سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۹
سرویس : فراورده های روغنی
کد خبر : ۹۶۱۶۳
گزارشگر : ۳۵۱۴
سرویس فراورده های روغنی
مطالعه کارآزمایی بالینی دو سوکور

بررسی اثر مصرف روغن کانولای غنی شده با ویتامین دی بر وضعیت ویتامین دی و چربی‌های خون در بزرگسالان سالم

بهبود وضعیت ویتامین D می‌تواند منجر به ارتقای سطح سلامت قلب و عروق شود. از این رو هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر مصرف روغن کانولای غنی شده با IU1000 ویتامین D بر سطوح سرمی 25-هیدروکسی کوله کلسیفرول و پروفایل‌های چربی در بزرگسالان شهر شیراز می‌باشد.

در این کارآزمایی بالینی دو سوکور، مجموعا 99 بزرگسال به صورت تصادفی در یکی از سه گروه تقسیم بندی شدند: (1) دریافت کننده روغن کانولای غنی شده با ویتامینD (روزانه یک دارونما+ 25گرم روغن کانولای غنی شده با IU1000 ویتامینD)، (2) دریافت‌کننده مکمل ویتامینD (روزانه یک مکمل IU1000 ویتامینD+ 25گرم روغن کانولا)، و (3)کنترل (روزانه یک دارونما+ 25گرم روغن کانولا). دریافت‌های غذایی، شاخص‌های تن‌سنجی و سطوح سرمی ویتامین D و پروفایل‌های چربی شرکت‌کنندگان در ابتدا و پس از 12 هفته اندازه‌گیری شد.

 

یافته‌ها‌: مصرف روزانه مکمل باعث افزایش معنی‌دار در سطح سرمی ویتامین D در مقایسه با گروه کنترل شد (002/0P=). همچنین در زیرگروه افراد با سطح سرمی طبیعی ویتامینD، میانگین تغییرات بین گروهی سطح ویتامینD در دو گروه دریافت کننده روغن غنی شده و مکمل نسبت به گروه کنترل معنی‌دار شد (001/0P<). در مقابل، تفاوت معنی‌داری در سطوح سرمی پروفایل چربی در بین سه گروه مورد مطالعه دیده نشد.

 

نتیجه گیری: مصرف روزانه روغن کانولای غنی شده با ویتامینD می‌تواند در حفظ سطح سرمی ویتامین D در محدوده طبیعی در جمعیت مؤثر باشد و هیچ تأثیر مفید یا مضری بر سطوح سرمی پروفایل چربی خون ندارد.

 

نگار قاسمی فرد ، نسرین نسیمی، زهرا حسن زاده رستمی، اعظم عباسی، شیوا فقیه* 

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

 

دانلود  مقاله در لینک زیر

(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹) ۱۶:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها