پنج شنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۲
سرویس : صنعت برنج و ماکارونی
کد خبر : ۹۵۸۴۳
گزارشگر : ۳۵۵۱
باشگاه خبرنگاران
سرویس صنعت برنج و ماکارونی

تولید کافی برنج داخلی، نیاز به واردات را کم کرد/کشاورزان خواستار ممنوعیت واردات برنج

با توجه به شرایط مساعد بارندگی و کشت مناسب برنج، به خوداتکایی تولید این محصول استراتژیک نزدیک شده ایم و نیاز کمتری به واردات برنج داریم.

با توجه به شرایط مساعد بارندگی و کشت برنج در استان‌های غیرشمالی، به خوداتکایی تولید این محصول استراتژیک نزدیک شده ایم که با این وجود نیاز کمتری به واردات برنج داریم.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که در سال جهش تولید، اختصاص هر گونه ارز به واردات برنج در جهت حمایت از تولید داخل باید حذف شود چرا که با وجود افزایش تولید، حداکثر ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن برنج به منظور ذخایر استراتژیک با ارز آزاد باید وارد شود.
با توجه به حذف ارز دولتی و واردات برنج با ارز آزاد، قیمت این محصول دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است چرا که اختلاف ارز نیمایی با دولتی حداقل به ۴ برابر می‌رسد که این امر بسیاری از اقشار ضعیف جامعه را در خرید برنج مورد نیاز دچار مشکل کرده است.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت واردات برنج و تاثیر حذف ارز دولتی بر بازار برنج خارجی و برنج ایرانی با خبر شویم:
 
نیازی به واردات گسترده برنج نداریم/کشاورزان خواستار ممنوعیت واردات هستند
مسعود اسدی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه حمایت از واردات برنج به صلاح تولید داخل نیست، اظهار کرد: با توجه به بارندگی‌های اخیر، منابع آبی مناسب و اجازه کشت برنج در ۳۰۰ هزار هکتار از استان‌های ممنوعه از جمله جنوب کشور انتظار می‌رود که ارز نیمایی و دولتی از واردات برنج حذف شود.
وی با تاکید بر این مسئله که برنج با ارز آزاد باید وارد کشور شود، افزود: حمایت از واردات برنج علاوه بر آنکه منابع ارزی کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، در شرایط فعلی تحریم‌های ناجوانمردانه غرب به هیچ عنوان به صلاح نیست.
اسدی با اشاره به اینکه تولید برنج به خوداتکایی رسیده است، بیان کرد: در سال جهش تولید، کشاورزان سراسر کشور عزم خود را جزم کردند تا در اجرای فرمایشات  مقام معظم رهبری با حداقل استفاده از منابع آب و روش‌های نوین خشکه کاری، مصرف آب را به یک سوم تا یک چهارم کاهش دهند تا بتوانند از لحاظ تولید در وضعیت مطلوبی قرار گیرند.
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز با اشاره به اینکه واردات برنج، ضربه مهلکی به تولید داخل وارد می‌کند، گفت: با وجود آنکه کیفیت برنج وارداتی با تولید داخل قابل مقایسه نیست، از این رو انتظار می‌رود که مسئولان ذی ربط برای واردات، هیچ نوع ارزی را اختصاص ندهند. 
وی با بیان اینکه کشاورزان خواستار ممنوعیت واردات برنج است، افزود: برای ذخایر استراتژیک کشور باید برنج با ارز آزاد وارد شود.
اسدی ادامه داد: واردکنندگان اذعان می‌کنند که واردات نیاز کشور است، در حالیکه افراد به دلیل نفوذ در بدنه دولت به سبب سود کلان حاصل از این امر اقدام به واردات می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه نیازی به واردات گسترده برنج نداریم، اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید داخل، مسئولان ذی ربط تنها به منظور ذخایر استراتژیک باید مجوز واردات صادر کنند، ضمن آنکه میزان مصرف برنج  باید به سمت استاندارد‌های جهانی برود که درصد کمتری برنج وارد شود.
نفوذ افراد سودجو در بدنه دولت علت اصلی واردات گسترده برنج/ حداکثر نیاز واردات برنج ۲۵۰ هزار تن
جلال محمود زاده نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نیازی به واردات چندان برنج به کشور نیست، اظهار کرد: با توجه به اختصاص ارز دولتی به واردات برنج طی سال‌های اخیر، برخی افراد به سبب برخی ارتباطات در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت، بیش از نیاز داخل اقدام به واردات برنج کردند که این امر موجب شد برنج تولیدی روی دست کشاورز باقی بماند یا قیمت به حدی کاهش یابد که کشاورزان متضرر شوند.
وی افزود: در سال جهش تولید با حمایت از افزایش تولید محصولات مختلف انتظار می‌رود که از ممنوعیت واردات محصولات استراتژیک نظیر گندم و برنج حمایت شود تا کشاورزان متحمل زیان نشوند.
محمود زاده ادامه داد: برای حمایت از تولید داخل، ارز حاصل از واردات باید تک نرخی شود چرا که ارز دولتی منجر به ایجاد فساد و رانت می‌شود.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه ۵۰ درصد ارز دولتی به سمت وسوی خرید دیگر محصولات می‌رود، بیان کرد: این در حالی است که با تک نرخی شدن ارز واردات، محصولات با قیمت واقعی عرضه می‌شوند.
به گفته وی، دولت مابه التفاوت ارز دولتی و ارز آزاد را باید به جای واردکنندگان به مصرف کننده بدهد تا ارز دولتی مورد سوءاستفاده قرار نگیرد.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از واردات بی رویه برنج بیان کرد: بنابر سرانه مصرف و احتساب تولید داخل باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شود که متاسفانه همه ساله بیش از ۸۰۰ هزار تن تا یک میلیون تن برنج وارد می‌شد.
 
 کمبود عرضه برنج داخلی در بازار/رشد چندبرابری قبمت برنج خارجی، اقشار کم درآمد را دچار مشکل کرد
مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج درباره آخرین وضعیت واردات برنج اظهار کرد: سال گذشته قبل از دوره ممنوعیت واردات برنج از مجموع ۱.۵ میلیون تن کسری نیاز کشور، یک میلیون تن معادل ۲ سوم این رقم ، برنج  وارد شد که این رقم امسال به سبب تاخیر در اختصاص ارز به یک پنجم کاهش یافته است.
وی افزود: با توجه به حذف ارز دولتی و واردات برنج با ارز نیمایی، قیمت برنج هندی و پاکستانی ۴ برابر رشد داشته است.
کشاورز ادامه داد: با وجود اختلاف چندبرابری نرخ ارز دولتی با نیمایی و تاثیر گذاری آن در قیمت تمام شده انتظار می‌رود که دولتمردان تمهیداتی برای این موضوع بیندیشند چرا که اقشار ضعیف جامعه امکان خرید برنج با نرخ ۸ هزار تومان نداشتند و حال با افزایش چندبرابری قیمت، قدرت خرید وجود ندارد.
این مقام مسئول قیمت هر کیلو برنج هندی را ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار تومان و نرخ برنج پاکستانی را بالای ۲۰ هزار تومان در بازار اعلام کرد.
وی ادامه داد: بنابر اعلام ستاد تنظیم بازار، امسال مجموع نیاز کشور به واردات برنج ۱.۵ میلیون تن است که بنابر تصمیم اخیر دولت مبنی بر ارز اعتباری، با کمبود عرضه و افزایش مجدد قیمت برنج خارجی در بازار روبرو می‌شویم.
کشاورز در پایان تصریح کرد: با توجه به آنکه قیمت برنج خارجی با برخی ارقام برنج ایرانی تفاوت چندانی ندارد، این احتمال وجود دارد که برخی افراد به سمت و سوی خرید برنج داخلی سوق پیدا کنند.
بر اساس این گزارش با وجود افزایش تولید برنج و رسیدن به خوداتکایی، واردات برنج به منظور حمایت از تولید داخل باید با ارز آزاد انجام گیرد تا مقادیر زیادی ارز در شرایط فعلی تحریم از کشور خارج نشود.
 
(پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۲

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها