جمعه / ۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۱:۲۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۳۴۸
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شایع‌ترین علت خشکیدگی تابستانه‌ درختان گیلاس

یکی از اعضای هیات علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور مهم‌ترین و شایع‌ترین علت خشکیدگی درختان گیلاس در باغات تهران و البرز در سال های اخیر و در این فصل را بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه عنوان کرد.

حسین خباز جلفایی  اظهار کرد: این بیماری یکی از بیماری‌های رایج درختان گیلاس در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور است که در استان‌های تهران و البرز برخی درختان گیلاس (عمدتاً ۵ تا ۲۰ ساله) در حالی که میوه دارند، دچار خشکیدگی می‌شوند.  
وی مهم‌ترین علت این خشکیدگی را بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه در اثر قارچی به نام فیتوفترا بیان کرد و افزود: این قارچ بیمارگر توسط نهال آلوده و یا آب آلوده وارد باغ می شود و با رشد خود در بافت‌های ریشه درختان به مرور ریشه آنها را می‌پوساند و در نتیجه در ماه‌های گرم سال که ریشه باید نیازهای آب و غذایی درخت مملو از میوه و برگ را فراهم کند، قادر به این امر نبوده لذا درختان دچار خشکیدگی می‌شوند.
این عضو هیات علمی مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در ادامه راه‌های پیشگیری از بیماری پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه را عنوان کرد و گفت: تهیه و کاشت نهال سالم گیلاس از نهالستان‌های مورد تأیید مؤسسه تحقیقات ثبت و گواهی نهال و بذر،  تبدیل آبیاری کرتی یا نهری به آبیاری قطره‌ای از راه های پیشگیری از این بیماری است.
به گفته وی بررسی‌های میدانی نشان داده است که بیماری‌ پوسیدگی فیتوفتورایی ریشه عمدتاً در باغاتی دیده می‌شود که آبیاری آنها با روش های قدیمی کرتی یا نهری انجام می‌شود. در این باغات مشاهده می‌شود در یک کرت یا در مسیر یک نهر، درختان به صورت سریالی در ماه‌های تیر و مرداد و طی چند سال خشک می‌شوند. بنابراین اصلی‌ترین روش پیشگیری از این بیماری مدیریت آبیاری است. با توجه به حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی در استفاده از روش‌های نوین آبیاری و پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه‌های ایجاد آبیاری قطره‌ای در باغات کشور، اکیداً توصیه می‌شود آبیاری قطره‌ای جایگزین آبیاری نهری یا کرتی شود. به این ترتیب نه تنها از بروز و گسترش بسیاری از بیماری‌های مربوط به ریشه و طوقه درختان به خصوص بیماری مذکور جلوگیری می شود بلکه در مصرف آب نیز صرفه جویی خواهد شد.  
خباز جلفایی در پایان گفت:استفاده از قارچ‌کش‌های شیمیایی برای درمان این بیماری کارایی کافی ندارد، زیرا علایم بیماری زمانی ظاهر می‌شود که بخش زیادی از ریشه درخت پوسیده است. بنابراین مصرف قارچ‌کش کمکی برای نجات درخت خشکیده نمی‌کند. ولی برای جلوگیری از انتقال بیماری به درختان سالم، باغداران باید به محض مشاهده علایم در یک درخت، با نظر کارشناسان گیاه‌پزشکی محلی از قارچ‌کش مناسب استفاده کرد.
 
(جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹) ۰۱:۲۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها