جمعه / ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۱۱
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۶۰۴۲
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

مبادی کالاهای ارزان و گران وارداتی

بیشترین کالاهای وارداتی ایران در بهار امسال از کدام کشورها به ایران آمده است؟ گران‌ترین واردات ایران از کدام کشورها صورت گرفته است؟ آمارهای رسمی حاکی از آن است که در مجموع در سه ماه نخست امسال ۸ میلیون و ۴۶۲ هزارتن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد، هر تن کالای وارداتی در بهار امسال ارزشی به‌طور میانگین نزدیک به ۸۴۶ دلار داشته است. بررسی ارزش مبادی عمده وارداتی ایران در این بازه زمانی نشان می‌دهد گران‌ترین کالاها در سه ماه بهار از فرانسه وارد ایران شده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از فرانسه، ۱۹ هزار و ۳۳۳ دلار است. ارزان‌ترین واردات ایران نیز از عمان صورت گرفته که ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور رقمی معادل ۲۹۸ دلار بوده است. 
 مبادی عمده وارداتی ایران
آمارهای رسمی نشان می‌دهد ۱۰ کشور نخست مبدا واردات ایران، سهم ۸۶ درصدی را از کل ارزش واردات در اختیار دارند. در مجموع نیز سهم ۲۰ کشور طرف معامله ایران ۹۴ درصد از کل ارزش واردات بوده است.
چین، بزرگ‌ترین صادرکننده کالا به ایران است که در سه ماهه امسال ۷۱۶ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۳۵ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. هر تن کالای وارداتی از چین ارزشی معادل ۲ هزار و ۷۰۳ دلار دارد.
اماراتی‌ها نیز صادرکننده یک میلیون و ۹ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به ایران هستند. ارزش هر تن کالای وارداتی از امارات، ۱۶۸۵ دلار است.
ترکیه نخستین صادرکننده همجوار با ایران است که در لیست عمده مبادی وارداتی قرار گرفته است. این کشور در مجموع سومین کشور عمده طرف معامله ایران محسوب می‌شود. ارزش کالاهای وارداتی از ترکیه در سه ماهه امسال ۸۱۵ میلیون دلار به ازای یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن است. هر تن کالای وارداتی از ترکیه نیز ارزشی معادل ۵۳۰ دلار دارد.
هندی‌ها هم در بهار امسال چهارمین صادرکننده عمده کالا به ایران محسوب می‌شوند. این کشور صادرکننده ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۲۹ میلیون دلار به ایران است. ارزش هر تن کالای وارداتی هندی نیز ۷۵۶ دلار است.  روسیه که به تازگی به جمع ۵ کشور عمده وارداتی پیوسته، در سه ماه امسال توانسته جایگاه پنجم را در اختیار بگیرد و یک میلیون و ۳۵۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۱ میلیون دلار وارد ایران کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور نیز ۳۰۴ دلار است.
ششمین مبدا واردات ایران نیز آلمان است. این کشور واردکننده ۴۰۶ هزار تن کالا به ارزش ۳۸۶ میلیون دلار است. ارزش واردات هر تن کالای وارداتی از آلمان در بهار امسال ۹۵۱ دلار بوده است.
هفتمین جایگاه عمده مبادی وارداتی مربوط به انگلیس است. این کشور اروپایی در سه ماهه امسال ۸۰۸ هزار تن کالا به ارزش ۲۷۹ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزیابی‌ها حکایت از آن دارد که ارزش هر تن کالای وارداتی از انگلیس معادل ۳۴۵ دلار بوده است.
هلند به‌عنوان هشتمین مبدا وارداتی ایران است که توانسته در سه ماه منتهی به خرداد امسال ۵۶۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار به ایران صادر کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از هلند در این بازه زمانی معادل ۳۵۰ دلار بوده است.
ایتالیایی‌ها هم بهار امسال ۲۱۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۴۹میلیون دلار به ایران صادر کرده‌اند. ارزش واردات هر تن کالا از این کشور در همین بازه زمانی ۷۱۰ دلار بوده است.
کره‌جنوبی به‌عنوان دهمین کشور طرف معامله ایران در سه ماه منتهی به خرداد امسال است. این کشور در مدت زمان مورد بررسی صادرکننده ۳۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱۰ میلیون دلار بوده که این ارقام نشان می‌دهد هر تن کالای وارداتی از این کشور به ایران ۳ هزار و ۶۶۷ دلار است.
برزیلی‌ها در بهار سال جاری در رده یازدهم کشورهای طرف معامله ایران قرار گرفته‌اند. این کشور صادرکننده ۳۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۹۳ میلیون دلار است. ارزش واردات هر تن کالای برزیلی به ایران ۳۰۵ دلار است.
دوازدهمین کشور مبدا وارداتی ایران هم سوئیس است. این کشور ۴۰ هزار تن کالا به ارزش ۹۱ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش واردات هر تن کالای سوئیسی به ایران ۲ هزار و ۲۷۵ دلار است.  عمان به‌عنوان مبدا سیزدهم واردات ایران محسوب می‌شود. در بهار امسال ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۹۰ میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از عمان ۲۹۸ دلار است که کمترین ارزش را بین ۲۰ کشور در اختیار دارد.
سنگاپور چهاردهمین کشور طرف معامله ایران در سه ماهه امسال بوده که در این بازه زمانی ۱۹۰ هزار تن کالا به ارزش ۷۵ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش واردات هر تن کالا به ایران نیز ۳۹۵ دلار است.
اما گران‌ترین واردات ایران از فرانسه است. کشوری که پانزدهمین مبدا وارداتی برای ایران محسوب می‌شود و در بهار امسال تنها سه هزار تن کالا به ایران صادر کرده است. اما ارزش این حجم کالا معادل ۵۸ میلیون دلار است. به عبارتی هر تن کالای وارداتی از فرانسه در بهار امسال ۱۹ هزار و ۳۳۳ دلار بوده است.
جایگاه شانزدهم کشورهای طرف معامله ایران، متعلق به اتریش است. این کشور در سه ماه منتهی به خرداد امسال توانسته ۷۵ هزار تن کالا به ارزش ۵۸ میلیون دلار را به ایران صادر کند. ارزش واردات هر تن کالای اتریشی در این بازه زمانی ۷۷۳ دلار است.
هفدهمین مبدا وارداتی ایران هم تایلند است. این کشور در بازه زمانی مورد بررسی ۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۷ میلیون دلار به ایران صادر کرده است. ارزش هر تن کالای وارداتی از تایلند به ایران ۵۰۵ دلار است.  مالزی هم هجدهمین کشور طرف معامله ایران محسوب می‌شود که در بهار امسال توانسته ۳۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۶ میلیون دلار به ایران صادر کند. ارزش هر تن کالای وارداتی از این کشور به ایران در بازه زمانی مورد بررسی ۱۳۹۴ دلار است.
نوزدهمین مبدا وارداتی ایران هم تایوان است. ۱۳ هزار تن کالا به ارزش ۴۲ میلیون دلار از این کشور به ایران صادر شده است. هر تن کالای وارداتی از تایوان به ایران ارزشی معادل ۳۲۳۱ دلار دارد.
پاکستان هم بیستمین کشور طرف معامله ایران است که در بهار امسال ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۳۸ میلیون دلار از این کشور به ایران وارد شده است. هر تن کالای وارداتی از پاکستان ارزش ۹۲۷ دلاری دارد.
 
(جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹) ۱۱:۱۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها