دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۷
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۲۷۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

تضمین امنیت غذایی با تولید ۴.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در کرمانشاه

کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که با تولید بیش از چهار میلیون و ۵۷۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.
داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.
دولت در سال‌های اخیر با حمایت‌های جدی در قالب اختصاص اعتبارات و امکانات، تسهیلات بانکی و آموزش به بهره‌برداران در راستای توسعه بخش کشاورزی در استان کرمانشاه گام برداشته و نتیجه آن افزایش ۱۱ درصدی تولیدات در دولت تدبیر و امید به نسبت قبل از آن است.
دولت برای تکمیل روند حمایت از بخش کشاورزی هفته گذشته بخشی از طرح انتقال آب به دشت‌های سرپل ذهاب موسوم به سامانه گرمسیری را افتتاح کرد و از این طریق آب مورد نیاز کشاورزی در دشت‌های تشنه این منطقه را تامین و در اختیار بهره‌برداران قرار داد.
با بهره‌برداری از این سامانه تاکنون ۲۳ هزار هکتار از اراضی دیم زیرمجموعه این طرح آبی شده و بخشی از سیستم آبیاری زمین‌های آبی که از منابع زیرزمینی استفاده می‌کرد نیز به استفاده از آب طرح گرمسیری روی آورد.
با این حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده میزان تولیدات زراعی در استان کرمانشاه در هفت سال اخیر یعنی از ابتدای شروع فعالیت دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ تاکنون با ۱۱ درصد افزایش به چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن رسیده و این نمونه واقعی جهش تولید است.
پویش ملی جهاد کشاورزی برای جهش تولید و امنیت غذایی
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه با گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی را شعار امسال هفته دولت جهاد کشاورزی دانست و گفت: تلاش‌ها برای جهش تولید در بخش کشاورزی از سال ۹۲ و با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید با برنامه‌ریزی‌های خوب و اصولی آغاز شده و تلاش برای تحقق هرچه بیشتر آن اکنون مضاعف است.
«نوربخش حاتمی»، حمایت دولت از بخش کشاورزی استان را بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: دولت تدبیر و امید به خوبی بخش کشاورزی را محور توسعه استان کرمانشاه قرار داده و انتظار می‌رود حمایت‌ها از این بخش همچنان ادامه داشته باشد تا به برنامه‌های مدنظر دست یابیم.
وی با بیان اینکه بخش کشاورزی در استان کرمانشاه ظرفیت و پتانسیل رفع بیکاری به عنوان یکی از معضلات کنونی استان را دارد، گفت: تمام تلاش ما در سازمان جهادکشاورزی استان ایجاد اشتغال پایدار در این بخش است و برای تحقق آن نیز برنامه سه سالی تدوین کرده‌ایم و خوشبختانه در سال اول آن یعنی سال ۹۸ موفق عمل کردیم.
طبق سند اشتغال استان کرمانشاه، برای سال ۹۹ کاهش ۲/۵ درصدی نرخ بیکاری هدف گذاری شده است.
مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در فصل بهار سال ۹۹ استان کرمانشاه را ۱۳ و ۸ دهم درصد اعلام کرد.
سرمایه‌گذاری هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی در بخش کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه یکی از راهکارهای توسعه بخش کشاورزی در استان کرمانشاه را سرمایه‌گذاری در این بخش دانست و گفت: امسال در نظر داریم بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی استان سرمایه‌گذاری کنیم که از این میزان هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی و مابقی توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری خواهد شد.
حاتمی همچنین اظهار داشت: سال گذشته هزار میلیارد تومان شامل ۷۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات ارزان قیمت و ۳۰۰ میلیارد تومان از محل بخش خصوصی در استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری شد.
وی با اعلام اینکه ما از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان کرمانشاه استقبال و حمایت می‌کنیم، به در نظر گرفتن مشوق‌های گوناگون برای سرمایه‌گذاران این بخش اشاره کرد و گفت: معافیت در پرداخت عوارض گمرکی برای محصولات تولیدی صادراتی، واگذاری اراضی ملی به طرح‌های کشاورزی و صنایع تبدیلی و غیرکشاورزی به همراه صدور مجوزهای لازم در حداقل زمان ممکن و معافیت طرح‌های کشاورزی و صنایع مرتبط با آن از پرداخت سهم بیمه کارفرما، عوارض و مالیات و حمایت مالی و معرفی مجریان برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت (یارانه دار) به بانک‌ها از جمله مشوق‌هایی است که برای سرمایه گذاران لحاظ کرده‌ایم.
وی اعلام کرد: همچنین ارایه مشاوره رایگان به سرمایه‌گذاران برای انتخاب نوع فعالیت، محل اجرای طرح، کسب مجوز فعالیت، ارایه اطلاعات کارشناسی و راهنمایی در زمینه بازاریابی و فروش از دیگر مشوق های در نظر گرفته شده است.
تحقق سرمایه‌گذاری ۵۹ میلیارد تومانی در سال جاری
 رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در ادامه به افتتاح و کلنگ زنی ۷۶ پروژه در بخش کشاورزی استان شامل ۶۷ پروژه قابل افتتاح و ۹ پروژه کلنگ زنی در هفته دولت امسال اشاره کرد و گفت: برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی این تعداد پروژه ۵۹ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که با افتتاح این تعداد طرح برای ۵۲۱ نفر اشتغال ایجاد می‌شود.
حاتمی، پروژه‌های قابل افتتاح هفته دولت را ۶۷ پروژه شامل ۳۱ پروژه در بخش آب و خاک با اعتبار بیش از هشت میلیارد تومان و اشتغال ۱۵۹نفر، ۱۳ پروژه باغبانی با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد تومان و اشتغال ۵۵ نفر، ۲۰پروژه تولیدات دامی با اعتبار بیش از ۲۱ میلیارد تومان و اشتغال ۶۲ نفر و سه پروژه صنایع تبدیلی با اعتبار هشت میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان و ۳۵نفر اشتغال اعلام کرد. 
رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سپس به تشریح پروژه‌هایی پرداخت که عملیات اجرایی آنها در هفته دولت آغاز می‌شود و گفت: برای آغاز عملیات اجرایی این ۹ پروژه بیش از ۱۱میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام شده و ۲۱۰ نفر هم اشتغال خواهد داشت.
حاتمی این پروژه‌ها را شامل چهار پروژه آب و خاک با اشتغال ۱۹۰ نفر، چهار پروژه باغبانی با اشتغال ۱۲ نفر و یک پروژه صنایع تبدیلی با اشتغال هشت نفر اعلام کرد.
افزایش ۴۴۶ هزار تنی محصولات کشاورزی در دولت تدبیر و امید
میزان تولیدات بخش کشاورزی استان کرمانشاه در پایان سال ۹۸ به چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن رسید که این رقم در سال ۹۲ در مجموع چهار میلیون و ۱۲۸ هزار و ۹۴۵ تن بود که افزایش ۴۴۶هزار و ۸۶۹ تنی را نشان می‌دهد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به تفکیک تولیدات بخش‌های مختلف پرداخت و گفت: در سال ۹۲ میزان تولیدات بخش زراعی استان سه میلیون و ۵۳۱ هزار و ۹۶۴ تن بود که این رقم در سال ۹۸ به سه میلیون و ۷۷۱هزار و ۶۹۵ تن رسید که در این هفت سال میزان تولدات بخش زراعی استان ۲۳۹هزار و ۷۳۱تن افزایش یافت.
حاتمی به تولیدات بخش باغی نیز اشاره کرد و افزود: در سال ۹۲ میزان تولیدات باغی استان ۱۶۰هزار و ۶۶۹ تن بود که در پایان سال ۹۸ با ۱۴۲هزار و ۴۸۵تن افزایش به ۳۰۳هزار و ۱۵۴تن رسید.
وی ادامه داد که در سال ۹۲ میزان تولیدات دامی استان ۴۲۰ هزار و ۳۱۲ تن بود که در سال ۹۸ این رقم به ۴۷۹ هزار و ۴۵۵ تن رسید و افزایش ۵۹ هزار و ۱۴۳تنی را نشان می‌دهد.
میزان تولیدات بخش شیلات استان کرمانشاه نیز با توسعه واحدهای پرورش ماهی و آبزیان در هفت سال اخیر به پنج هزار و ۵۱۰ تن افزایش یافت و از رقم ۱۶هزار تن سال ۹۲ به ۲۱ هزار و ۵۱۰ تن رسید.
در دولت تدبیر و امید ۲۸هزار هکتار سیستم آبیاری نوین در استان کرمانشاه اجرا شده و اکنون میزان زمین های زیر پوشش این سیستم در استان به ۷۸هزار هکتار رسیده که در سال ۹۲ این رقم، ۵۰ هزار هکتار بود.
به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در دولت تدبیر و امید بخش صنایع تبدیلی استان از رشد خوبی برخوردار بود به طوریکه تعداد صنایع تبدیلی استان از رقم ۳۱ واحد در سال ۹۲ به ۲۳۴ واحد در سال ۹۸ رسید.
حاتمی توضیح داد که در مجموع در دولت تدبیر و امید میزان تولیدات بخش کشاورزی استان کرمانشاه ۱۱درصد افزایش یافته است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۴۳ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.
از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
 
(دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹) ۰۸:۳۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها