دوشنبه / ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۶
سرویس : کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا
کد خبر : ۹۵۹۵۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
سرویس کشت و صنعت، باغداری ، گیاهان خوراکی و پروتئین سویا

سرمایه گذاری مکفی در حوزه تولید میوه های گرمسیری نشده است

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد گفت:تولیدات میوه‌های گرمسیری، حجم بسیار اندکی از تولیدات باغی را به خود اختصاص داده و این بدان معناست که سرمایه گذاری مکفی در این حوزه نشده است.

 زهرا جلیلی مقدم در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما افزود: سطح زیر کشت میوه‌های گرمسیری کشور در ناحیه جنوبی سیستان و بلوچستان، حدود ۱۳ هزار هکتار تخمین زده شده است که در آن ۱۶۰ هزار تن تولیدات باغی و میوه‌ای برداشت می‌شود.
 
وی گفت: تولیدات میوه‌های گرمسیری، حجم بسیار اندکی از تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده و این بدان معناست که سرمایه گذاری درست و مکفی در این بخش متمرکز نشده است.
 
مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی افزود: در سال‌های اخیر، روند توسعه میوه‌های گرمسیری روی ریل درست و منطقی قرار گرفته است و حتی در برنامه ششم توسعه هم هزار و ۷۵۰ هکتار، به میوه‌های گرمسیری اختصاص دارد که حدود ۹۰ درصد از این طرح مشمول استان‌های جنوبی به خصوص سیستان و بلوچستان است، ضمناً حدود سه هزار و ۳۰۰ هکتار هم به طراحی اصلاح باغات تخصیص یافته است.
 
جلیلی مقدم گفت: عمده موانع بر سر راه اجرای طرح‌های یاد شده، کمبود آب در سیستان و بلوچستان است و برای رفع این مشکل راهکارهای عملیاتی از سوی وزارت جهاد تدبیر و تدوین شده است.
 
این مقام مسئول در خصوص حجم اشتغال زایی کشت میوه گرمسیری موز در مکران و موانع بر سر راه ایجاد اشتغال منطقه گفت: در سال‌های اخیر حجم قابل توجهی به میزان ۴۵۰ هزار تن واردات موز به کشور داشته ایم و از سوی دیگر حجم تولید موز داخلی سالانه ۱۲۰ هزار تن است که با نیم نگاهی به حجم واردات این میوه می‌توان برآورد کرد که چه مقدار ظرفیت و فضای خالی برای تولید موز در کشور وجود دارد.
 
وی افزود: برای توسعه میوه‌های گرمسیری از جمله موز فرصت‌های بسیاری وجود دارد که فقط نیازمند حمایت دستگاه‌های دولتی است.
 
جلیلی مقدم مدیرکل میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز درباره ایجاد مشوق‌های تولید به کشاورزان، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان موز گفت: وزارت جهاد با اعمال تسهیلات و یارانه‌های تولید، درباره تأمین سایبان و تأمین و تجهیز زمین، از تولید کنندگان حمایت می‌کند.
(دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۹) ۰۹:۴۶

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها