جمعه / ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۸
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۵۸۶۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
سرویس اقتصاد

باید صادرات به کشورهای همسایه را به ۱۲۵ میلیارد دلار برسانیم

رییس سازمان توسعه تجارت گفت: باید صادرات به کشورهای همسایه را به سالانه ۱۲۵ میلیارد دلار افزایش دهیم.

حمید زادبوم در نشست بررسی موانع و مسائل توسعه مبادلات تجاری استان کرمانشاه در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، از نقش اساسی صادرکنندگان در تامین ارز کشور در این شرایط سخت و جنگ اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: ارزی که صادرکنندگان به کشور می‌آوردند برای تامین ماشین‌آلات، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز بخش تولید حیاتی است.
وی خاطرنشان کرد: در این شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌ها بسیاری از صادرکنندگان با هر سختی که بود ارز صادراتی را به کشور برگرداندند وفقط تعداد بسیار محدودی صادرکننده‌نما وجود دارند که خود اتاق بازرگانی با این گروه برخورد و کارت‌های بازرگانی آنها را تعلیق می‌کند.
معاون وزیر صمت گفت: هیچکس صادرکنندگان را خائن نمی‌داند و تا جایی‌که امکان داشته باشد از آنها حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: در شرایطی که اتکا به درآمدهای غیرنفتی و صادرات ضروری است باید حمایت از صادرکنندگان را در برنامه داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از تشکیل کمیته اقدام ارزی در کشور هم خبر داد و عنوان کرد: این کمیته به مشکلات صادرکنندگانی می‌پردازند که در زمینه رفع تعهدات ارزی سال‌های ۹۷ و ۹۸ با مشکل مواجه شدند و تلاش می‌کند مسائل آنها را حل کند.
زادبوم افزود: تلاش می‌کنیم صادرکنندگان کمترین نگرانی را در زمینه رفع تعهدات ارزی داشته باشند.
زادبوم در ادامه از اهمیت توجه به واردات در کشور هم یاد کرد و با بیان اینکه واردات بی‌رویه در کشور نداریم، یادآور شد: هرآنچه که واردکنندگان به کشور می‌آوردند نیاز اساسی مملکت است و کمتر واردات کالاهای مصرفی داریم.
به گفته این مسئول، در چهار ماهه امسال حتی دو قلم کالای غیراساسی هم وارد نشده است.
وی از وابستگی ۳۰ درصد تولید کشور به واردات یاد کرد و ادامه داد: اگر فعالیت واردکنندگان نباشد، امکان افزایش تولید و صادرات را در کشور نخواهیم داشت.
وی همچنین از رشد تولیدات صنعتی و کشاورزی کشور در چهار ماهه امسال علی رغم شرایط سختی که داشته‌ایم خبر داد و عنوان کرد: در کنار افزایش تولید باید به بازاریابی صادراتی این تولیدات نیز توجه کنیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت از ظرفیت قابل توجه کشورهای همسایه برای دریافت صادرات ایران هم یاد کرد و گفت: در سال ۲۰۱۹، حدود ۱۱۰۰ میلیارد دلار واردات از سوی کشورهای همسایه ما صورت گرفته است که سهم ایران از این میزان ۲۵ میلیارد دلار بوده است.
وی معتقد است، این ظرفیت وجود دارد که ایران ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر به ظرفیت صادرات خود به کشورهای همسایه اضافه کند و به رقم صادرات ۱۲۵ میلیارد دلار برسیم.
به گفته این مسئول، این هدف‌گذاری می‌تواند سهم عظیمی از رفاه و اشتغال را در کشور ایجاد کند.
انتهای پیام
عیسی گلشاهی به نکاتی در خصوص  استفاده از کنسرو ماهی اشاره کرد و گفت: توصیه می کنیم که قوطی کنسرو ماهی در حرارت و شعله مستقیم آتش قرار داده نشود. بایستی آب کاملا به جوش آمده و دمای آن به ۱۰۰ درجه سانتی گراد برسد و پس از آن کنسرو ماهی به مدت ۲۰ دقیقه در آب در حال جوشیدن قرار داده شود و پس از کاهش دما از آن استفاده شود.
وی ادامه داد: خارج کردن محتویات کنسرو و سپس جوشاندن یا تف دادن آن کمکی به از بین رفتن بوتولیسمی که ممکن است در کنسرو ایجاد شده باشد نمی کند. کنسرو دربسته استریل است . درصد مخاطره ای که برای بوتولیسم پیش بینی می شود بالا نیست ولی برای اینکه این میزان به صفر برسد باید با قوطی در آب جوش جوشانده شود تا فرآیند استریل کامل شود.
 مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران اضافه کرد: بوتولیسم  از  میکروارگانیسم کلوستریدیوم بوتولینوم ایجاد می شود که این میکرو ارگانیسم بی هوازی است و باید آن را در همان شرایط بی هوازی از بین برد. بوتولیسم ممکن است در مواد غذایی کنسرو شده که به درستی استریل نشده یا استریل آنها نامناسب است، ایجاد شود و سپس در ظرف دربسته بی هوازی رشد کند؛ بنابراین تنها راه از بین بردن این میکروارگانیسم جوشاندن است.
گلشاهی تصریح کرد: بوتولیسم در کنسروهای اسیدی مانند کمپوت وجود نمی آید و بیشتر امکان دارد در کنسروهای غیر اسیدی به ویژه پروتئینی ایجاد شود.
 
(جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۴۸

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها