جمعه / ۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۳۴۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

کشت محصول تراریخته در کشور نداریم/ نجات بخش کشاورزی با ایجاد زنجیره تامین

خاوازی گفت: در بخش کشاورزی باید زنجیره های تامین شکل بگیرند که توزیع سود در داخل آن‌ها عادلانه است.

خاوازی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی  تصریح کرد: مهمترین اقداماتی که قرار است تا پایان دولت انجام دهیم، تامین هسته های اولیه زنجیره تولید از مرغ لاین تا نهاده هایی زارعی و بذر های مورد نیاز نهاده های بخش کشاورزی است که تاکنون از خارج تامین می شده است.
او افزود: موضوع تامین هسته های اولیه را پیگیری می کنیم  و ریل گذاری لازم را انجام می دهیم تا زیرساخت های اساسی برای توسعه بخش کشاورزی فراهم شود.
وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: مهمترین بخش ما تولید است . تولید در حوزه شیلات و آبزیان، باغبانی و کشاورزی وجود دارد و با وجود همه فشارهای تحریم ها توانسته ایم به خودکفایی بالا در بسیاری  از بخش های کشاورزی برسیم.
خاوازی بیان کرد: تولید دربخش زراعی در ابتدای انقلاب ۲۰ میلیون تن  بود که در ۷ سال گذشته از ۶۸ تا ۷۳ میلیون تن رسیده است و پیش بینی می کنیم  به ۸۸ میلیون تن برسد.
او افزود: در حوزه دام  از میزان ۳.۳ میلیون تن تولید در ابتدای انقلاب به ۱۲  میلیون تن در سال ۹۲ رسیدیم و هم اکنون ۱۶ میلیون تن تولید دام داریم. در شیلات ۳۲ هزار تن محصولات شیلاتی اول انقلاب به ۱.۳ در سال ۹۸  رسید و در پایان ۹۹ هم به ۱.۵ میلیون تن خواهد رسید.
خاوازی گفت: هم اکنون در باغبانی بیشبود هم داریم . در گندم ،  میزان تولید تثبیت شده و ضریب خوداتکایی به ۱۰۰ در صد رسیده و واردات تنها مربوط به ذخایر استراتژیک است. در حال حاضر ۱۳.۷ میلیون تن گندم در داخل تولید می شود.
تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تا پایان سال
وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: ابتدای انقلاب میزان تولید محصولات کشاورزی ۲۷ میلیون تن بود و در سال ۹۲ به ۹۷ میلیون تن رسید امسال هم به ۱۰۵ میلیون تن رسیده است و تا پایان سال به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی خواهیم رسید.
او ادامه داد: در بخش کشاورزی باید زنجیره های تامین شکل بگیرند که توزیع سود در داخل آن‌ها عادلانه است. در حالت عادی کشاورز سود کم می برد اما در زنجیره در کل مسیر کشاورز سود می برد.
خاوازی گفت: اجزای زنجیره مشخص هستند و سود در آن عادلانه توزیع می شود و رمز این کار کشاورزی قراردادی است. یعنی بر اساس قرارداد معلوم می‌شود کشاورز برای که کار می‌کند و در این زنجیره هر کس باید ارزش افزوده‌ای به محصول اضافه کند و جایی برای دلال نیست. 
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: به هیچ وجه کشت محصول تراریخته در کشور نداریم.
تدوین بسته حمایتی الگوی کشت
خاوازی گفت: در بسیاری از گیاهان خودکفا هستیم مثل گوجه و سیب زمینی  و هیچ مشکلی در داخل کشور نداریم فقط بحث دانه‌های روغنی است که با برنامه ریزی می‌شود دانه‌های روغنی مورد نیاز کشور را تولید کرد.
خاوازی گفت: پتانسیل خوبی برای توسعه دانه‌های روغنی در کشور داریم و ما نباید متکی به یک گیاه کلزا باشیم مثلا خوزستان برای توسعه سویا و کنجد بسیار مناسب است. اما باید در سیاست گذاری، بسته‌های حمایتی برای کشاورزان دیده شود تا برای کشت محصول طبق الگوی کشت دچار تردید نشود، چون کشاورز در گام اول حتما نگاه به سودش می‌کند.
خاوازی گفت: الگوی کشت دو لایه دارد یک لایه اش کاملا فنی است که بر اساس اقلیم و نوع خاک و هوا و منطقه می‌توانیم بگوییم کجا چه محصولی باید کشت شود.
او افزود: لایه مهم‌تر در الگوی کشت سیاست گذاری است یعنی باید به نوعی قیمت گذاری کنیم و بسته‌های حمایتی خود را طراحی کنیم که کشاورزان از الگوی کشت استقبال کنند. روی بسته‌های حمایتی داریم کار می‌کنیم و دولت هم اعلام آمادگی کرده است برای پذیرش آن و بخش اول الگوی کشت را در کشت پاییزه شروع می‌کنیم.
خاوازی بیان کرد: این بسته حمایتی برای جبران کمبود و بیشبودِ محصولات زراعی است. در الگوی کشتی که معرفی می شود لایه اول باید سیاستگذاری شود تا  چند درصد از خودکفایی در هر کدام از محصولات می خواهیم برسیم.
او ادامه  داد: این بسته تا دو هفته دیگر به دولت تقدیم می شود  و اگر مصوب شود حداقل در پیشبودها فضا را آرام می کند. در حال حاضر۷ میلیون تن گوجه فرنگی و ۲.۵ میلیون تن پیاز و ۵.۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که مازاد نیاز  است  و این مازاد، بازار را بر هم می زند.
خاوازی گفت: کل بحث تنظیم بازار و سیاست گذاری آن بر عهده وزارت صمت است، اما ما به نوبه خود داریم تلاش می‌کنیم که نهاده‌های دامی و زراعی و باغی با قیمت مناسب به دست کشاورزان و دامداران عزیر برسد و می‌خواهیم کارت‌هایی در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک می‌کارند قرار دهیم تا بتوانند با آن نهاده هایشان را به نرخ مناسب تهیه کنند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۴۵ درصد نهاده‌ها را چند شرکت مشخص تامین می‌کنند که این هم بر می‌گردد به توان مالی آن‌ها وگرنه برای وزارت صمت و جهاد کشاورزی فرقی نمی‌کند که چه کسی ثبت سفارش می‌کند.
با تولید ۴.۵ میلیون تن دانه‌های روغنی خود کفا می‌شویم
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت خودکفایی کشور در زمینه تولید دانه‌های روغنی بیان کرد: هم اکنون ۱.۵ میلیون تن دانه‌های روغنی در کشور تولید می‌شود و انتظار داریم با برنامه ریزی‌های انجام شده بتوانیم در ۳ سال آینده با تولید ۴.۵ میلیون تن دانه‌های روغنی در این زمینه کشور به خودکفایی برسد.
خاوازی با بیان اینکه برای رسیدن به پایداری تولید محصولات کشاورزی باید کشاورزان و سرمایه گذاران را برای تلاش و فعالیت در زنجیره تولید تشویق کنیم، افزود: با فعال شدن همه در این زنجیره، تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور افزایش می‌یابد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: به عنوان نمونه زنجیره تولید در بخش زراعی با حضور ۵ هزار کشاورز هم اکنون در کرمانشاه تولید خود را آغاز کرده اند که با ارائه آموزش‌های مورد نیاز، سود مناسبی نصیب کشاورزان می‌شود.
وی اظهار داشت: با توجه به تنوع آب و هوایی در ایران انتظار داریم طی سه تا چهار سال آینده بتوانیم در تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی برسیم تا با تشویق کشاورزان برای کاشت این محصول سود خوبی نیز نصیب کشاورزان شود.
خاوازی با بیان اینکه خودکفایی در حوزه تولید روغن مورد نیاز مصرفی در کشور برای ما از اهمیت زیادی برخورداراست، گفت: ضریب خودکفایی برای تولید روغن در کشور هم اکنون به ۱۶ درصد رسیده است و تمام تلاش ما این است که در تولید این محصول کشور به خودکفایی برسد.
ایجاد مرکز عرضه مستقیم محصولات زراعی و دام در تهران
 
وزیر جهاد کشاورزی در خصوص قیمت دام و گوشت گفت: با توجه به قیمت دام زنده قیمت متعادل گوشت گوساله ۸۰ هزار تومان و گوسفندی ۹۰ هزار تومان برآورد می‌شود. برنامه‌ای داریم تا به زودی عرضه مستقیم دام و محصولات زراعی در یک بخشی از تهران انجام شود تا محصولات بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد. در این طرح استارت آپ‌های جوان می‌آیند و عرضه درون شهر را به عهده می‌گیرند. 
خاوازی بیان کرد: مرغ لاین ایرانی را مدت‌ها در وزارت جهاد کشاورزی نگهداری کرده بودیم و با کمک همه دستگاه‌ها در پایان خرداد ۱۶ درصد جوجه ریزی‌ها با مرغ لاین انجام گرفت .احیای مرغ لاین ایرانی شروع شده است و  گوشت مرغ لاین ایرانی فروردین ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود. 
خبر خوش در خصوص ساخت واکسن ایرانی کرونا
وزیر جهاد کشاورزی از نزدیک شدن به  ساخت واکسن ایرانی کرونا خبر داد و گفت: کار بسیار خوبی آقای دکتر نمکی انجام دادند تمام بازیگران داخلی را در حوزه تولید واکسن کرونا بسیج کردند و بر روند تولید واکسن کرونا در وزارت جهاد کشاورزی نظارت داشتند. وزارت جهاد کاورزی قدمت ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد و بیش از ۸۵ درصد واکسن ها در این وزارت خانه تولید می شود.
 
(جمعه ۷ شهریور ۱۳۹۹) ۰۱:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها