دوشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۳
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۹۶۳
گزارشگر : ۳۵۱۶
ایسنا
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

از مدیریت ماهواره‌ای زمین زراعی تا تعیین زمان مناسب کشت

به منظور تزریق فناوری و جذب سرمایه گذار در حوزه کشاورزی، با برگزاری رویداد دوشنبه‌های استارتاپی در صندوق نوآوری و شکوفایی ۶ ایده پرداز از ایده‌های خود در حضور سرمایه‌گذاران دفاع کردند.

پنجمین رویداد دوشنبه‌های استارتاپی در حوزه کشاورزی برگزار شد و در آن ۶ استارتاپ این حوزه ایده‌های فناورانه و نوآورانه خود را برای هوشمند سازی بخش کشاورزی عرضه کردند.
 
این استارتاپ‌ها در این رویداد در مدت ۱۰ دقیقه از ایده‌های خود در حضور سرمایه گذاران به منظور جذب سرمایه و حمایت مالی دفاع کردند.
 
۶ ایده استارتاپی حوزه کشاورزی به این شرح است:
 
کاهش مصرف آب با اصلاح خاک
 
مهدی رحیمی، مدیر یکی از استارتاپ‌ها محصول عرضه را با عنوان "کپسول جنگل" دانست و گفت: یکی از مشکلات عمده بخش کشاورزی کمبود منابع آبی و فرسایش خاک و شوری آن است.
 
وی با بیان اینکه تشکیل یک سانتی‌متر خاک به ۳۰۰ سال زمان نیاز دارد، ادامه داد: ما برای اصلاح خاک کشاورزی کپسولی عرضه کردیم که در آن ترکیبی از مواد طبیعی و ارگانیک و ضایعات جنگل‌ها است که تزریق آن موجب نجات بخشی خاک و زمین‌های کشاورزی خواهد شد.
 
مجری طرح یادآور شد: تزریق این مواد در جایی که ریشه محصولات زراعی قرار دارد، ۱۸ تا ۲۰ برابر ظرفیت نگهداشت آب در زمین را افزایش می‌دهد و با بهره گیری ۳ تا ۵ ساله روند فرسایش خاک، روند معکوس خواهد شد.
 
به گفته وی، یک لیتر از این مواد با یک کامیون کود داخلی برابری می‌کند.

پلتفرم اعلام شرایط آب و هوایی
 
سید مهدی آل یعقوب، مجری طرح با اشاره به طراحی و عرضه پتلفرم آب و هوایی، گفت: این پلتفرم می‌تواند برای کشاورزان سرویس‌های اعلام شرایط آب و هوایی را ارائه دهد، ضمن آنکه اطلاعات آب و هواشناسی را در اختیار گردشگران قرار خواهد داد.
 
وی عنوان این پلتفرم را سامانه "سمینیو" عنوان کرد و یادآور شد: بر اساس آمارهای سال ۱۳۹۶، سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می‌شود که ۸۵ درصد این خسارات ناشی از عوامل جوی است.
 
آل یعقوب با تاکید بر اینکه ۵۰ درصد از خسارات ناشی از عوامل جوی قابل پیشگیری است، اظهار کرد: علاوه بر آن بر اساس آمارهای کشور آمریکا ۲۲ درصد تصادفات جاده‌ای ناشی از شرایط آب و هوایی است.
 
مجری طرح خاطر نشان کرد: با استفاده از این سامانه کاربردی هوشمند داده‌های هواشناسی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

بازارسازی برای محصولات کشاورزی
 
عرفان میرطالبی، مجری طرح با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای برای محصولات کشاورزی، یادآور شد: این سامانه برای این نوع محصولات خدماتی چون بازارسازی، بازاریابی و تجاری‌سازی را ارائه خواهد داد.
 
وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این سامانه ظرفیت فروش محصولات کشاورزی افزایش خواهد یافت، ادامه داد: این سامانه خدمات متنوعی از بازاریابی را به مشتریان ارائه می‌دهد و تاکنون توانسته‌ایم این محصولات را به بازار برسانیم.
 
دستیار هوشمند زمین‌های کشاورزی
 
سارا میرشکاری از محققان این طرح گفت: در این تحقیقات سامانه آنلاین مدیریت هوشمند کشاورزی را عرضه کردیم و کاربران با استفاده از آن می‌توانند بر زمین‌های کشاورزی خود مدیریت هوشمند داشته باشند.
 
وی با اشاره به میزان بهره‌وری پایین زمین‌های کشاورزی در ایران گفت: بر اساس آمارها میانگین عملکرد گندم آبی در ایران در طول یک سال به میزان ۴.۲ تن در هکتار و حداکثر عملکرد این گندم ۱۴ تن در هکتار اعلام شده است، در حالی که میزان بهره‌وری کشور در خصوص این محصول ۱۰۰ تن در هکتار است.
 
میرشکاری، با اشاره به خدمات سامانه عرضه شده، توضیح داد: این سامانه به صورت هفتگی تصاویر ماهواره‌ای را دریافت و پس از آنالیز و پردازش آنها، بهترین زمان کشت را به کشاورزان اعلام خواهد کرد، ضمن آنکه امکان مدیریت هوشمند زمین‌های زراعی را برای کاربران فراهم می‌کند.
 
این محقق اضافه کرد: این سامانه یک سامانه نظارت هوشمند زمین کشاورزی تحت وب است و در حال حاضر ۲۵۰ کاربر در پنل ما ثبت نام کردند و ۶۸ کشاورز اطلاعات خود را در آن بارگذاری کردند و با ۱۵ کشاورز در مدت ۶ ماه همکاری داریم.
 
همیار کشاورز
 
محمدجواد مطهری از محققان طرح گفت: در این طرح با استفاده از اینترنت اشیا و قابلیت‌های داده‌های هواشناسی پلتفرمی را عرضه کردیم که در آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های هواشناسی و ترکیب این داده‌ها با یکدیگر راهکارهای هوشمندانه‌ای برای مدیریت زمین‌های زراعی و گلخانه‌ها ارائه می‌دهیم.
 
وی هدف کلان این پلتفرم را توانمندسازی کشاورزان از طریق کشاورزی دانش بنیان دانست و ادامه داد: با استفاده از این فناوری حتی می‌توانیم میزان بهره وری خرده مالکان را افزایش دهیم.
 
پایش هوشمند زمین‌های کشاورزی
 
یاسر عشورزاده، مجری طرح سیستم هوشمند پایش زمین‌های زراعی را بر پایه پردازش ماهواره‌ای دانست و گفت: این سامانه خدماتی در زمینه سیلاب، آتش سوزی و کشاورزی از طریق تصاویر ماهواره‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد.
 
به گزارش ایسنا ششمین رویداد دوشنبه‌های استارتاپی صندوق نوآوری و شکوفای در روز ۳ شهریور ماه در حوزه سلامت دیجیتال برگزار خواهد شد.
(دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۲۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها