افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: از این میزان کلونی فعال ۷۰ کلونی مربوط به هفت سال گذشته است . 
اختصاص نشان ملی عسل کنار به بوشهر
منوچهری یادآورشد: باتوجه به اینکه عسل تولیدی استان بوشهر  از گرده کنار وحشی تغذیه می کند مرغوب و پرطرفدار است و نشان ملی عسل کنار به نام استان بوشهر ثبت شده است 
تولید هشت هزار تن گوشت قرمز
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر یک میلیون راس دام و ۲۷۲ واحد پرواربندی فعال در استان بوشهر وجود دارد و سالانه هشت هزار تن گوشت قرمز در این استان تولید می‌شود.
به گفته منوچهری ۲۱۷ واحد پرورش مرغ با امکان تولید ۳۹هزار تن گوشت و ۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تن جوجه ریزی در استان بوشهر فعال است.
وی بیان کرد: تا سال ۹۶ استان بوشهر تنها در بخش پرورش مرغ فعال بود و مابقی نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین می‌کرد اما امروز یک واحد ۲۰ هزار قطعه‌ای که تولید سالانه ۶ میلیون تخم مرغ نطفه دار و یک واحد جوجه کشی بسیار مدرن با ظرفیت تولید ۱۷ میلیون قطعه جوجه یک روزه در سال قسمت مهمی از نیاز استان را تامین می‌کند.
منوچهریگفت:  راه اندازی یک واحد مرغ مادر گوشتی در منطقه پشت بر دشتستان از جمله برنامه‌های این استان در راستای تکمیل زنجیره تولید است.
وی یادآورشد: همچنین کارخانه تولید دان و خوراک طیور در استان بوشهر نیز تاسیس و در زمان حاضر در خصوص تولید خوراک در استان در این بخش مشکلی وجود ندارد هرچند در بخش ذرت و سویا بعنوان ماده اولیه مشکلاتی در کشور وجود دارد.
وی با اشاره به تاسیس یک واحد مدرن و به روز کشتارگاه مرغ در گناوه تا آذرماه امسال گفت: با راه اندازی این واحد کشتارگاه امکان بسته بندی و قطعه بندی گوشت مرغ و صادرات آن در استان فراهم می‌شود.
وی ادامه داد: از سال ۹۲، ۳۵ واحد پرواربندی با ۶هزار و ۲۰۰ راس ایجاد شده و با فعالیت این واحدها حدود هشت هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.
منوچهری با اشاره به فعالیت بزرگترین واحد پروار بندی جنوب کشور در دشتستان افتتاح شد گفت: حلقه مفقوده استان بوشهر در گوشت قرمز کشتارگاه است و تلاش می‌شود با ایجاد این مهم این مشکل برطرف شود.
تولید بیش از نیاز گندم در سالهای ۹۷و ۹۸
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۸ مقدار ۱۶۳هزار تن و در سال ۹۸-۹۹ نیز ۱۰۴ هزار تن گندم در استان بوشهر تولید شده است.
وی یادآور شد: تولید این میزان گندم بیش از نیاز استان بوشهر و به این وسیله در تامین گندم مورد نیاز به خودکفایی رسیده‌ایم.
منوچهری گفت: گندم، جو، کلزا، گوشت قرمز و سفید از جمله محصولات راهبردی استان و ماهی، میگو، نخیلات، سبزی و صیفی نیز از جمله محصولات مزیت دار استان بوشهر به شمار می‌روند که به دنبال افزایش تولید آنها هستیم.
وی یادآورشد: سالانه در صورت شرایط مناسب بارندگی ۱۲۰ هزار تن گندم، ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی، ۱۶۵ هزارتن خرما و ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید می‌شود.
هزینه ۱۲ میلیارد تومانی برای مبارزه با ملخ صحرایی دراستان بوشهر 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در ۲ سال گذشته ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، ملی و کمک مردمی در بحث ملخ هزینه شده است.
وی با اشاره به هجوم ملخ های صحرایی به ۹ استان کشور در سال جاری گفت: در این مدت ۱۴۷ هزار هکتار مبارزه با ملخ صحرایی در سطح دشت‌ها و مناطق کوهستانی استان بوشهر با همت ۳۰۰ نفر از کارشناسان و نیروهای مردمی  انجام و کمترین خسارتی به مزارع و باغ‌های استان بوشهر وارد نشد.
به گفته منوچهری براساس اعلام سازمان خواربار وکشاورزی ملل متحد (فائو) امسال پدیده ملخ صحرایی زودتر از هر سال به کشور حمله می‌کند برهمین اساس استان بوشهر برای تامین سم و آمادگی ناوگان مقابله با این آفت آمادگی لازم را دارد.
وی یادآورشد: ملخ جزء آفت‌های عمومی است و دولت وظیفه مقابله با این آفت را برعهده دارد که براساس پیش بینی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) ورود ملخ از شرق هند و پاکستان از آبان اما ورود آن به استان بوشهر از سمت عربستان در بهمن و اسفند پیش بینی می‌شود.
وی بازار محصولات کشاورزی و آب را بعنوان مهمترین چالش بخش کشاورزی در استان بوشهر عنوان کرد.
منوچهری در خصوص کاداستر (حد نگار) زمین‌های کشاورزی گفت: در زمان حاضر ۴۲۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان بوشهر حدنگاری شده که از این میزان ۲۹۰ هزار هکتار تهیه نقشه صورت گرفته است.
وی یادآور شد: براساس توافق بین استانداری بوشهر و سازمان امور اراضی قرار است با تخصیص ۴۰ درصد اعتبار از سوی استان و ۶۰ درصد از سوی امور اراضی طرح کاداستر امسال در استان به صورت کامل انجام و پرونده آن بسته شود.
 
(پنج شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹) ۰۹:۴۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها