سه شنبه / ۴ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۸
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۶۳۱۴
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایرنا
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

سه رقم جدید برنج تا پایان امسال معرفی می‌شود

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: سه رقم جدید برنج با کیفیت خوب و متناسب با ذائقه ایرانی توسط محققان این موسسه اصلاح شده و پس از تایید در کمیته معرفی ارقام نام‌گذاری و رسما معرفی می‌شود.

مریم حسینی روز سه شنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی گیلان طی گفت و گویی اختصاصی افزود: در سال جاری این ارقام در سه گروه "متحمل به خشکی"، " پرپتانسیل" و "زودرس و خوش کیفیت"  برای کشت در مناطق برنج خیز معرفی می شود.
 
وی با اشاره به تاسیس و فعالیت این موسسه از سال ۷۲  افزود : از دهه ۸۰ برنامه ریزی برای اصلاح ارقام جدید با کیفیت پخت مناسب،   زودرس  و پاکوتاه در موسسه انجام شده و هدف از اصلاح این ارقام علاوه بر افزایش عملکرد در واحد سطح و حفظ کیفیت پخت و خوراک، تحمل به ورس و خوابیدگی در باران های آخر فصل، زودرسی، کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری بوده است.
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد : در  سال ۹۵  رقم گیلانه با خصوصیت پاکوتاهی، کیفیت پخت مشابه ارقام محلی، متحمل به ورس و زودرس معرفی شد و روند افزایشی سطح زیر کشت این رقم نشان می دهد که توانسته رضایت مصرف کننده  و کشاورز را تامین کند.
 
وی گفت : این رقم حدود یک تا یک و نیم تن در هکتار نسبت به ارقام محلی عملکرد بالاتری داشته و از نظر کیفیت پخت مشابه ارقام محلی است.
 
حسینی افزود : در سال ۹۷ نیز دو رقم "رش" و " تیسا" معرفی شدکه این ارقام دارای پتانسیل عملکرد ۷ تن و بالاتر را دارند و از نظر کیفیت پخت نیز مناسب هستند، ضمن آنکه رقم تیسا جزو ارقام زودرس و دانه بلند و رش متوسط رس می باشد.
 
وی تصریح کرد : آخرین رقم معرفی شده "آنام" با خصوصیات کیفیت پخت بسیار خوب، دانه شبیه رقم محلی دم سیاه، پاکوتاه و متحمل به ورس بوده و نسبت به سایر ارقام درصد پروتئین بالاتری دارد درصد پروتئین بالا ارزش غذایی این غله پر مصرف را بهبود می دهد.
 
ضرورت معرفی ارقام پایه کوتاه و مقاوم به ورس"خوابیدگی"
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت بارش های نابهنگام و طولانی  بویژه در فصل برداشت برنج که طی سالهای  اخیر با آن مواجهیم باید به سمت ارقام پاکوتاه و زودرس برویم، اظهار داشت: در واقع معرفی ارقام پا کوتاه و مقام به ورس کمک می کند تا خسارت  ناشی از بارندگی های آخر فصل کاهش یابد و دغدغه شالیکاران کمتر شود.
 
 وی گفت :  از سویی به دلیل کیفیت پخت خوب این ارقام برای فروش در بازار نیز مشکلی وجود ندارد و در گروه ارقام خوش کیفیت و مناسب ذایقه مصرف کنندگان هستند.
 
وی ارقام جدید را از ارقام مقاوم به ورس عنوان کرد و افزود : این ارقام در دو سال  زراعی اخیر توسط کشاورزان کشت شده و  تحمل آنها به ورس مورد آزمون قرار گرفته است و  کشاورزان بهترین مرجع برای نظر سنجی هستند.
 
وی عنوان کرد : تعدادی از این ارقام از طریق اصلاح مشارکتی و با نظر سنجی از کشاورزان معرفی شده اند و امید است که توسعه کشت آنها و افزایش ضریب نفوذ شان را در سالهای آتی شاهد باشیم.
 
حسینی ادامه داد : توسعه کشت این ارقام به دلیل افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خسارت، منجر  به افزایش درآمد شالیکاران خواهد شد و باید این نوع ارقام ترویج شود.
 
 وی گفت : ترویج این ارقام را با  سازمان جهاد کشاورزی و موسسه آموزش و ترویج انجام می دهیم و مزارع الگویی در قالب پروژه های تحقیقی - ترویجی با هدف آشنایی کشاورزان با این ارقام در مناطق مختلف استان های گیلان و مازندران جزو برنامه های اصلی این موسسه است.
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور توضیح داد : وقتی رقم جدیدی را معرفی می کنیم طبقات اولیه بذری را در مزارع ایزوله تولید و در اختیار بخش خصوصی قرار می دهیم تا طبقات بذری مادری و گواهی شده تولید شود، سپس  بذر گواهی شده با برچسب موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال در اختیار کشاورزان قرار می گیرد.
 
وی تصریح کرد : به کشاورزان توصیه می شود که برای افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید از بذر گواهی شده استفاده نمایند.
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور خاطر نشان کرد: در ادامه برنامه های معرفی ارقام جدید این موسسه تا پایان سال جاری سه رقم را  در سه گروه مختلف معرفی می کنیم  که شامل گروه متحمل به خشکی است که رقمی خوش کیفیت مشابه ارقم محلی با طول دوره رشد کوتاه و  متحمل به خشکی است و هدف از معرفی آن حفظ پایداری تولید در شرایط تنش خشکی می باشد.
 
 وی افزود : این رقم طی برنامه به نژادی مشترک با سازمان انرژی اتمی اصلاح شده است و آزمون های تحمل به خشکی را طی کرده است.
 
وی در مورد رقم گروه دوم هم که خوش کیفیت زودرس برای شرایط نرمال است، گفت :در این گروه یک رقم با خصوصیات زودرسی و کیفیت پخت مناسب و عملکرد حدود ۶ و نیم تن در دست معرفی است و این رقم ترکیبی از ژنوم ارقام محلی و اصلاح شده می باشد و در آزمایشات تحقیقی - ترویجی مورد استقبال کشاورزان واقع شده است.
 
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گروه سوم را پر پتانسیل دانست و افزود : یک  رقم پر پتانسیل با عملکرد بالای ۷ تن در هکتار، متحمل به بیماری بلاست با کیفیت پخت مطلوب در برنامه معرفی رقم امسال ما قرار دارد که تا پایان سال جاری معرفی می شوند.
 
وی ادامه داد : در ضمن معرفی ارقام مناسب خشکه کاری در استان های غیر شمالی و ارقام حاصل از خالص سازی توده های محلی  نیز در برنامه های به نژادی موسسه تحقیقات برنج می باشد که در سال آتی معرفی می شوند.
 
حسینی هدف از معرفی ارقام جدید برنج را تنوع بخشی به ارقام موجود نیز عنوان و ذکر کرد : کشت یک یا دو رقم در سطح وسیع به دلیل احتمال خسارت شدید به کل محصول در صورت بروز بیماری یا آفت توصیه نمی شود و موسسه در تلاش است متناسب با اقلیم و سایر شرایط مناطق مختلف، ارقام متنوعی را طی سالهای آتی معرفی کند.
 
وی گفت : با معرفی هر رقم دستورالعمل کامل زراعی نیز منتشر و در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. همچنین  دوره های آموزشی نیز جهت توانمند سازی  کارشناسان، کشاورزان و بهره برداران به طور منظم در موسسه برگزار می شود و همکاری خیلی خوبی بین موسسه و سازمان جهاد کشاورزی وجود دارد.
 
 وی تصریح کرد : با انتقال دانش به شالیکاران، بهره گیری از ارقام جدید برنج، انجام دستورالعمل های زراعی و تعامل سازنده  بین حلقه های زنجیره شامل کشاورز، مروج  و محققان  افزایش تولید برنج داخلی و  خودکفایی  امکان پذیر می شود.
(سه شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۹) ۱۲:۲۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها