دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۴
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۲۷۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

بازگشت ملخ‌های صحرایی به سوی هرمزگان در پاییز امسال

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان گفت: طبق گزارش‌های سازمان فائو(سازمان خوارباروکشاورزی ملل متحد)، ملخ‌های صحرایی در پاییز امسال به سوی این استان باز می‌گردند.

مهدی ترابی پیش‌بینی کرد: به دلیل اینکه مبارزه خوبی در کشور پاکستان انجام نگرفته، ملخ‌های صحرایی در پاییز سال جاری مهمان ناخوانده هرمزگان خواهند بود.
وی بیان داشت: این در حالی است که افزون‌بر ۴میلیون هکتار رصد و پایش برای مبارزه با آفت ملخ صحرایی در هرمزگان صورت گرفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: استان در دوسال گذشته مورد حمله گسترده ملخ‌های صحرایی از کشورهای همسایه قرار گرفت که به مساحت ۲۱۰هزار هکتار سم‌پاشی و مبارزه در این خصوص انجام شد.
ترابی اظهار داشت: این مبارزه‌ها در استان از سوی سازمان حفظ نباتات کشور بی‌نظیر شناخته شد به طوری‌که در سال ۹۸ فقط یک مزرعه خسارت دید.
وی ادامه داد: در سال‌جاری هم تاکنون گزارشی مبنی‌بر اعلام خسارت از سوی کشاورزان و باغداران هرمزگان اعلام نشده که این امر بیانگر مبارزه و تلاش شبانه‌روزی همکاران برای جلوگیری از هجوم ملخ‌های صحرایی است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی هرمزگان تصریح کرد: تجربه‌های سال‌های گذشته باعث شد که سم کمتری برای مبارزه با این آفت استفاده شود و به همین منظور هم خسارتی در سال جاری به محصولات وارد نشد.
ملخ صحرایی آفت خطرناکی است که از شمال شرق آفریقا و از کشور پاکستان به سمت کشور هجوم می‌آورند.
استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خوزستان درگیر آفت ملخ صحرایی هستند که بیشترین سطح مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان است.
ملخ‌های صحرایی گیاهان زراعی، باغی و حتی علف‌های هرز را می‌خورند و با قدرت پرواز بسیار زیادی که دارد می‌تواند در یک شبانه روز تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند.
این نوع از ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف، جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.
نخستین دسته ملخ‌های صحرایی در هرمزگان چهارم بهمن ماه ۹۷ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه گزارش و علت مهاجرت آنها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شده بودند.
در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران با اشاره به حمله ملخ‌ها به ۱۰ استان کشور در سال کشاورزی گذشته(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق‌ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.
وسعت زمین‌های کشاورزی هرمزگان۱۵۶هزارهکتار با تولید سالانه ۲میلیون و ۹۰۰هزارتن محصول باغی و زراعی (با محوریت محصولات سبزی و صیفی خارج از فصل) است.
 
(دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۵۴

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها