شنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۳
سرویس : صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی
کد خبر : ۹۵۶۸۱
گزارشگر : ۳۵۵۱
ایرنا
سرویس صنایع دام، طیور، آبزیان و مکملهای غذایی

آزمایشگاه مجتمع پرورش میگو گواتر دشتیاری آغاز بکار کرد

معاون آبزی پروری اداره‌کل شیلات سیستان وبلوچستان گفت: آزمایشگاه مرکز آموزش مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر با هدف پایش‌های زیستی و غیر زیستی استخرهای پرورش میگو، بررسی‌های بهداشتی و نمونه‌برداری آغاز بکار کرد.

حمیدرضا نصیری اظهارداشت: راه‌اندازی و فعالیت این آزمایشگاه می‌تواند به سلامت برداشت میگو، کمک به پایش فعالیت پرورش و همچنین کاهش خطرات احتمالی در بحث بیماری‌ها کمک کند.
وی گفت: مجتمع پرورش میگوی شهید صنعتی گواتر یکی از بزرگترین مجتمع‌های پرورش میگو در سیستان وبلوچستان است که در شهرستان دشتیاری محدوده نوار مرزی با پاکستان واقع شده که دارای ظرفیت برداشت بیش‌از پنج هزار تن میگو و ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و۵۰۰ نفر است. 
به گزارش ایرنا سایت پرورش میگو گواتر با چهار هزار هکتار مساحت ۶۶۰ هکتار تاسیسات زیربنایی دارد که به ۲ فاز شمالی و جنوبی تقسیم بندی شده است.
فاز شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم‌اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.
۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در فاز جنوبی نیز طراحی شده که هم‌اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره برداری رسیده است.
 تمامی زیرساخت‌ها برای سرمایه گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است.
 ۴۷ کیلومتر جاده دسترسی آسفالته، ۱۹ کیلومتر دایک حفاظتی به ارتفاع بیش از پنج متر، ۳۳ کیلومتر کانال آبرسانی، ۳۹ کیلومتر کانال زهکش و ۵۰ کیلومتر شبکه برق در سایت گواتر تا کنون اجرا شده است.
حدود ۲۴ هزار صیاد در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در آبهای ساحلی شهرستان‌های کنارک و چابهار به وسیله ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.
سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان(آبهای داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال است.
چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
 
(شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹) ۱۰:۵۳

پست الکترونیک را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید


خبر 1

خبر برگزیده

بازار ارز

سرویس نمایشگاه و همایش‌ها