سه شنبه / ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۱۲
سرویس : آرد و غلات، مواد نشاسته ای
کد خبر : ۹۶۱۴۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس آرد و غلات، مواد نشاسته ای

اختلاف صمت و اتحادیه برای افزایش قیمت نان

با توجه به اینکه حدود ۵ ماه از سال جدید گذشته است، اما دولت نرخنامه جدیدی برای قیمت نان در کشور وضع نکرده و این موضوع باعث شده تا برخی نانوایان به صورت خودسر اقدام به افزایش قیمت‌ها کنند.

نان جزو آن دسته از اقلامی است که سالیانه توسط دولت قیمت گذاری می‌شود و واحد‌ها موظف اند بر اساس نرخ نامه‌های اعلام شده اقدام به فروش نان کنند.
 
در این بین مواردی پیش آمده که نانوایان به صورت خود مختار اقدام به افزایش قیمت نان می‌کنند و استدلال آن‌ها از این اقدام افزایش قیمت مواد اولیه و هزینه‌های تولید است. دولت معمولا نرخنامه جدید کالا‌های مصوب را در ۳ ماه ابتدایی سال وضع می‌کند که این عمل با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های تولید انجام می‌گیرد، اما گویا تاکنون دولت برای نرخنامه سال ۹۹ قیمت نان هیچ اقدامی نکرده است.
افزایش قیمت نان در برخی استان‌ها
در همین راستا بیژن نوروز مقدم رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران  اظهار کرد: دولت تاکنون هیچ اقدامی در راستای نرخ مصوب نان برای سال ۹۹ نکرده است در حالی که در این خصوص حداکثر در ۳ ماه ابتدایی سال باید تصمیم گیری می‌شد.
 
وی افزود: هزینه دستمزد کارگران نسبت به سال گذشته بیش از ۲۶ درصد افزایش یافته است علاوه بر این قیمت آرد و هزینه‌های جاری مانند انواع قبض نیز رشد کرده اند، اما دولت اجازه افزایش قیمت نان را به ما نمی‌دهد.
 
رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران بیان کرد: از هفته گذشته حدود ۱۰ استان از جمله کرمانشاه، مرکزی و بوشهر تحت نظر اتحادیه اقدام به افزایش قیمت انواع نان کرده اند که این اتفاق باید برای تمام استان‌های کشور رخ دهد.
 
نوروز مقدم ادامه داد: قیمت خمیرنان از زمان قیمت مصوب سال گذشته دو مرتبه افزایش یافته است و در این راستا نانوایان ضرر زیادی را متحمل شده اند.
 
وی گفت: بر اساس دو معیار تورم و هزینه‌های جدید در راستای پروتکل‌های بهداشتی، از دولت خواستار شدیم که هرچه سریعتر نرخنامه جدیدی برای قیمت نان برای واحد‌ها وضع کند.
افزایش قیمت نان بدون اعلام دولت غیر قانونی است
سعید صارمی معاون دفتر برنامه ریزی، تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت درباره افزایش قیمت نان اظهار کرد: سیاست گذاری در قیمت‌های گندم و آرد توسط کارگروه ملی گندم و آرد انجام می‌شود و آخرین ابلاغیه این کار گروه به شهریور ۹۸ مربوط می‌شود که در این تاریخ برخی از استان‌ها با توجه به شرایطشان این اصلاحیه را اعمال کرده و برخی اجرای آن را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کردند.
 
او بیان کرد: احتمالا استان‌هایی که شامل افزایش قیمت شدند همان استان‌هایی هستند که این ابلاغیه را در تاریخ فوق اجرا نکرده و اجرای کامل آن را به امروز موکول کرده‌اند.
 
صارمی ادامه داد: اطلاع رسانی‌ها از طریق اتحادیه‌ها انجام خواهد شد و نظارتی مناسبی بر این موضوع وجود دارد همچنین تنها ۱۰ استان مثل کرمانشاه یا سمنان این مصوبه را اجرایی نکرده بودند که در حال اجرای آن هستند.
 
بر اساس این گزارش کالا‌هایی که قیمت آن‌ها سالیانه توسط دولت انجام می‌گیرد هرسال دچار مشکلاتی هستند و این صنف‌ها معتقدند دولت نباید خود را در این موضوع دخیل کند که نان هم جزو این دسته از اقلام است.
 
همچنین به نظر می‌رسد که دولت باید هرچه سریعتر اقدامی در این راستا انجام دهد تا برخی از واحد‌ها قصد تخلف و افزایش غیر قانونی قیمت هارا نکنند و از ضرر تحمیل شده به آن‌ها جلوگیری شود.
 
دولت در صورتی که خواهان حمایت از مصرف کنندگان است و قصد افزایش قیمت نان را ندارد، می‌تواند با ارائه تسهیلات و یارانه به واحد‌های پخت نان از هزینه‌های آن‌ها جلوگیری کند.
 
(سه شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۱۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها