پنج شنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۱
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۶۰۳۰
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

شوری آب باردهی انگورهای مروست را ۳۵ درصد کاهش داد

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از کاهش ۳۵ درصدی باردهی انگور مروست به واسطه عوامل متعدد به خصوص بالا رفتن ایسی آب این منطقه خبر داد.

«محمدرضا نیکروش» با اعلام کاهش ۳۵ درصدی تولید انگور در این شهرستان، اظهار کرد: علاوه بر نوسانات شدید دما و بارش‌های مداوم در فصل گل دهی انگور، تغییر در کیفیت آب‌های کشاورزی و بالا رفتن شوری و سختی (ای سی) آب نیز باعث کاهش عملکرد انگور و همچنین کاهش سطح زیرکشت شدهاست.
وی افزود: به همین منظور اصلاح ارقام موجود در دستور کار قرار دارد به طوری که کشت انگور بی‌هسته با ماندگاری بالا برای مصرف تازه خوری و سازگار با منطقه در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.
این مسئول با بیان این که حدود ۴۰ درصد از انگور تولیدی مروست تازه مصرف شده و مابقی به صورت کشمش فرآوری می شود، گفت: بیشترین سطح زیرکشت انگور مربوط به رقم خلیلی بوده و ارقام عسکری، سیاه و ریش بابا سایر ارقام انگور این منطقه است.
نیکروش خاطرنشان کرد: انگور تولید شده به صورت تازه خوری به استان‌های همجوار چون کرمان، هرمزگان، فارس و اصفهان صادر می‌شود اما در سال جاری به دلیل نوسانات بازار بیشتر محصولات تولیدی به صورت فرآوری شده به بازار مصرف عرضه شده است.
وی با بیان این که برداشت انگور از اواخر تیر ماه در منطقه مروست آغاز و تا نیمه شهریور ادامه دارد، گفت: انگور تولیدی این منطقه بعد از انگور یاقوتی به بازار روز عرضه می‎شود و از لحاظ رنگ و مزه و طعم از کیفیت بالایی برخوردار است.
رئیس جهاد کشاورزی مروست سطح زیر کشت ارقام مختلف انگور بارور در منطقه مروست را بیش از هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط از هر هکتار حدود ۱۸ تن و در مجموع نزدیک به ۱۸ هزار تن انگور از تاکستان‌های منطقه برداشت شود.
نیکروش در پایان با بیان این که ۲۶ کارگاه کشمش مجوز دارند، گفت: در این زمینه، یک مورد به صورت صنعتی و سایر کارگاه‌ها به صورت سنتی محصول انگور را  فرآوری می‌کنند، همچنین انگور فرآوری شده به صورت آفتابی، تیزآبی و کشمش به بازار مصرف داخلی و چند کشور اروپایی و حوزه خلیج فارس صادر می‎شود.
 
(پنج شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹) ۱۴:۰۱

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها