دوشنبه / ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۵۷
سرویس : اقتصاد
کد خبر : ۹۵۷۶۵
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایلنا
سرویس اقتصاد

تجارت ایران با اتحادیه اوراسیا قابل قبول نیست/ روسیه مهمترین حامی عضویت ایران در پیمان شانگهای است

یک کارشناس مسائل روسیه اظهار داشت: بنابراین بخش اعظم عضویت ما در اتحادیه اوراسیا به مسائل داخلی و عزم اقتصادی و تجاری دارد و اگر نتوانیم به درستی از این فرصت استفاده کنیم، نمی‌توانیم روابط اقتصادی خود را با این اتحادیه توسعه دهیم در این صورت انتظار حمایت از سایر کشورها مانند روسیه داشته باشیم.

شعیب بهمن در مورد حمایت روسیه از عضویت دائم ایران در پیوستن به توافقنامه اوراسیا گفت: این اتحادیه در سال‌های اخیر به عنوان یک اتحادیه نوظهور، ظرفیت بالایی از خود نشان داده است. همیشه عضویت ایران در آن مورد حمایت روس‌ها بوده و توافق گمرکی در مورد تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا به واسطه تلاش‌های روسیه اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: روسیه به عنوان مهمترین قدرت شناخته‌شده در این اتحادیه و به نوعی پایه‌گذار آن از نفوذ بسیار بالایی برخوردار است همانطور که در شکل‌گیری توافق گمرکی نقش قابل توجهی داشت بنابراین به عضویت ناظر و بعدا دائم ایران در این اتحادیه می‌تواند کمک کند. اما باید توجه داشت که تمام پروسه عضویت ایران برعهده روسیه نیست و در وهله نخست مربوط به خود ایران است یعنی اگر ایران بتواند توافق گمرکی کنونی را موفقیت‌آمیز اجرا کند، زمینه برای عضویت ناظر و دائم فراهم می‌شود.
این کارشناس مسائل روسیه تصریح کرد: درواقع این توافق گمرکی به صورت آزمایشی بوده و همکاری ایران با اتحادیه را ارزیابی می‌کند به همین دلیل ایران نیاز به اثبات تمایل به همکاری با اوراسیا دارد و باید از طریق توسعه تجارت آن را انجام دهد.
بهمن با بیان اینکه متاسفانه در یک سال اخیر شاهد رشد قابل توجهی در توسعه تجارت ایران با این اتحادیه اتفاق نیفتاده، گفت: اگر بنا باشد که در دو سال آینده نیز به همین منوال باشد، نمی‌توانیم چشم‌انداز مثبتی برای عضویت ناظر و یا دائم در این اتحادیه داشته باشیم. بنابراین بخش اعظم عضویت ما به مسائل داخلی و عزم اقتصادی و تجاری دارد و اگر نتوانیم به درستی از این فرصت استفاده کنیم، نمی‌توانیم روابط اقتصادی خود را با این اتحادیه توسعه دهیم در این صورت انتظار حمایت از سایر کشورها مانند روسیه داشته باشیم. اما اگر بتوانیم در این فرصت باقی مانده روابط اقتصادی و تجاری خود را گسترش دهیم می‌توانیم روی حمایت سیاسی روسیه امیدوار باشیم.
این کارشناس اقتصادسیاسی در مورد حمایت روسیه از عضویت ایران در پیمان شانگهای در چارچوب موافقت‌نامه 20 ساله گفت: عضویت ایران در این پیمان در موافقت‌نامه 20 ساله ذکر نشده اما دست کم در پنج یا شش سال اخیر، روسیه حمایت جدی از عضویت ایران در این پیمان را در اجلاس مختلف بیان کرده است و در واقع روسیه مهمترین حامی عضویت ایران در شانگهای است.
وی افزود: اما چون عضویت در آن با موافقت تمام اعضا باید باشد، مخالفت یک عضو به مثابه وتوی آن خواهد بود به همین دلیل مخالفت برخی از اعضا، پیوستن ایران به این اتحادیه را به تعویق انداخته است. اما روسها همیشه موافقت خود با این موضوع را به صورت علنی اعلام کرده‌اند و قاعدتا اگر در معاهده اصول متقابل دو کشور بازنگری صورت بگیرد، این موضوع می‌تواند در آن گنجانده شود.
 
(دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹) ۱۶:۵۷

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها