شنبه / ۱ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۹:۱۷
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۶۲۳۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

تخصیص ارز به واردات تن ماهیان در اولویت قرار گیرد

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: انتظار داریم تخصیص ارز برای واردات تن ماهیان با توجه به اینکه صنعت ارز بری هم نیست در اولویت قرار گیرد.

عیسی گلشاهی در نشست خبری که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد در خصوص افزایش قیمت کنسرو ماهی گفت: بر اساس تصمیم گیری های دولت تامین ارز مورد نیاز واردات تن ماهیان از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت منتقل شد و تامین کننده ارز تن ماهیان در حال حاضر وزارت صنعت معدن و تجارت است. انتظار می رود با توجه به اینکه این صنعت ارزبری بسیار بالایی ندارد در اولویت تأمین ارز قرار بگیرد و ارز لازم  آن تامین شود.
 وی اضافه کرد : متاسفانه در سه ماهه اول سال ارز به موقع تامین نشد و کالاهایی در گمرک دپو شدند. ولی با تصمیمات درستی که دولت گرفت بخش عمده‌ای از این ماهی ها ترخیص و وارد چرخه تولید شد.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران  تصریح کرد: از طرفی ارز تخصیص یافته به این کالا  از گروه یک کالایی یعنی ارز دولتی به ارز نیمایی تغییر پیدا کرد و طبیعتاً بر اساس نرخ ارز نیمایی تامین مواد اولیه انجام می شود.
به گفته وی کنسرو و سایر محصولات شیلاتی تابع مقررات مربوط به قیمت تمام شده کالا و عرضه و تقاضا هستند و قیمت‌گذاری بر انها انجام می‌شود. طبیعتاً با توجه به تغییر ارز به نیمایی تغییراتی نیز بر  قیمت‌ها صورت گرفت.
گلشاهی اضافه کرد: نیمه اول سال معمولاً  صید چندانی از تن ماهیان نداریم و این موضوع در افزایش قیمت ها موثر است.
وی با بیان اینکه کنسرو ماهی از محصولات پرمصرف است و انتظار داریم که برای تعدیل قیمت‌ها و کاهش قیمت تمام شده ارز برای واردات به موقع تخصیص یابد، گفت:  اگر ارز در ماه های قبل به موقع تامین شده بود و در اختیار واردکنندگان قرار می گرفت می‌توانستیم قیمت تمام شده هر کیلوگرم ماهی را حدود ۲ تا ۵ هزار تومان بر اساس نوع و مقطع واردات نسبت به حال حاضر کاهش دهیم.
گلشاهی در بخش دیگری از صحبت هایش  با اشاره به اینکه  میانگین قیمت کنسرو سال گذشته ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان و میانگین قیمت فروش ۱۳ هزار تومان بود گفت: امسال پیش‌بینی این است که علی رغم تغییر ارز، با قیمت حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ تا ۲۷ هزارتومانی که بر روی کنسرو درج شده  با آغاز صید داخلی قیمت فروش برای مردم حدود ۱۹ هزار تومان باشد.
 
(شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۹) ۱۹:۱۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها