چهارشنبه / ۵ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۳۲۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
فارس
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

برای تولید بذر سبزی و صیفی در شرایط تحریم آماده نبودیم/ وارداتچی‌ها اجازه تولید داخل نمی دادند

رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به وابستگی 98 درصدی در تولید بذر سبزی و صیفی گفت: کشور خود را برای تولید بذر سبزی و صیفی و مرغ لاین آرین در شرایط تحریم آماده نکرده بود. از سوی دیگر طعم واردات اجازه تولید در داخل را نمی‌داد.

کامبیز بازرگان رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به سؤال که بنا بر اعلام فائو طی 40 سال آینده 90 درصد تامین غذایی جهان وابسته به تحقیقات و پژوهش خواهد بود، آیا سرعت کارهای شما می‌تواند امنیت غذایی کشورمان را در 40 سال آینده تامین کند، گفت: واقعیت این است شرایط فعلی که بخش تحقیقات کشور دارد امنیت غذایی به راحتی تامین نمی‌شود مگر اینکه حمایت‌های ویژه‌ای از این بخش انجام شود.
وی به اعتبارات اندک بخش تحقیقات کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: کل اعتباری که به این بخش اختصاص می‌دهند 500 میلیون دلار است در حالی که سالانه 100 میلیون دلار برای واردات بذر سبزی و صیفی از کشور خارج می‌شود.
رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس که وابستگی 98 درصدی به بذر سبزی و صیفی و دیگر بذرهای اساسی مانند چغندر قند، زنگ هشداری است و دستاوردهایی که شما اشاره می‌کنید مربوط به سال‌های گذشته است؛ در مقایسه با برنامه‌های تدوین شده در کشور و همچنین کشورهای پیشرفته چه جایگاهی در تحقیقات دارید، گفت: کارهای خوبی در بخش تحقیقات انجام شده اما اینها کافی نیست در حال حاضر صد در صد سموم و آفت‌کش‌های ما وارداتی است و وابستگی زیادی در نهاده‌های دامی و نهاده‌های کشاورزی داریم و باید بخش تحقیقات در کشور مهم شمرده شود.
بازرگان گفت:‌متاسفانه مسئولان کشور زمانی که عملکرد بخش تحقیقات را برسی می‌کنند می‌گویند چه کرده‌اید در حالی که کارهای تحقیقی کمتر قابل ارائه کردن است و آنها باید بدانند آثار کارهای تحقیقی در بسیاری از کارهای عملی که توسط دیگر دستگاه‌ها انجام می‌شود نمود پیدا می‌کند.
این مسئول گفت: ‌با توجه به کنسرسیومی که با معاونت فناوری علمی رئیس جمهور شکل  گرفته تا پایان دولت دهم خوداتکایی کشور به 20 درصد خواهد رسید.
وی در پاسخ به این پرسش که اگر شما طی 7 ماه می‌توانستید به این پیشرفت برسید چرا طی دهه‌های متمادی این کار را انجام ندادید و وابستگی 90 درصدی بذر سبزی و صیفی را رقم زدید، گفت: واقعیت این است که طعم واردات برای بسیاری شیرین بود و اجازه نمی‌دادند که تولید در داخل کشور انجام شود و قبول می‌کنم سال‌های گذشته در این حوزه کم کاری زیاد شده است. واقعیت این است که اصلا کشور برای تولید بذر سبزی و صیفی و همچنین مرغ آرین آمادگی لازم را در شرایط تحریم نداشت؛ یعنی خود را برای این گونه شرایط ویژه آماده نکرده بود.
 
(چهارشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۰۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها