چهارشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۵۹
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۸۰۹
گزارشگر : ۳۵۱۶
دنیای اقتصاد
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
سید محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران

واردات ماهی با ارز آزاد علت گرانی تن ماهی است

سید محمد میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران اظهار داشت :واقعیت این است که قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش پیدا کرده و افزایش قیمت محصولات مربوط از جمله دستمزد مواد اولیه، بسته‌بندی و... که افزایش یافته است و بر همین اساس می‌توان گفت دور از واقعیت نیست که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده زیاد شود.

 
علت افزایش قیمت محصولات کنسرو به‌خصوص کنسرو تن ماهی چیست؟
درباره افزایش قیمت محصولات کنسرو ابتدا باید درباره مواد اولیه توضیح بدهیم. مواد اولیه صنایع کنسرو آنهایی که وارداتی بود تحت تاثیر عامل قیمت ارز قرار گرفته است چون به هرحال واردات کشور خواه ناخواه از موضوع ارز تاثیر می‌پذیرد. اما درباره افزایش قیمت کنسرو ماهی به‌طور اختصاصی باید گفت متاسفانه به دلیل اینکه بانک مرکزی به تعهدات خود عمل نکرد ما در این موضوع مشکلات بیشتری را تجربه کرده‌ایم. ماهی محصولی فاسد شدنی است و الان در بندرعباس گرمای هوا بیش از ۵۰ درجه است و این خود هزینه نگهداری را سنگین‌تر می‌کند. به‌علاوه مشکل هزینه دموراژ هم وجود دارد.الان بخشی از مشکلات مرتفع شده است و فعلا اجازه ترخیص کالا را صادر کرده‌اند. نکته دیگری که باید در نظر گرفت این است که برخی از وارد‌کننده‌های ماهی متحمل هزینه‌های زیادی شد‌ه‌اند از جمله اینکه دو ماه است که محصولات در بندر مانده و این هزینه دموراژ را افزایش داده است. 

 

 این افزایش قیمت ماهی وارداتی تاثیری هم بر قیمت ماهی داخلی دارد؟
جامعه صیادان داخلی برای تهیه ماهی باید به اقیانوس سفر کنند که این کار را در مهر انجام می‌دهند. اما الان ماهی که برای صنعت کنسرو استفاده می‌شود ماهی وارداتی صید صنعتی است که خیلی کیفیت بهتری دارد. این افزایش قیمت ماهی وارداتی هم بر قیمت ماهی داخلی اثر می‌گذارد و صیادان هم قیمت خود را نزدیک به قیمت ماهی وارداتی تعیین می‌کنند. 
 
 این افزایش قیمت چقدر در فروش محصولات اثرگذار بوده است؟
واقعیت این است که قدرت خرید مصرف‌کننده کاهش پیدا کرده است. الان افزایش قیمت محصولات مربوط به چند بخش است. از جمله دستمزد مواد اولیه، بسته‌بندی و... که افزایش یافته است و بر همین اساس می‌توان گفت دور از واقعیت نیست که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده زیاد شود. این موضوع را همه مسوولان می‌دانند و همین موجب شده است که توانایی خرید مصرف‌کننده کاهش یابد. چرا که درآمد مصرف‌کننده به این نسبت افزایش پیدا نکرده است.
(چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۵۹

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها