چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۰
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۴۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

خوزستان ظرفیت تولید محصولات کشاورزی و صنعتی مورد نیاز ترکیه را دارد

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان اینکه خوزستان به خاطر وجود زمین‌های حاصل‌خیز ،مستعد تولید و صادرات محصولات مختلف کشاورزی به ترکیه می‌باشد گفت: این استان همچنین قادر به تامین مواد صنعتی چون پتروشیمی و فولاد مورد نیاز کشور ترکیه است.

شهلا عموری روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه که در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد با اشاره به تولیدات مختلف استان خوزستان به خصوص در بخش محصولات پتروشیمی، فولاد و کشاورزی بیان‌داشت: قطعا این محصولات بازار مناسبی در کشور ترکیه دارند که نیاز است با برنامه‌ریزی‌ صحیح، صادرات آنها با جدیت انجام گیرد.
رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان‌کرد: استان خوزستان در زمینه‌های مختلف تولیدی استعدادها و ظرفیت‌های مناسبی دارد که از مهمترین آنها، کشت محصولات کشاورزی به‌ویژه در بخش خرما است.
وی ادامه داد: این استان حتی استعداد لازم برای تولید محصولات مورد نیاز ترکیه بر اساس الگوی کشت مشخص و تعریف شده این کشور را دارد و در همین راستا تشکیل میز تجاری ترکیه در اتاق بازرگانی اهواز می‌تواند اقدام بسیار موثری برای راهنمایی تجار خوزستانی باشد.
عموری با اشاره به اینکه کشور ترکیه طی سال‌های اخیر به واسطه مطالعه بازارهای مختلف، رشد صادرات قابل توجه ای پیدا کرده است، گفت: این دستاورد از طریق فرهنگ سازی هوشمندانه برای مصرف کنندگان به وسیله تبلیغات کاربردی به‌وجود آمده و به‌همین منظور نیز باید برای گسترش دامنه تجارت خارجی تولیدات ایرانی از این تجربه استفاده بهینه شود تا بازار محصولات کشور از توسعه بیشتری برخوردار گردد.
رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین به مکاتبات صورت گرفته با اتاق‌های بازرگانی مشترک به‌منظور تعامل و توسعه همکاری‌ها بین بخشی اشاره‌کرد و گفت: عمده مقصد تجاری محصولات تولیدی استان خوزستان کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند که بعضا با سیاست‌های تجاری که اعمال می‌کنند، روند صادرات با موانعی روبه‌رو شده است و از همین‌رو لازم است تا بازارهای جدیدی برای محصولات استان شناسایی شود.
وی با اشاره به تشکیل میزهای تجاری عمان، عراق و کشورهای اوراسیا، بیان داشت: تجربه برگزاری نشست‌های تجاری در قالب این میزها، دستاوردهای با ارزشی را برای توسعه صادارت در استان خوزستان رقم زده که با تشکیل میز ترکیه و دیگر کشورهای به موفقیت‌های بیشتری نیز منجر خواهد شد.
عموری تصریح کرد: قرار است اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تعاملات تجاری با اتاق مشترک ایران و ترکیه تفاهم‌نامه همکاری منعقد ‌کند.
وی همچنین گفت:قطعا این اتاق‌های مشترک تجاری هستند که می‌توانند با کمک دیگر پارلمان‌های بخش خصوصی، مسیر مناسبی را برای صادرات محصولات داخلی ایجاد کنند. 
عموری ادامه‌داد: در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز آمادگی دارد تا همکاری جدی را با دیگر اتاق‌های مشترک داشته باشد.
دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با تاکید بر اینکه ارتباط تنگاتگ بین فعالان اقتصادی کشورها به واسطه فعالیت اتاق‌های بازرگانی مشترک رقم زده خواهد شد، گفت: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران ارتباطات تجاری بسیار خوبی با کشور ترکیه دارد و لازم است این روابط ، توسعه بیشتری پیدا کند.
بر اساس این گزارش، ایران و ترکیه در تلاش هستند تا حجم مبادلات تجاری دو جانبه را به بیش از ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهند.
 
(چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۹) ۱۲:۲۰

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها